Reklama

Reklama

Oliver Stone: Neznámé dějiny Spojených států

(seriál)
  • Česko Americké století očima Olivera Stonea (více)
Ukázka z filmu 8
USA, (2012–2013), 9 h 40 min (Minutáž: 58 min)

Epizody(10)

Obsahy(1)

Jako režisér a producent zůstal Oliver Stone věrný své pověsti kontroverzního tvůrce i ve střihovém dokumentu, který se v deseti hodinových dílech věnuje některým aspektům moderní historie USA. Spolu s britským scenáristou Mattem Grahamem a americkým historikem Peterem J. Kuznickem nabízí publiku kritický pohled na USA jako velmoc sledující napříč nejrůznějšími dějinnými situacemi – od 2. světové války po současnost – vlastní dobyvačné a ziskuchtivé cíle. Ze seriálu uvádíme třetí díl, věnovaný atomové bombě, a desátý díl, zabývající se přístupem prezidentů Bushe a Obamy k válce proti terorismu. (MFF Karlovy Vary)

(více)

Videa (8)

Ukázka z filmu 8

Recenze (138)

mm13 

všechny recenze uživatele

Aj keď sa Oliver Stone chvíľami neudrží na uzde a predkladané interpretuje na hranici špekulácií, stavia výhradne na faktoch, ktoré sú vďaka množstvu odhalených tajných spisov aj pre našinca poľahky overiteľné. To je potrebné hrubo podčiarknuť. Nemá potrebu šokovať, nie je štvavý ani anti-americký, jeho komentáre sú skôr rozčarované, než nenávistné. Upozorňuje na najproblematickejšie miesta, bez obalu informuje o skutočných motívoch skutočných udalostí, ktoré sa diali na pozadí oficiálne predkladaných správ. Nesnaží sa o komplexný historický exkurz ani hĺbkový ponor do problematiky svetovej politiky a obchodu, len kričí do sveta prešľapy, krivdy a svinstvá, o ktorých sa takmer vôbec nehovorí a ak, tak len neochotne, narýchlo, pološeptom a pre istotu výhradne marginálne. Nebolo by zdravé ani veci prospešné urobiť si z Nevypovedaných dejín Spojených štátov modlu, na to sú až príliš osobné a v niečom sa môžu mýliť. Ale neklamú. ()

Trajektt 

všechny recenze uživatele

Tady na tomto dokumentu je legrační to, že lidi kteří nedávali v hodinách dějepisu pozor nebo třeba neměli buňky na to pochopit látku, která jim byla vykládána, tak to budou brát jako dokument a ne jako něco šokujícího natož neznámého. Je důležité si uvědomit, proč Oliver Stone natočil takovýto dokument, který podkopává domácí i zahraniční politiku nejmocnější země světa a už vůbec není vlastenecký. Tak zaprvé Oliver sloužil nedobrovolně jako voják v dodnes pro mnoha lidí nepochopené válce ve Vietnamu ze které si přinesl pár těžkých zranění a také trauma, které si nahrazoval pudrováním nosu kolumbijským kokolínem. Od té doby kritizoval skoro všechny vlády, protože byly pravicové a agresivní vůči mnoha rádoby nepřátelům a to zejména kvůli nerostnému bohatství a dalšímu bohatství, které chtěla tato velmoc s pomocí svých spojenců získat. Byl velký odpůrce likvidování diktatur v Latinské Americe, které USA provozovala v 70. a 80. letech. Tento desetidílný dokument nám ukazuje, že vše není tak růžové a jasné, jak nás to učí v našich školách a že by o tom, co se studenti dnes učí ve školách měli trochu přemýšlet a občas se kouknout na tento nebo podobnej dokument a né si nechat vymejvat mozky občas i nelogickými fantasmagoriemi, který nás na těch našich skvělých školách učí. Ha, ha. Za objektivnost, nenucenost, poznání mnoha nových faktů, která byla předtím nevyvratitelnou pravdou a za sympatie k Oliveru Stoneovi dávám jasnejch 100%. ()

