Reklama

Reklama

Svědek

  • Francie Garde à vue (více)
Z natáčení

Obsahy(1)

Jerome Martinaud je právníkem v malém francouzském městě. Těsně před silvestrem jsou ve městě nalezena těla dvou znásilněných a zavražděných dívek, důkazy – i když jen nepřímé – směřují k Martinaudovi. Vyšetřování vede jeho přítel, inspektor Gallien, a výslechy jsou dlouhé. Všechny indicie ukazují na Martinauda, ale jsou tu ještě svědecké výpovědi a jemné předivo vztahů, tajemství a křivd, které se stále více zaplétá... Film Svědek vychází z literární předlohy "Brainwash" od spisovatele Johna Wainwrighta, pro filmový scénář ji adaptoval režisér Claude Miller ve spolupráci s Michelem Audiardem. Příběh, odehrávající se na minimálním prostoru, je hereckým koncertem velkých osobností francouzského filmu Lina Ventury, Michela Serraulta a krásné Romy Schneiderové. Film měl ve Francii premiéru v září 1981 a v následujícím roce dominoval udílení cen francouzských Césarů. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Z natáčení

Recenze (154)

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Kdepak, stará dobrá Francie, ta nezklame. Dva mistři se zkrátka posadili za stůl a stejně tak, jako kdyby usedli ke klavírům, rozehráli koncert, který bere dech. Pět bezpochybných hvězd.__P.S. Škoda "levnoknižního" DVD, které sice nabízí (starý dobrý) český dabing i původní znění, ale na české titulky už jaksi zapomnělo.__P.P.S. A teď si pustit remake s pány Genem H. a Morganem F. ()

Šakal 

všechny recenze uživatele

Jedna místnost, deštivý pochmurný silvestrovský večer, tři osoby, jeden psací stroj, pár kafí, jedna vypálená cigareta za druhou a na programu večera vyšetřování znásilnění a následných vražd dvou malých holčiček. Jeden hlavní podezřelý, s určitostí? samotný vrah-zámožný notář Dr. Jerome Martinaud. Vyšetřování se ujímá inspektor Antoine Gallien a divák je svědkem jejich vzájemné konfrontace. Jako třešínka na dortu chladná Romy Schneider (v mistrně podaném partu coby manželky notáře Martinauda). Člověk si při sledování těchto starších klasik klade otázku a zároveň povzdechne, čím to, že dnešní snímky (až na pár světlých vyjímek) se co se týče atmosféry ani nepřiblíží (natož vyrovná) těmto starším skvostům. Možná by postačilo ubrat na akci a více se zaměřit na scénář a zejména samotné dialogy, které tu nejsou jako nutná výplň, ale naopak snímek „dělají“. Potom stačí už pár „maličkostí“. Nechat volně plynout snímek, kameramana se smyslem pro cit v detailech, citlivý hudební doprovod a souboj „face to face“ dvou silných protivníků (osobností). Lino Ventury a Michela Serraulta. Žádná rozmáchlá gesta nečekejte, tady se hraje minimalistickými výrazovými prostředky. Dva znavení muži, otřískaní životem, prací, se sejdou na policejní stanici, z nichž jeden se snaží usvědčit toho druhého z dvojnásobné vraždy. Garde a vue je nesmírně působivé, komorní, minimalistické, psychologické krimi-drama. Nic víc, nic míň. Toť vše, snad pouze s dovětkem, že pro tento typ snímků jsem JÁ vždy měl, mám a budu mít slabost. 93% p.s. jak už tady někdo trefně poznamenal, teď se zkuste podívat na „ něco jako pokus o remake“ http://www.csfd.cz/film/12725-podezreni/ s G.Hackmanem, M. Freemanem a M. Bellucci........ ()

