Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Příběh o tom, jak novodobí vizionáři Bill Gates a Steve Jobs změnili svět. Na počátku digitálního věku stáli dva géniové Bill Gates a Steve Jobs vizionáři, kteří rozpoutali nesmlouvavý závod rozvoje technologií, souboj titánů v podobě firem Microsoft a Apple Computers. Od vysokoškolských kolejí až po křesla v ředitelských pracovnách jejich život nikdy neprovázela nuda, ani to nebyla žádná selanka. A nechyběl v něm ani humor. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (193)

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Pár slov o velkém spiknutí, které kinematografie uvalila na technické profese. A o lecčem dalším. ____ Příběh o tom, jak Gates okradl Jobse, který předtím okradl Xerox, upadá do pasti, proti níž bojuje. Staví proti sobě zabedněný manažery a guerillový programátory, tedy to, čemu se docela úspěšně vyhnul rovnostářsky Social Network, ale současně podkuřuje jiným manažerům, těm filmovým, protože veškerý programování, který by diváci nejspíš neunesli, vypouští ve prospěch melodramatický storky. Suma sumárum tu máme jak spousty zbytečných postav a nepatřičných taškařic, tak silných dramatických momentů, současně ovšem beznadějnou absenci skutečně relevantních informací o programování a hardwarovém pozadí celé věci. Rekonstruuje se tu mýtus, nikoliv fakta. Jak se vtipně říká ve známé anekdotě, talentovanější a chytřejší byl z dvojice Wozniak/Jobs a Allen/Gates v obou případech ten první. Celá tahle podívaná, která věnuje prostor samozřejmě hlavně druhé mytické postavě, se tak ve svém jádru dotýká něčeho mnohem závažnějšího, než je fenomén počítačového průmyslu připomínající naši ranou politickou transformaci pod vlajkou neviditelné ruky trhu v počátku devadesátých let. Odhaluje se tu velké téma kinematografie a západního umění vůbec, kterým je vytrvalé ignorování techniky a negativní stanovisko k novověké vědě a moderní technologii vůbec: v hixploatacíh nemůžeme nevidět strach intelektuálů, metrosexuálů, různých pofidérních manažerů a obchodních cestujících s transcendentnem ze zručných, technicky zdatných lidí, kteří ke kuchání obětí právě technické nástroje rádi využívají, sci-fi zas musí být říznutá akcí (T2), cyberpunkem (Matrix) nebo komedii (Men in Black), protože pravověrnou hard sci-fi by nikdo nerozchodil, proto jsme svědky spíše melodramatických space oper, v nichž je sci-fi pouze kulisou. Nejznámějším příkladem je Lucasova hexalogie Hvězdných válek. Chytře na to jdou tvůrci jako Boyle nebo Kubrick, nemělo by nás ovšem mást, že Sunshine je ve skutečnosti audiovizuální pompou zakamuflovaná vztahovka/survival a 2001 filozofickou disputací o původu člověka a jeho bytostné podstaty. Modrým límečkům projevil ve filmech sdostatek solidarity snad jedině neorealismus, jinak v nich vidí scenáristé, rekrutující se převážně z humanitních fakult, přízemní profese nehodné pozornosti. Divákům zas není technické či analytické poučení po chuti z toho důvodu, že chodí do kina pěstovat a jitřit emoce. Z technických profesí dostávají na plátně prostor pouze vlastenecky-romantické figury požárníků udolávající katastrofický scénář, popřípadě stavební dělníci, kteří se ovšem ve Smrtonosné pasti 2 záhy vyprofilují coby lumpové. Filmovým postavám se často něco děje ve dne, kdy by měly makat, čili odtud povstává otázka, kdy vlastně pracují? Nikdy, jsou to buďto nóbl boháči, anebo odpadlíci. Zde bychom si měli připomenout, že jediným momentem v hollywoodských filmech, kdy vidíme proces produkce v celé jeho intenzitě, je, když James Bond proniká do tajného sídla zločinecké bosse a setkává se zde s intenzivní prací (výroba a balení drog; stavba rakety, která zničí New York atd.). Když zločinecký boss zajme Bonda a bere ho na exkurzi po své ilegální továrně, nejsou snad tyto scény nejbližším hollywoodským protějškem pyšné prezentace tovární produkce v umění socialistického realismu? A smyslem Bondovy intervence je přirozeně nechat tento prostor usilovné práce vyletět do povětří, abychom se konečně mohli vrátit k naší všednodenní iluzi světa, ve kterém se „dělnická třída pomalu stává anachronismem“. Kdybychom se měli pídit po příčinách toho všeho, mohli bychom konstatovat, že netechnické náměty převažují v kinematografii velkou měrou díky tradici evropského myšlení, které chápe rozvoj vědy a techniky jako úpadek kultury. S nedůvěrou čelí jejímu všepohlcujícímu vlivu, staví se proti otřesu vykořeněného člověka a bije na poplach, byť neslyšeně a nejednou pateticky. Velkým viníkem je také kamera, která neproniká k věcem, a nemůže proto zajisti jejich fungování, poněvadž tyto věci pouze snímá, zaznamenává a uchovává jejich povrch. Mezi kamerou a předměty zůstává nepřehraditelná propast, což není míněno nijak filozoficky, nýbrž zcela pragmaticky. Kamera coby zařízení stojí přesně mezi dalekohledem a mikroskopem, jejím smyslem je přiblížit se lidskému zraku, nikoliv prozkoumávat nejzákladnější složky vesmíru a odhalovat něco ze skryté povahy světa. Přitom jestli něco odlišuje film od ostatních umění, je to jeho techničnost. Ne že by nešlo zkoumat chemické složení barev u výtvarného umění, v sochařině geologii kamenu a tiskařský lisy v rámci výzkumných projektů literárních, ale kinematografie je technická esenciálně skrznaskrz. Důsledky daného stavu shrnuje znamenitě Allen v jednom ze svých bonmotů, kde tvrdí, že nejenom že není žádný Bůh, ale zkuste sehnat v New Yorku přes víkend instalatéra. Nevědomky tím naráží na situaci na západě, kde se nám nedostává klempířů a obuvníků, poněvadž každý študuje univerzitu. Na západě 15% lidí dělá a 85% filozofuje a managuje, na východě, v Čině, je tomu obráceně, a není pak divu, že se zvedá, když to tam vedou v opačném gardu. Zapomínáme soustružit a čalounit, říkají experti, a až nás východ předhoní, nebude se k čemu vracet. O Social Networku se sice mluví jako o naprosto ideálním filmu k promítání středoškolákům, aby měli chuť hlásit se na technické obory, jenže tím se míní spíše abstraktní obory digitálního věku než tvrdá manuálničina. Pak ale vidíme, proč bychom neměli opovrhovat bezskrupulózně buranským Discopříběhem o rozvedeným zedníkovi, který se rve se životem, a v Machete by nám pod žánrovým příkrovem neměla v mexičanech z jihu uniknout metafora českého stavebnictví o gastarbeiterech z východu, bez nichž by stavebnictví do pár hodin zkolabovalo. Potřebujeme perníkářky, ševce a zedníky, obnovit tradiční řemesla, třeba se i rozpomenout na oslavné budovatelské opusy o pracující mládeži, která po flámování procitla a našla smysl v dostavbě gigantické přehrady. Nevěřme nepřátelům techniky. Na světě jsou jen atomy. Vše ostatní jsou... fantómy. () (méně) (více)

