Režie:
William FriedkinScénář:
William Peter BlattyKamera:
Owen RoizmanHudba:
Jack NitzscheHrají:
Ellen Burstyn, Linda Blair, Jason Miller, Max von Sydow, Lee J. Cobb, Kitty Winn, William O'Malley, Jack MacGowran, Barton Heyman, Peter Masterson (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Regan je dcerou slavné a bohaté herečky. Protože na ni matka nemá čas, tak si ani nevšimne, že se dceřino chování pomalu začíná měnit. Mluví sprostě a obličej se jí křiví do děsivého šklebu. Matka vezme dívku na lékařské vyšetření. Po sérii velmi podrobných vyšetření jsou lékaři bezradní. Dívčin stav se stále horší a teď už napadá i své okolí. Hlas se jí mění a ona komunikuje se svým okolím démonickým hlasem. Jeden z lékařů přijde s návrhem obrátit se na církevního specialistu, exorcistu. Matka to zprvu považuje za hloupost. Když se dívka změní v ďábelskou stvůru, která zabije jejího přítele, nezbývá jí nic jiného než se obrátit na vymítače ďábla. (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (906)
Horor? V určitém ohledu jistě ale o tom až později. Pro mě osobně především excelentní zamyšlení nad střetem racionálna/iracionálna. Film zachycující naše omezení při konstruování a chápání reality, a tím v konečném důsledku potvrzující krizi modernity a víry/idejí. Opus VYMÍTAČ ĎÁBLA/EXORCISTA prohlubující naše pochyby, jak to vlastně všechno bylo a je, právě proto považuji za jedno z nejlepších existenciálních/psychologických dramat. A teď k tomu hororu? Ano, film je zaobalen v hororovém hávu; ale pro mě osobně to má asi stejný význam jako hovořit o Jarmuschově MRTVÉM MUŽI jenom jako o westernu. Oba dva filmy si berou z daného žánru nezbytné ingredience, ale nekončí u toho. Nenechávají se zvoleným žánrem omezit; zvolený žánr dalece přesahují. Shrnuto a podtrženo: Nemusíte se u tohoto filmu zrovna bát, abyste si přesto na konci filmu řekli: "Páni, to byla jízda." ()
Jedna z vlajkových lodí hororového žánru a dnes již velká klasika. Líbila se mi hlavně závěrečná dvacetiminutovka s vymítáním a potom některé záchvaty, které měla malá Regan během filmu. Zejména její děsivý hlas a otočená hlava stojí za to. Mezitím však bylo několik nudnějších pasáží a během celého filmu jsem bohužel neměl ten správný hororový pocit, na který jsem se tolik těšil. V roce 1973 musel Exorcista nejednoho diváka vylekat, dnes už jde spíše pouze o zajímavý pohled na poničenou duši dívky, kterou ovládají démoni. Lehký nadprůměr. ()
Vymítač ďábla musel způsobit kolosální poprask u veřejnosti, ale docela by mne zajímalo, jak se na to dívá církev. Tak nebo tak, zub času se na filmu projevil a ti co říkají, že to není pravda, lžou. Přeci za třicet let šla dobu dopředu a nikdo se u toho dneska nepozvrací ani neomdlí, takových hororů jsou stovky, ale v osmdesátých letech tomu tak bylo, lidé kolaboli v kinech. ___ Nejlepší horor všech dob? Ne-e, stejně jako u The Thing, ve své době nadčasové a vynikající, dneska už jen nadprůměrné a precizní, ale jako nejlepší horor bych to neviděl. To jsem se víc bál u Šestého smyslu, než u Excorsisty, emoce se dostavovaly nárazově, stejně jako napětí, strach či zděšení, takže "strašpitelský" dojem jsem si nevytvořil. Jako dnešní divák je to na tři, jako divák v roce 1973 je to za plný počet, takže zlatá střední cesta, ()
V 70. letech musel Vymítač ďábla opravdu šokovat a být přelomovým hororem. Na dnešní poměry a měřítka již zdaleka není tak děsivý a strašidelný, tudíž v tomto ohledu ztratil své veliké kouzlo, avšak preciznost v jeho ztvárnění mu stále upřít nelze a z tohoto hlediska natrhává zadky i řadě novým, děsivějším hororům. Pochválit musím nejen herecké výkony, ale také prostředí, propojení příběhů postav a hudbu, jež mi místy velmi připomínala Mika Oldfielda. Na plný počet to nevidím, avšak na sympatické 4 hvězdičky určitě ano. ()
Matka všech hororů. Mistrovský horor, který navždy změnil hororovou kinematografii a posunul do nejtemnějších sfér, která se pohybuje mezi námi v těch nejkrutějších snech. To, co jsem prožil když jsem tenhle horor viděl poprvé je to nejkrutější co jsem zažil. William Friedkin je démonický režisér, který dokázal, aby lidé omdlévali v kinech. ()
Galerie (243)
Zajímavosti (194)
- Počas nakrúcania vypukol na všetkých filmových pľacoch požiar - okrem makety Reganinej (Linda Blair) izby. (kacer4)
- Scéna, ukazující otce Karrase (Jason Miller) v jeho pokoji v Georgetownu, byla natočena na Fordhamské univerzitě, ve čtvrtém patře. (HellFire)
- Pro roli Regan (Linda Blair) se uvažovalo o Anisse Jones, ovšem režisér William Friedkin cítil, že její přechozí popularita by byla drsné roli na škodu. (ČSFD)
Reklama