Reklama

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

U tohoto filmu se přímo nabízí jeho srovnání s pozdější americkou předělávkou. Jsou tak podobné, a přesto tak odlišné! Americká předělávka se může pyšnit pouze hvězdným obsazením. Je mladší, a přesto obsahuje mnoho mezer mezi jednotlivými střepy mozaiky a značně pokulhává ve vyznění i v celkové posloupnosti logiky. Jako jasný vítěz se ukazuje tento francouzský filmový originál. Obsazení je špičkové, herecké výkony důvěryhodnější, atmosféra je intenzivnější ve svém útoku na psychické síly jednotlivců a přirozenější ve svém průběhu. A jednotlivé střípky do sebe zapadají v logických souvislostech. Navíc, Francouz Claude Miller pojmul svůj výtvor i jako kritiku nejednoduché policejní práce. Hlavní postavou je policejní inspektor Antoine Gallien (skvělý Lino Ventura). Se stále silnějším pocitem skutečného odhalení zločince, stupňuje svůj nátlak ve jménu spravedlivého potrestání za kruté zločiny. Využívá každou skulinku ve slovech a pohnutkách, aby se každou minutou blížil ke spásnému přiznání viníka k vině a přijetí trestu. Bourá, manévruje a střílí svá slova s důkladnou vypočítavostí do lidského masa osamělé vznešenosti. Více než důstojným protivníkem je bohatý a úspěšný notář Jerome Charles Emile Martinaud (velmi dobrý Michel Serrault). Jeho povýšené sebevědomí dostává ránu ve smutku osamělosti vlastního života. Je pokořován a urážen. Odhalováním svého soukromí ukazuje svá slabá místa a všechny své životní bolesti. Nakonec, i jeho svědomí neoplývá čistým, ničím neumazaným vývěsním štítem. Hlavní ženskou postavou je notářova manželka Chantal Martinaud (šarmantní Romy Schneider). Ta může odtajnit svoji nahromaděnou zášť a nenávist k vlastnímu muži. Pokrytecká prospěchářka dává policii to, co potřebuje ke zdárnému uzavření případu. Poslední výraznou postavou je Gallienův pracovní partner a policejní inspektor Marcel Belmont (zajímavý Guy Marchand) se svou výbušnou povahou při zvrácené podstatě otřesného trestného činu. Z dalších rolí: policejní divizní komisař se zájmem o dopadení zločince (Jean-Claude Penchenat), netrpělivý okradený Jean-Marie Jabelain (Michel Such), či malá Martinaudova neteř Camille (Elsa Lunghini). Takto má vypadat zdařilé psychologické drama! Odhaluje všechna temná zákoutí lidských duší, jejich bolesti, naděje i prohlédnutí. Veškerý strach vystavuje osoby až k samotným hranicím psychických sil. Není to černobílý pohled a osoby nejsou jednoznačně na dobré, nebo špatné straně. Všichni jsou mnohovrstevní a bedlivě sledují tok vlastních zájmů. Partnerská nedorozumění mohou vést k tragédiím. Na policejní práci by měl být člověk velice obezřetný, aby se ze svědka nestal rychle zločinec! Americké předělávky patří na smetiště, pokud nedokáží udržet linii příběhu a vše se rozpadá v rozpacích a hrůzostrašných propastech celkové udržitelnosti nějakého smyslu! ()

evapetra 

všechny recenze uživatele

Kriminální konverzační drama par excellence. Michel Serrault v roli, měla jsem pocit, že spíše v kůži podezřelého svědka, mě tady fascinoval snad ještě více než samotný Ventura ztvárňující vyslýchajícího komisaře. Oba muži táhnou na svých bedrech sami skoro celý film, ve kterém jde více o konfrontaci a psychologii obou hlavních postav než o usvědčení či osvobození samolibého pana notáře. Romy Schneider coby manželka podezřelého a taky konečné vyústění filmu jsou už potom takovu další třešničkou na dortu tohoto povedeného dramatu. ()

borsalino 

všechny recenze uživatele

Silný psychologický film, který se prakticky celý odehrává v jedné místnosti. Inspektor Antoine Gallien (Lino Ventura) vyšetřuje podezřelého notáře Jeroma Martinauda (Michel Serrault) ze znásilnění a vraždy dvou malých holčiček. Výpověď notáře je stále více protichůdná a s každou další výpovědí se hlouběji zaplétá do svých polopravd a lží. Nový směr vyšetřování nastává po výpovědi manželky notáře Chantal. Následně se Jerome přiznává, ale jen do okamžiku, než se objeví nový, nezvratný důkaz. Opravdu zajímavý snímek se silným příběhem a hereckým koncertem Lino Ventury a Michela Serraulta. ()

Galerie (32)

Zajímavosti (4)

  • Natáčanie začalo 27. januára 1981 a skončilo 13. marca 1981. Celá snímka bola natočená v štúdiu (s výnimkou jednej sekvencie v hoteli) a v chronologickom poradí. (Arsenal83)
  • Claude Miller vzpomíná, že se při natáčení bál dvou hereckých es, která obsadil do hlavních rolí. Jeho strach umocňovala scéna, jež byla postavena na stupínku a obehnána provazy, takže připomínala ring. (Snorlax)

Reklama

Reklama