Reklama

MM11 

všechny recenze uživatele

Dle očekávání – velký třesk... Stoneova verze dějin USA je patřičně zdramatizovaná, překotná a podivně netrpělivá. Viděl jsem epizodu tři a deset (dějiny atomové bomby, dějiny boje proti terorismu od nástupu prezidenta Bushe ml.) a musím říct, že hodina času pro jednu problematiku nestačí. Minimálně pro zvolený koncept – Stone a jeho tým historiků obdivuhodně pracují s archivními materiály, uvážlivě je začleňují a nechávají vzájemně střetávat. Když pominu jejich občasné duplicitní užití napříč kapitolami, nemám v tomto ohledu žádný problém. Horší je hlas vypravěče (Stone), vršícího údaj na údaj, možná i záměrně nedovolující zpracovat množství údajů. Aby toho nebylo málo, zapsané citáty osobností čtou různí herci, čili napodobují jejich hlas i dikci. Tato poměrně agresivní strategie byla užívána v krizových obdobích studené války a působí velmi lacině a neprofesionálně. Stone si při svém výkladu libuje ve slově „kdyby“ a rozpracovává vize alternativních (lepších) dějin. Liberální historici si při té příležitosti rádi idealizují jednu osobnost, která nedostala důvěru (např. demokratický kandidát na prezidenta v padesátých letech Adlai Stevenson). Stone si vybral Rooseveltova víceprezidenta a levicového kandidáta na prezidenta v roce 1948 Henryho Wallace. Tento muž byl ve své době zdiskreditován za údajné napojení na komunisty, což Stone ostře odmítne (Wallace přitom opravdu byl financován komunisty, ač ho tato podpora nikterak netěšila). Tvůrci opakovaně „vylepšují“ historii, pokud mají ideál. Stone realizoval ambiciózní a působivou sérii, není však možné opomenout jeho silné levicové smýšlení. Na druhou stranu laciné odsouzení Stonea coby demagogického salónního levičáka by jen prokázalo neschopnost argumentovat. Tento projekt možná hodlá sdělit informace neobeznámeným, jenže věnovat mu pozornost by měli právě ti obeznámení. Procvičí se v argumentech, zážitek zaručen. (MFFKV 2013) ()

Mikino00 

všechny recenze uživatele

Viděny všechny epizody. Oliver Stone bývá našimi médii často vykreslován jako silně levicový příznivec neustále kritizující USA. Nejen tato dokumentární série je usvědčuje z omylu a ukazuje, že všeobecné vnímání dějin nejen USA je pokřivené. Tato dokumentární série přitom není až tak kontroverzní, je pravdou, že povětšinou poukazuje na nekalé věci a vyzdvihuje spíše negativa (občas i něco účelově zkreslí nebo poupraví), ale to jsou právě ta přehlížena fakta chybějící v obecném výkladu dějin. Nicméně pokud se alespoň trochu o danou problematiku zajímáte, tak většina předložených informací nepřekvapí. Úvod o druhé světové válce pak nenabízí vůbec nic co již není všeobecně známo. I průběh studené války není nijak překvapivý (v USA to samozřejmě vnímají jinak). Dokument chválihodně vyzdvihuje zářné postavy amerických dějin jako Roosevelta, JFK či Henry Wallace a naopak "očerňuje" symboly uctívané napříč USA (pro Evropany jistě jen stěží pochopitelné) jako Reagana či Bushe ml. Poslední díl je už poněkud politizovanéjší a je 100% kritikou. Jako největší přínos vidím vyznění celé série v tom, že na dějiny by se mělo nahlížet kriticky nikoliv je jen stále opakovat co je nám předkládáno (ať už obecně či tímto dokumentem), odlišit tak pravdu od lži a nepřijímat automaticky vše co je nám řečeno. ()

