Režie:
Denis VilleneuveScénář:
Javier GullónKamera:
Nicolas BolducHrají:
Jake Gyllenhaal, Mélanie Laurent, Sarah Gadon, Isabella Rossellini, Joshua Peace, Tim Post, Kedar Brown, Stephen R. Hart, Jane Moffat, Paul StephenObsahy(2)
Tertulianu Afonsovi změní život videokazeta s filmem, ve kterém hraje muž vypadající přesně jako on před pěti lety. Z obyčejného středoškolského učitele dějepisu se tak rázem stává muž posedlý touhou najít svého dvojníka. (Pria)
Videa (2)
Recenze (557)
Film s vámi jedná od samého počátku na rovinu (kupříkladu hned třetí plakát, kde se i vizuálně dopředu prozrazuje, že se to celé odehrává v jedné hlavě, to nemá být překvapující pointa, ale výchozí premisa), nic netají, nemysterizuje ani nezamlžuje, je to film o interpretační logice (viz uvozující citát, že každý chaos je jenom nerozluštěný řád) - pavouci se tam od oné první scény objevují neustále, aby připomínali, na jaké rovině se děj odvíjí, celou dobu máte možnost vědět, že je to sen, či přesněji sonda do pavučiny podvědomí, které se neustále připomíná i obrazně, dožaduje se pozornosti, nenápadně, i agresivně - žena s pavoučí hlavou, obří pavouk nad městem, pavučina na skle havarovaného vozu či závěrečná scéna, jíž snímek vrcholí... To není míněno jako žádné rádoby překvapivé finále, protože by to ani nebyla na nic odpověď - ta zajímavá interpretační hra, kterou film přiznaně rozehrává, se odvíjí odtud - první dobrá otázka, vedoucí k porozumění příběhu uvnitř snímku, zní, komu se ten sen o dvojnictví zdá a co je to za způsob úniku, co si nechce pustit do vědomí přímo - s čím se odmítá srovnat? Úvodní telefonát matky je poměrně návodný. *** Začnete-li se takhle ptát, můžete začít konstruovat, vodítka jsou nepočetná, a slušně disciplinovaná. Na fotce je třetí světlovlasá žena, spletitý sen se pravděpodobně zdá třetímu muži, který překryvem svých snových alter-charakterů probleskuje a prolíná, lecos vystupujícího se nedá přehlédnout, žije v novém, prázdném bytě, roztržená fotografie, možná po rozchodu? Další uzlové body: posedlost manipulačními strategiemi, fenoménem herectví, alternativního života; těhotenství, sítě vztahů, manipulativní matka (ví on sám, jestli má nebo nemá rád borůvky?), pavouk jako metafora mocenského spřádání a intrikování, ale i páření spojeného s hazardem vabank a symbol nebezpečné, proradné ženy lákající na svou atraktivitu (černá vdova, Pavoučí žena...) etc. Je oním titulním nepřítelem skutečně manipulace hrozící zvnějšku, anebo ta, která dávno probíhá uvnitř člověka a potlačuje onu "svobodu individuálního výrazu"? (kým je? kým chce být? manšestrové sako, nebo koženou bundu? triko, nebo košili? nebo staré auto, nebo motorku? borůvky ano, nebo ne? snubní prsten ano, nebo ne? ...) *** Film nenabízí jednoznačné řešení tohohle puzzle, ale rozvírá poměrně limitovaný rámec možností, jaký příběh muže z uzlových bodů pavučiny jeho stihomamů vystavět. Tak či tak se přiblížíte nějakému obrazu, rozmazanému, ale s konturami. Snímek nutí k velice konkrétnímu, byť neběžnému používání interpretační logiky, máte-li zájem pochopit celek, ale přitom do toho nikoho netlačí, předkládá se nenápadně pouze těm, kdo si nebrání být všímaví - ostatní to mohou s vnitřní úlevou stočit do tvrzení, že pokud to byl sen, není proč nad tím spekulovat. To by však byl laciný únik, na němž se nezbohatne. Film, zdá se mi, to ví, a dělí diváky na dvě skupiny. Na ty, kdo si budou sami zevnitř nepřítelem, a na ty druhé.*~ ()