Malarkey 

všechny recenze uživatele

V kauze Apple vs. Microsoft jsem měl dlouhou dobu nejasnosti a jsem rád, že jsem se konečně dostal k tomuhle filmu, který mi byl dlouhou dobu doporučován. Chviličku mi trvalo, než jsem si srovnal kdo je kdo, ale pak už jsem jenom pozoroval zástup intrikářů, jejich vynálezy, myšlenky a krádeže. Tenhle film nejenom, že je skvěle natočený, ale také dost brutálně vystihuje jak jednání Jobse, tak Gatese. Ve filmu je nádherně vidět, jak Gates a Jobs umí nádherně kecat, ale tu absolutní práci za ně dělají kamarádi - Wozniak a Allen. Místy opravdu tvrdě odvyprávěný příběh, až jsem si říkal, že se k tomu Jobs a Gates nepostavili s odporem. Asi moc vědí proč. Možná by mě už jenom zajímalo, jak moc tvrdě se k tomuto příběhu postavil komerčně známější film Jobs. ()

Reklama

Turiec 

všechny recenze uživatele

Po filmárskej stránke podpriemerná snímka, ale pre ľudí zaujímajúcich sa o históriu počítačov veľmi napínavá. Ukazuje zaujímavé metódy a históriu vzniku firiem Microsoft a Apple. Okrajovo sa dotýka aj velikánov IBM, Xerox, či Hewlett-Packard. Je to história plná kopírovania, kradnutia a podvodov. Zaujímavé je hlavne to, ako dokázal Microsoft predať DOS firme IBM bez vlastnenia jedinej čiarky kódu. ()

AdamesWWE 

všechny recenze uživatele

[4/10] Film ma zaujal celkom dobrým námetom, ale nepáčilo sa mi ako je táto dráma spracovaná. Tá 95-minútová stopáž pôsobí na človeka pri tomto filme oveľa dlhšie aká v skutočnosti je, v podstate tu ide o samé dialógy medzi postavami a nič iné sa tu nekoná. Ani stupňovanie deja, absolútne nič, iba dialógy. Neviem, ked´ som videl tento film, mal som pocit podľa kamery a strihu, je to film z 80. rokov. Ked´ som zistil, že je to z 99., bol som mierne zarazený, ale nečudujem sa spracovaniu filmu, kedže je to TV film. Ale aj tak je spracovanie slabšie, akoby som čakal. Táto dráma ma okrem námetu ničím nezaujala. Ani dialógmi, ani hercami, ani spracovaním. Dosť som sa pri tomto filme nudil a mal som problém ho dopozerať dokonca, toto jedno pozretie mi bohato stačí, nemám dôvod pozerať tento film opakovane. ()

Ichabod 

všechny recenze uživatele

Velice zajímavý film zejména pro ajťáky, ačkoliv jeho filmové kvality nejsou vůbec k zahození. Spousta věcí již byla k vidění v o mnoho novějším filmu jOBS, tady se jen záběr tématu rozšiřuje i o začátky Microsoftu. Televizní formát ani tolik nevadí, naopak překvapí řada scén kde je Ballmer dokonale stvárněn Johnem Dimaggio, který absolutně na minimální ploše zastíní ostatní a veškeré prostředí se jeví naprosto věrně. Trošičku zamrzí absence technického vhledu vzhledem k tomu, že o tom celý film je. ()

Galerie (30)

Zajímavosti (3)

  • V roce 1999, krátce po premiéře tohoto TV filmu, se konala konference Macworld, kde bylo publikum ohromeno, když se dozvědělo, že úvodní komentář neměl na svědomí Steve Jobs, ale ve skutečnosti to byl Noah Wyde. Skutečný Jobs se na této konferenci také objevil a z Wydea si utahoval. (HappySmile)
  • Steve Jobs po zhlédnutí snímku údajně řekl, že nesnáší scénář, ale výkon Noah Wyleho se mu líbil. Bill Gates o filmu pronesl v zásadě jen strohé: "Poměrně přesný." (T-pack)

Reklama

Reklama