Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Česká filmová komedie o kanadském žertíku, který mohl přijít hodně draho. Velmi pracovitý, ale také velmi naivní úředník pojišťovny Valentin Plavec se stává terčem nekonečných legrácek, vtípků a recesí svých kolegů Bejšovce a Voborníka. Poslední vydařený kousek se jim však poněkud vymkl z ruky. Připsali totiž k výhernímu číslu 8456 jedničku a namluvili Valentinovi, že vyhrál v loterii milion. Jelikož si však Valentin nemůže vyzvednout výhru okamžitě, vybere dvacet tisíc, což jsou veškeré úspory, které našetřil společně se svou snoubenkou Helenou a začne nakupovat na zálohu. Koupí auto, najme personál do vily. Jako čerstvý milionář je práci povýšen a dokonce se k němu začne hlásit i lakomý strýc Kudrna. Pravda však brzy vyjde najevo a když mu kolegové prozradí, že šlo jen o žert, všichni ho opustí, jen věrná Helena zůstane a dokonce pomůže nešťastnému snoubenci zrušit všechny zálohované a domluvené obchody. Když vyjde v novinách zpráva, že došlo k chybě a vítězný los má číslo 18456, rozhodne se Valentin oběma vykutáleným vtipálkům pomstít... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (124)

zdeny99 

všechny recenze uživatele

Valentin Dobrotivý je takový protektorátní Bohuš z "kurva hoši gutentág". Hlavní rozdíl je jen v tom, že u Bohuše šlo o právnickou chybu, nýbrž zde si z Valentina (Oldřicha Nového) udělali srandu jeho kolegové. Samozřejmě Valentin je taktéž pravým opakem Bohuše. Je to pečlivý, svědomitý účetní, který nepije a je to takovej ten klasickej starej úlisnej gentleman, kterého pravidelně hrával Oldřich Nový. I proto to není taková zábava, jako u téměř 50 let starého snímku Věry Chytilové. A upřímně ta jeho galantnost, počestnost a zde až hloupost mi už fakt šla na nervy. Diváka to brzy omrzí a ještě když si k tomu přidáme stáří filmu, tak se sice jedná o dobrý film vzhledem k roku výroby, ovšem v dnešní době je to již hodně chabé. [4329. hodnocení, 104. komentář, 82%, 866. nejlepší film] ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Komedia, to jo, ale hlavne film o tom, ze peniuaze otvaraju dvere a ludia su svine a po vyhre /napriklad tu spominany milion/ sa zacnu k dotycnemu hlasit. Filmov na temu necakanej vyhry a naslednej pomsty som videl len malo, Fric bol vyborny reziser, takze je to reziosersky na urovni, obycajne dialogy prevladaju, to dodrzuje aj tento film. Kulisy su na 40. roky perfektne, protektoratna komedia jaxa slusi a patri . 85 % ()

Reklama

lucascus 

všechny recenze uživatele

V období Protektorátu Čechy a Morava se točily vskutku skvostné komedie a toto je jedna z nich. Aneb jak chudý úředníček Oldřich Nový k penězům přišel, pak zas nepřišel a nakonec opět přišel. Na podobný typ humoru spoléhala sposta tehdejších komedií a kupodivu to pořád fungovalo a nezevšednělo to. I dnes, po sedmdesáti letech to má pořád ten čerstvý nátěr humoru, a to především díky skvělému Novému, nádherné Vítové, buržoázní Šlemrové, popletenému Marvanovi a rovněž i ostatní herecká plejáda nezůstala pozadu. Ještě připomenu, že tento film byl jeden z posledních filmů herečky Anny Letenské, kterou popravili nacisté. ()

Vesecký 

všechny recenze uživatele

Další skvost české okupační komedie s Oldřichem Novým opět v roli malého úředníčka, jehož role v životě se posouvá podle toho, zda jsou o něm lidé přesvědčeni, zda je či není výhercem šťastného losu. Pobaví ovšem již vtípky jeho kolegů v podání Peška a Fialy, poslední se jim však poněkud vymkne z rukou. Viděl jsem tu taškařici mnohokrát, prostřední část snad trochu zdržuje spád, ale je přesto nádherné si všimnout pokrytecké morálky měšťácké společnosti, kde se člověk měří obsahem peněženky; a také jsem si povšiml, jak už tenkrát byli odpuzující různí agenti, kteří se vtírali do domu, aby uzavřeli výhodné prodeje, na nichž by mohli vydělat. Jeden z důvodů, proč i já dnes nesnáším tržní hospodářství,.. Ovšemže pět hvězdiček. ()

