Režie:
Tobias LindholmScénář:
Tobias LindholmKamera:
Magnus Nordenhof JønckHudba:
Hildur GuðnadóttirHrají:
Pilou Asbæk, Søren Malling, Dar Salim, Roland Møller, Gary Skjoldmose Porter, Amalie Ihle Alstrup, Linda Laursen, Jacob Lentz, Ole Dupont, Lise Nørskov (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Realisticky vyprávěný příběh mužské posádky nákladní lodi, kterou přepadnou somálští piráti v Indickém oceánu. Životy jednotlivých členů posádky se náhle ocitají v rukách Somálců a stávají se jen předmětem nelítostného vyjednávání pirátů s vládou, sídlící v Kodani. Snímek se vyznačuje dokumentaristickou estetikou a klaustrofobně budovanou atmosférou strachu a zvyšujícího se napětí. (oficiální text distributora)
(více)Videa (4)
Recenze (164)
určite netreba porovnávať dánsky Únos s Hanksovým Kapitán Philipom. Toto bolo viacej dokumentaristické, loď more .. chudí vychrtlí černosi (zase mi pri pohľade narástli troška rasistické miery na Somálčanov) . V scenári ušla drobnôstka ... 10 dní na mori, a zásoba vody pre minimálne dvojnásobný počet ľudí, ako aj pohonné hmoty .. ale budiž, možná šetrili, aj keď kuchár na začiatku avizoval , že v najbližšom prístave treba doplniť vodojemy. Tiež film neustále vzbudzuje otázku, či je naozaj vhodné riešiť otázku únosov takto , "súkromne" nevojensky, len s jedným "odborníkom", bez pomoci armády ci nejakého námorného spoločenstva, Indický oceán nie je síce Kaspické jazero ale aj tak .. vo svete družíc a špacialnych jednotiek od výmyslu sveta ..hm .. neviem .. či išlo o milióny alebo životy posádky .... Vie sa koľko somalski piráti prepadli napríklad amerických či ruských lodí ??? :) ()
Dánským způsobem o tom, jaké to asi je, když vás v Indickém oceánu přepadne tlupa somálských pirátů.....aneb k vybudování skvělýho napětí Dánům zjevně stačí telefon a fax, jinými slovy - žádnou velkou akci nečekejte. Ovšem i tak se jedná o parádní záležitost rozhodně stojící za pozornost a já osobně se už nemůžu dočkat chystaného akčního pojetí podobné situace ze strany Paula Greengrasse. ()
Výborné ve všech směrech. Autentický, pravdivý, brilantně natočený film. Popis únosu téhle lodi působí velmi věrohodně a asi nějak tak, jak se mohlo stát. Nestraní žádné straně konfliktu a je jen na divákovi, na jakou, se nakonec přikloní. Dost opravdu emočně vypjatých scén, (třeba, i ta úplně poslední), plus výkon hlavní mužské dvojice, to jsou všechno faktory, které nemohu a ani nechci ignorovat. ()
Myslím, že sa nedá vyhnúť porovnávaniu Únosu s kpt. Philipsom. Rovnako, ako viacerí som najprv videl americkú verziu únosu a až teraz dánsku a aj keď som mal k nej viacero výhrad, dánsky Únos u mňa skončil horšie. Dôvodov je niekoľko. V Únose je dôraz kladený na vyjednávanie a na osobnostné kvality šéfa spoločnosti. Film ponúka takmer dokumentárny, ale tiež aj stereotypný obraz na priebeh vyjednávania, ktoré striedajú momentky zo situácie unesených námorníkov. Je zaznamenávaný počet dní od únosu, je vidieť zmeny v psychike námorníkov, ale nepochopil som napríklad, čím sa živili únoscovia a posádka, keď už po mesiaci lodný kuchár oznamoval, že nemajú potraviny. Ulovená ryba a tri importované kozičky predsa situáciu nemohli vyriešiť. Vyjednávaním znižovaná suma pre únoscov je prílišnou daňou za utrpenie rukojemníkov z lode. Okrem toho je príliš vysoká a tento spôsob riešenia únosov považujem za podporu únoscov. Moja predstava, že po odpútaní sa člnu od unesenej lode priletí lietadielko s guľometom a únoscovia spočinú na dne mora, sa nebude páčiť najrôznejším ľudskoprávnym organizáciám, i keď vyhovuje zásade, že s únoscami sa nevyjednáva. Vo filme absentovala úloha štátu a poisťovne a tiež akýkoľvek náznak prevencie podobných udalostí. Za tri milióny dolárov je možné dlhodobo chrániť obchodné lode ozbrojeným sprievodom. Pamätám si doby, keď v každom našom lietadle cestovali dvaja policajti v utajení a ekonomiku to nezruinovalo. ()
Aj keď dánsky film Únos vznikol skôr ako Greengrasovo dobrodružstvo s Kapitánom Philipsom, videl som ich v opačnom poradí. Samozrejme je to jedno, téma je rovnaká, len situácia a pohľad na vec rozdielna. Dánske spracovanie je podstatne civilnejšie, pôsobí naozaj reálne a konanie i správanie postáv vám príde absolútne prirodzené. Vyjednávanie a hádka o výkupné je nosným pilierom filmu a to taktické znižovanie výkupného a psychologický nátlak je tak trochu v kontraste s Greengrasovým príbehom, v ktorom je sled udalostí podstatne rýchlejší. Film je nenápadne rozdelený do troch zásadných rovín- piráti a zajatci, vyjednávacia skupina a trpiace rodiny zajatých. Dánske spracovanie ponúka solídny pohľad na situácie, ktoré sa i dnes bežne dejú a spolu s Greengrasovým filmom vám o tejto téme dá slušný a komplexný prehľad. 80%. ()
Galerie (13)
Photo © Nordisk Film Biografdistribution
![Únos - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/157/793/157793620_afec8a.jpg)
Zajímavosti (5)
- Ve filmu je i reálná komunikace. Ředitel Ludvigsen (Søren Malling) a kuchař Mikkele (Pilou Asbæk) telefonují skutečně mezi Dánskem a Somálskem. (Terva)
- Piráty ve filmu ztvárnili neherci najatí v Keni. (Terva)
- Vo filme možno počuť okrem dánskeho aj anglický, švédsky, somálsky či japonský jazyk. (MikaelSVK)
Reklama