Režie:
Saša GedeonScénář:
Saša GedeonKamera:
Štěpán KučeraHudba:
Vladimír GodárHrají:
Pavel Liška, Tatiana Dyková, Aňa Geislerová, Jiří Langmajer, Jiří Macháček, Zdena Hadrbolcová, Jitka Smutná, Pavel Marek, Anna Polívková, Petra Kolářová (více)Obsahy(1)
V komorním příběhu ze současnosti, odehrávajícím se na malém městě mezi Vánocemi a Novým rokem, se mladík František po letech strávených v blázinci vrací ke svým vzdáleným příbuzným, k lidem, kteří by mu měli být blízcí. Postupně se však zaplétá do jejich složitých vztahů, ocitá se v trapných, komických i dusivých situacích, je vystaven milostným, sourozeneckým a rodičovským konfliktům. Všechno, s čím se setkává, se ho dotýká, se všemi soucítí, a tak působí trochu jako idiot. Ale právě proto, že dosud nic nepoznal a nezažil, je schopen vnímat lidské vztahy ve své čistotě a opravdovosti správně... Ve svém druhém celovečerním filmu se režisér a scenárista Saša Gedeon soustřeďuje na tragikomický labyrint citového zmatení mladých lidí. Inspiroval se titulním hrdinou knížete Myškina z románu F. M. Dostojevského "Idiot". (Česká televize)
(více)Videa (3)
Recenze (380)
Zábavné a smutné zároveň, zkrátka tragikomedie jak má být. Liška zahrál roli opravdu skvěle a ostatní herci mu úspěšně sekundovali. Není snad co bych vytknul, ale na 5 hvězdiček to úplně není. Ale myslím, že takových krásných 80% tomuto pěknému kousku od Sašy Gedeona svědčí nejvíc :) // (14.1.2016) ČT1 HD - No já vám nevím, ale koukat 2 hodiny na magora hrajícího Lišku, do toho Langmajer, který souloží s tou i s tou + ty debaty o ničem. Zkrátka mi to dnes nesedlo a na podruhé moc nebavilo. I tak ale nechávám 4 hvězdičky. 70% ()
Film jsem poprvé viděl v době svého vzniku a zapamatoval jsem si, že mě dostala hudba. A ejhle - on to můj veliký oblíbenec Vladimír Godár. Nádherná práce a ten poetický motiv, který se objevuje v různých pasáží filmu je pastva pro uši i duši. Celkově filmu nenuceně dotváří děj i charakter postav. Tohle je nejlepší film od tenkrát začínajícího a nadějného Saši Gedeona, který od té doby žádný jiný celovečerní film nenatočil a to je sakra veliká škoda! Už ukázal v Indiánské létu obrovský talent a cit pro detail, který naplno dorazil v Návratu idiota. Bezchybné herecké výkony, dialogy, které mají fakt šťávu, tempo a spád, vztahy a nenaplněnou lásku a situace, které patří k životu. Sašovi posloužila předloha F. M. Dostojevskijho - Idiot, kterou zpracoval přímo bezchybně a zasadil ji do dnešní doby. Profesionální filmařina, která mě evokuje dobu zlatých šedesátých let minulého století a geniální českou Novou vlnu. A další opravdu krásnou součástí snímku je moje dříve nejvíc milovaná herečka Táňa Vilhelmová, kterou nyní už bohužel moc nemusím. Ale v Návratu Idiota mě dostala a položila na lopatky (ty její nádherný očiska a výraz tváře). A Pavel Liška jako Idiot je kapitola sama pro sebe. Vrcholná tvorba českého filmu z konce dvacáteho století. ()
Mám ráda autorské filmy. Někdy to vypadá, jakoby se režisér přetahoval se scénáristou nebo bojuje s herci. Tady ten pocit nemám. Saša Gegeon má nejen invenci a intuici, ale umí pracovat s inspirací. K prvním Indiánskému létu se dal inspirovat povídkou S. K. Fitzgeralda, velkého autora Ameriky, k Návratu idiota ho inspiroval velikán ruské literatury. Ale ona pomyslná "velikost" autorů předlohy ještě nemusí nutně znamenat veliký výsledek. Ale právě ten originální výsledek se Sašovi povedl. Vypráví svůj příběh civilně s ironickou nadsázkou, s lehkostí dokáže vystavět absurdní situace, ve kterých velice stručeně a výstižně vystihne hlavní postavy. I když jsou některé situace naprosto absurdní, zůstávají přesto uvěřitelné. Jeho dialogy/nedialogy působí zdánlivě toporně, ale zasahují do hloubky. Využívá opakování motivu, aniž by tím diváka unavil. Drží se kostry příběhu, vedlejší postavy do něj zapadají, nevyčnívají, ale dolaďují. František se stává nechtěným pozorovatelem intimností jiných životů aniž by se o to nějak přičinil. Jeho pokukování po očku tu průhledem v okně, v zrcadle, zpoza závěsu, vyslechnutí nechtěných hovorů - najednou se stává vidoucím. Něžný hudební motiv dokresluje atmosféru. Jak plyne čas, přibývá hercům roků i rolí. Návrat je skutečným návratem do mládí, které není už tak naivní, ale přesto je zranitelné. Je krásné, že doba Idiotovi nic neubrala. ()
Můj nejoblíbenější a podle mě nejlepší český film 90. let. aneb Film s velkym eF. Né proto, že by se o to snažil, ale právě proto, že se o to nesnaží (nebo to alespoň nedává okatě najevo). Tomu filmu léta neubraly nic na kráse, možná i získal. Naprosto úžasně vyvážené všechny složky filmy - kamera, scénář (úžasný dialogy!), režie, hudba a herecké výkony (všechny 4 hlavní naprosto skvělý, výkon Lišky dechberoucí) z Idiota dělají jeden z nejlepších novodobých českých filmů, co jsem viděl. O to větší je hanba, že se Gedeon na tak dlouho dobu - nevím z jakých důvodů - odmlčel, ale doufám, že se jednou ještě vrátí. ()
Píše se rok 1999 a Saša Gedeon natočil svůj nejlepší film, načež se nad ním slehla zem. A je to obrovská škoda, protože Návrat idiota je brilantní filmařské řemeslo s vynikajícím hereckým obsazením. Kamera je opravdu pomalá nebo až statická a nechává hercům hodně času na předvedení skvělého výkonu. Pavel Liška zde v podstatě debutoval a okamžitě se zařadil mezi top české herce. Netuším, jak moc je film inspirován knihou Dostojevského, ale na takový film můžu být jako český divák patřičně hrdý. O to víc s přihlédnutím k srágorám, co se točí dnes, o 25 let později. ()
Galerie (21)
Zajímavosti (10)
- První slovo ve filmu padne až po osmi minutách. (hendrich6)
- Film byl vybrán jako zástupce českého filmu, který se ucházel o Oscara v sekci cizojazyčný film za rok 1999. Do nominací se ale nedostal. (orkadimenza)
- Scéna v Trutnově, kdy František (Pavel Liška) telefonuje z budky Anně (Anna Geislerová), se natáčela na podzim. Sníh na okolních keřích je proto umělý, vytvořený z nadrceného papíru. (ledofredo)
Reklama