VictorMartel 

všechny recenze uživatele

Režisérův závěrečný optimismus nesdílím. Vcelku ale jeho pohled nabízí velmi zralé zhodnocení, jehož audiovisuálními prameny podepřená argumentace obstojí před otevřeným publikem. Světovým antikomunismem velebená demokracie „made in USA“ má vedle těch Stonem zmíněných nebo aktuálních (migrační krize) i jiné vroubky: zatímco sovětům se mnohem silnější Car-bomba nevymkla, Yankeeové způsobili testem Castle Bravo v roce 1954 největší jadernou katastrofu od svržení bomb v Japonsku, od II. sv. v. do poloviny 70. let bylo až 16 tisíc občanů - včetně dětí, mentálně postižených a vězňů - podrobeno pokusům s fysiologickými důsledky radioaktivity (článek Count of Subjects in Radiation Experiments Is Raised to 16,000 publikovaný k 20. srpnu 1995 v The New York Times), dnes je komercionalisovaný vězeňský systém a spousta nevyřešených sociálních otázek, především ohledně rasové segregace indiánů a černochů (a kdo ví, jak bude probíhat konflikt s hispánským prvkem, který má v polovině tohoto století představovat největší skupinu obyvytel Spojených států; srv. Kateřina Březinová - El imaginario chicano, Praga, Karolinum 2014), desítky milionů občanů závisí na potravinových poukázkách… Domácí ostudu pak „řeší“ tím, že deklaratorními provokacemi tlačí Rusy do mohutného přezbrojování. Sniper Nicholas Irving poukazuje i na systematickou selekci psychicky narušených adeptů vojenské služby, kteří by u nás měli problém projít základním vzděláním, ale po několikaměsíčním cvičení jsou z nich v normální vyrovnané válce sice nepoužitelní, zato při okupacích užiteční sadističtí „hrdinové“ (vzácně odhalené mučení a znásilňování ve věznici v Abu Ghraib; k existenci tohoto typu náboru promluvil i Václav Cílek v pořadu Jak to vidí... 30. 4. 2015). A v roce 2002 nás knihou The War Against the Terror Masters, hlásící se ke staré myšlence nietzscheánského „kreativního ničení“, chtěl uhranout neokon Michael Ledeen (pozoruhodně prorocky k ní kdysi přispěl Schumpeter svojí představou o demisi kapitalismu a z Frankfurtské školy bývá připomínán především Marcuseho text Jednorozměrný člověk; tyto konotace uvádím proto, aby bylo zřetelnější, jaké antipody - nesocialistického antikapitalistu Nietzsche, jednoho z theoretických „opravářů“ kapitalismu Schumpetera, socialistického antikapitalistu Marcuse a kdovíkoho Ledeena - tato metafysicko-geopolitická strategie spojuje). Podle dostatečně komplexní výpočtové methodiky je sociální stát USA 2. největší na světě, britský pak 5., zatímco z hlediska efektivity řádově úspěšnější Švédsko zde zaujímá až 11. posici (zdrojem je analysa OECD, resp. fiskální odborník profesor Jaroslav Vostatek, jenž s touto statistickou presentací vystoupil na přednášce konané k 200. výročí narození Otto von Bismarck při Institutu Václava Klause; zveřejněno na Youtube; tento výpočet totiž zahrnuje i zfixlovanými methodikami nezahrnované různými kathegoriemi neblahého sociálního stavu garantované daňové úlevy, jimiž se vyznačují uvedené anglosaské koncepce; osobně si myslím, že nadto může také významný ukazatel představovat míra efektivity daných mandatorních opatření, protože uvolňuje-li stát nízké přímé sociální dávky, pak i kdyby nepomáhal nepřímo zmíněnou cestou, může mít in summa mnohem vyšší sociální náklady v závislosti na POČTU takto potřebných, jelikož je prostě z mnoha důvodů, především v důsledku extrémní ekonomické nerovnováhy, dysfunkční, což koresponduje s faktem prvenství anglosaských států na Indexu zdravotních a sociálních problémů, jehož záviděníhodnou úroveň představují naopak sever Evropy, Benelux a Japonsko [odpresentováno 4. 5. 2015 na ČT24 v pořadu Fokus Václava Moravce/Chudí versus bohatí]). Tolika rozporuplných podob nabyl již anglosaský kapitalismus, že nadšenecké důvěře v jeho vnitřní harmonický kurs se už snad nelze ani smát. Ať ho reflektujeme v klasické formě asketického kalvinismu, zrod z něhož mu krajně redukcionisticky a ovšemže osobně předpojatě přičítal Weber a jehož naivní metafysiku asi nejlépe jak přímo ve spojitosti s kalvinismem, tak s odkazy na Franklinovo selfmademanství vylíčila Ossowska ve své knize Měšťanská morálka (česky vydáno v překladu Svatavy Navrátilové Praha, Academia 2012), nebo s ohledem na jeho podporu klerofašistických diktatur, popř. skrze jeho současný stav, kdy je politika kapitálu internacionalizována a generuje spoustu nevyzpytatelných externalit environmentálních, sociálních či kulturních, takže zneklidňuje jak levicovou, tak pravicovou část ideologického spektra, - vždy se nám tento liberalistický sociálně inženýrský experiment vytrácí z rozumného dohledu odkud silou peněz rozhoduje o politice, kultuře, o všem, bez veškerého heilování. Zbrojí se jako dosud nikdy, zbrojí se všude a stále sofistikovaněji, přičemž každému musí být zřejmá prostá rovnice, jejímž základním východiskem je omezený prostor, že čím více je zbraní, tím jsou blíže (tedy ochutnáme vlastní výrobu). Pouze národ Yankeeů je pořád stejně triumfalisticky zahleděný a navzdory obezitě, školství a věrohodnosti jeho tolikrát demaskovaných representantů přesvědčený o své výjimečnosti a odpovědnosti za svět. () (méně) (více)

Galerie (21)

Zajímavosti (13)

Související novinky

Oliver Stone hvězdou 48. MFF Karlovy Vary

Oliver Stone hvězdou 48. MFF Karlovy Vary

24.04.2013

Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary ocení Křišťálovým globem za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii amerického scenáristu, režiséra a producenta, trojnásobného držitele Oscara… (více)

Reklama

Reklama