To je tak krásnej pocit, když mi film sedne naprosto každým elementem, který obsahuje. Od plakátu přes poslední záběr až do následného googlování jednotlivých interpretací. Gyllenhaal pod vedením Villeneuveho a film pod vedením zřejmě ohromně chytré předlohy. Mám ohromnou radost, že jsem snad zase narazil na režiséra, kterého je třeba soustavně sledovat a mám ohromnou radost, že jsem objevil tohle hutné žrádlo. Tam, kam koukal Barton Fink okem Lynche, tak tam někde se možná odehrává Enemy. Tam někde je ten největší pavouk. Zamiloval jsem se...zase. ()
Vážně zvláštní kousek. Od začátku do konce jsem byl vtažen do pavučiny, ze které jsem se ani po konci nevymotal. Trvalo mi delší dobu pochopit o co vlastně ve filmu šlo, ale stálo to za to hledat informace. Film je skvěle napsaný, temný a prostě jiný. Jake zahrál skvěle a příběh mě nepřestal bavit a od samého začátku až po nejdivnější konec jsem nepřestal mít otevřenou hubu. Kdo má rád těžší, kontroverznější filmy, je tohleto pravě pro Vás. ()
Hypnotický, hyperaktivní a sexuálně dráždivý thriller od Denisa Villenevueho. Jake Gyllenhaal se na tyhle role hodí perfektně, ten herec se stvořil pro žánr thriller! Ačkoli jsem měl z filmu obavy, tak mě film absolutně rozsekal, od 5 minuty vtáhl do děje a nenechal mě vydechnout až do konce. Neuvěřitelně nepředvídatelný, originální film s největším WTF koncem všech dob. Po přečtení jednoho článku ohledně filmu jsem se dozvěděl tolik zajímavých detailů, které jsem přehlédl, že druhá projekce je nutná! 80% ()
Moje první zkušenost s Denisem Villeneuvem konečně za mnou a jestli i další režisérovy filmy budou plynout ve stejném stylu, mám podezření, že si moc neporozumíme. I přes příjemnou stopáž se mi těch 90 minut zdálo často neúměrně natahovaných a neustále naplňovaných hlavně „pěknými“ digitálními obrázky, mezi nimiž se občas stihne i něco udít... ale než se to reálně uděje a děj tak dospěje nejdříve k zápletce a později k dalším posunům a zvratům, musíme leckdy přečkat 15 až 20 minut oněch obrázků ze silnic, moderních bytů a unylého života jednoho celkem fádního třicátníka. Kdybych byl mladá ženská, třeba by mě bavilo sledovat celý film zarostlého Gyllenhaala, jak spodře oděný chodí po bytě, svlečený leží v posteli nebo chodí v exteriérech z místa na místo. Bohužel mě coby herec nechytl natolik, aby mě s ním bavilo sledovat dlouhé minuty nedění a styl filmu s atmosférou na mě fungovaly spíše ve vybraných scénách, než po celou dobu. Ale pokud na mě místy atmosféra zapůsobila, víckrát šlo o napínavé pohlcení, zápletka s nacházením nečekaného dvojníka začala vzbuzovat stále více očekávání a z Dvojníka (aha, ono se to jmenuje Nepřítel?) se stával zajímavý mysteriózní film – obzvlášť ve scénách společného střetu dvojníků. Uvažoval jsem nad nižším hodnocením, ale zjistil jsem, že něčím mě film i přes jisté mínusy musel přeci jen více zaujmout, pokud jsem po jeho skončení ještě pár minut uvažoval nad situací, v níž se hlavní hrdina a jeho dvojník k závěru ocitli (a to i když na mě film působil utahaně, chováním postav i dost vykonstruovaně – takže účel aspoň zčásti u mě splnil...?) [55%] ()
Galerie (64)
Zajímavosti (13)
- Citát na začátku filmu: "Chaos is order yet undeciphered" ("Chaos je zatím nerozluštěný pořádek") je převzat z románu "Double" (portugalsky: "O Homem Duplicado") od José Saramaga. (Sancoo)
- Snímek se natáčel v Torontu, kde se odehrává i děj filmu. (Yardak)
- Keď postava, ktorú stvárnil Jake Gyllenhaal, druhýkrát navštevuje videopožičovňu, pri pokladni je zreteľne vidieť plagát filmu Attack of the 50 Foot Woman (1958), ktorý odkazuje na črtajúcu nadvládu ženy v Anthonyho živote. Odkaz na film je možné čítať i v neskoršej scéne, kedy Villeneuve ukazuje obrovského pavúka prechádzajúceho sa ulicami veľkomesta. (Biopler)
Reklama