Režie:
Woody AllenScénář:
Woody AllenKamera:
Sven NykvistHrají:
Martin Landau, Woody Allen, Alan Alda, Claire Bloom, Caroline Aaron, Anjelica Huston, Sam Waterston, Mia Farrow, Jerry Orbach, Jerry Zaks, Frances Conroy (více)Obsahy(1)
Tragikomedie Woody Allena vypráví paralelně příběhy dvou hlavních postav: jednou z nich je úspěšný oční lékař, který nechá zabít svou nepohodlnou milenku a zachrání tím svou rodinu; druhým je neurotický a neúspěšný dokumentarista, natáčející portrét svého opovrhovaného úspěšného švagra, který mu nakonec ještě přebere ženu, kterou miluje. ZLOČINY A POKLESKY jsou jedním z Allenových "vážných" filmů, z nichž je cítit jeho skeptický, až depresivní pohled na současnost, ovšem zároveň v něm probleskuje i Allenův humor, takže divák osciluje mezi smíchem a smutkem. (Quentin T.)
(více)Videa (1)
Recenze (181)
Možná takhle nějak by napsal Dostojevský svůj Zločin a trest, kdyby žil v dnešních dnech, bydlel v New Yorku a měl slušně vyvinutý smysl pro humor. Nevím zda Zločiny a poklesky obsahují nějakou speciální filosofii či morální ponaučení, krom toho, že život je krysa a morálka je silně individuální záležitost, takže i amorální lidé mohou vést spokojený život. Také zde není nijak speciálně velké kvantum vtípků, i když pár klasických allenovských hlášek by se našlo ("Naposledy jsem byl v ženě, když jsem navštívil Sochu svobody.") Ale Martin Landau v roli úspěšného lékaře na životní křižovatce je vynikající a už kvůli němu stojí film za vidění. Celkově bych pak řekl, že vedle "Manželů a manželek" je tohle asi nejlepší Allen ve vážnější poloze. ()
"Povšimněte si, jaký je v lásce zvláštní paradox. Když se zamilujeme, chceme nalézt všechny, či alespoň některé osoby, na nichž jsme lpěli v dětství. Zároveň milované žádáme o nápravu křivd, jež nám rodiče či sourozenci způsobili. V lásce je tedy protiklad. Pokus o návrat k minulosti i o její nápravu. " ()
Woody rozhodně patří k tvůrcům, o nichž se často nadneseně tvrdí, že točí "stále tentýž film". Aktuálně prožívané problémy i zážitky z dětství, niterně prožívané otázky ohledně náboženské víry i lidské sexuality, vlastní neurózy a pocity méněcennosti i břitká kritika společnosti (Alda hraje svého bohatého blba naprosto geniálně a přitom se až zdá, že hraje sám sebe) to všechno je pokaždé znovu a jinak smícháno do nesmírně silného a kupodivu i velmi originálního mixu, který přemýšlivého a citlivého pozorovatele nepochybně nemůže nechat chladným... Kdokoli jiný by se při tomhle způsobu práce vyčerpal během dvou tří filmů, Alen nikoli. Podobně silných, niterných, intenzivních filmů natočil desítky. Přitom jen tenhle jediný film nabízí tolik různých pozoruhodných témat, které se tu přitom jen tak lehce mihnou. Ostatně, zmíněnou tvůrčí potenci dokládá paradoxně i Match Point. To totiž není vykrádačka téhož... To je komplementární výklad, jiný stejný příběh, další varianta, která dopovídá to, co se tady naťuklo a navrch nabízí zcela jiné rozuzlení... Neuvěřitelné... Celkový dojem: 85% Zajímavé komentáře: Exkvizitor, Matty, Cival, novoten ()
Wow. Včera jsem si myslela, že mě Woody už ničím nemůže překvapit, když jsem viděla tolik jeho filmů, pak mě zase dostal svou originalitou. A dneska? Dostal mě opět. Tentokrát svým vyprávěním, které bylo nečekaně vážné. Jsem zvyklá na jeho humor, ironii, teď na mě vybafne takovým vážným filmem. Ale to vůbec není na škodu, jen ukazuje, jaký je všestranný umělec, jaký má talent, protože i tak zádumčivý příběh u něj rozhodně funguje. Ba co víc, je to příjemná změna. Herci hrají skvěle, Mia Farrow taky mluví tišeji a vážněji, což jedině vítám, protože někdy mi její pisklavý hlas vadí. A Landaua jsem neznala, tady na mě však udělal dojem. ()
Zločiny a poklesky je z té Allenovo tvorby, kterou jsem měl tu možnost vidět suveréně tím nejpesimističtějším filmem. A zdá se mi, že mi snad i tím nejreálnějším co se vyobrazení postav týče. Oční lékař, který se dopustil zločinu a vypořádává se se svým svědomím zde může být porovnáván s jeho přítelem žijícím v duchovní morální čistotě a vždy hledajícím pravdu. Allen tak porovnává dva životní postoje a ukazuje jak morálka dostává na frak. Vše je navíc zdůrazněno tím, že zatímco ten první se se svými činy nejak smíří a daří se mu dobře, ten druhý hledající všude pravdu k tomu slepne. Jak cynické. A pak je zde druhá dějová linie. Hluboce intelektuální režisér usiluje o stejnou ženu jako úspěšný povrchní trouba. Kdo asi vyhraje? Defeinitivně jeden z nejlepších Allenových filmů, jehož scénář je troufám si říct geniální. ()
Galerie (35)
Zajímavosti (13)
- Lesterovo poznámky, jako "Komedie je tragédie s odstupem" nebo "Ohni něco, je to k smíchu. Zlom to, není to k smíchu." byly citace Larryho skutečných výroků. (washek)
- Film, na který Cliff (Woody Allen) vezme svou neteř, je Revolver na prodej (1942). (ČSFD)
- Woody Allen měl pocit, že se zachoval ke svým postavám v závěru filmu Hana a její sestry "příliš hezky". Proto napsal tento film jako reakci. (washek)
Reklama