Zloděj kol 

všechny recenze uživatele

Narozdíl od jiných filmů Oldřicha Nového jsem kvality Valentina Dobrotivého docenil relativně pozdě. Nenápadný úředník to v konkurenci s Kristiánem či roztomilým člověkem celkem logicky prohrává. Navíc ani Hana Vítová nemá vnitřní kouzlo, vnější půvab a přirozenost Adiny Mandlové či Nataši Gollové. Ovšem ve srovnání s Haasovým Mazlíčkem, kde je nepraktičnost hlavního hrdiny dotažena do důsledků, vytváří Oldřich Nový realistickou a sympatickou postavu. I když milionářské scény (auto, vila, zahradník, přízeň nadřízených) jsou místy křečovité, je to stále ON. Za nejlepší pokládám prvních 30 minut a potom některé špílce v příběhu - paní Dousková posílá kostým, Maruško, kam jsem dal ty zlaté hodinky, zvoňte dvakrát a silně. Ačkoliv se neutrální divákův vztah k hlavní dvojici postupně změní, mají v tomto filmu snad víc než, kde jinde, důležitou úlohu vedlejší postavy, které vytvářejí příhodný kolorit - Jaroslav Marvan (lepší než podobná role v Katakombách), Baldová, Pištěk, Průcha, Pešek, Fiala, Řepa. Na rozdíl od jiných komedií těch let se do sebe snaží absorbovat i jiné prvky. Nechce vychovávat, ale ukázat, co dokáží udělat žert a peníze. Nutno říct, že si s tím poradila velmi dobře. "Takže včerejší položku škrtám a k dnešnímu datu zaneseme chléb třicet haléřů." ()

Galerie (5)

Zajímavosti (4)

  • K natáčení Valentina Dobrotivého se váže jedna tragikomická zajímavost. Souběžně se točil film Přijdu hned, v jehož průběhu byla gestapem zatčena (a později popravena) herečka Anna Letenská. Její tragický osud zasáhl do práce všech ostatních filmařů, následující den po zatčení Anny Letenské pracoval Martin Frič na scéně odchodu Valentina Plavce do úřadu. Oldřich Nový byl stejně jako všichni členové štábu rozrušen zprávami o Letenské a při snímání scény se sice převlékl, ale zapomněl se přezout a do úřadu odešel v bačkorách. Na tuto chybu se přišlo až později ve střižně a z provozních důvodů nešla již přetočit. I když scéna v podstatě logicky do děje zapadá (a pozorní diváci si jí jistě všimnou), její vznik měl zcela jiný podtext. (argenson)
  • Jedna scéna filmu je natočena v Roztokách u Prahy v hotelu Sakura z 20. let 20. století, který byl postaven v japanizujícím stylu. Jeho někdejší krásu a eleganci můžeme obdivovat už jen v tomto filmu, pozdějšími necitlivými zásahy byla stavba znehodnocena (byla zde nemocnice). (consuela1)
  • Valentin Dobrotivý bydlel v Praze na Malé Straně poblíž Kampy, konkrétně v dnešní Všehrdově ulici v domě číslo 562/6. Když se na konci filmu potají přiblíží ke svému bytu a vidí, že se před domem vytvořilo hotové shromáždění, utíká opačným směrem (opět dnešní Všehrdovou ulicí) kolem kostela Jana Křtitele Na Prádle. Většina staveb v záběru, ve kterém se Valentin dívá ke vchodu svého domu (směrem k dnešní Vítězné ulici, tehdy Knirschova), stále stojí a pohled zůstal v podstatě nezměněn (Google mapy). Pohled na opačnou stranu, kudy Valentin utíkal (Google mapy), je dnes sice už trochu jiný – hlavně díky tehdy malému stromku, který na dvoře domu za kostelem od té doby značně zmohutněl – ale nejvýraznější dominanty, včetně zmíněného kostela jsou stále na svém místě a jasně rozpoznatelné. (Luxocculta)

Reklama

Reklama