Reklama

Reklama

Muž bez tváře

  • USA The Man Without a Face (více)
Trailer

Obsahy(1)

Příběh o přátelství osamělého chlapce a muže, kterého jeho zjizvená tvář donutila žít na okraji společnosti. Z těchto dvou vyděděnců, dvanáctiletého Chucka, který vyrostl bez otce, a bývalého učitele McLeoda (Mel Gibson), který se po ošklivé automobilové nehodě rozhodl žít v ústraní, se brzy stanou dobří přátelé. Jejich vzájemný vztah pomáhá jak chlapci, jehož McLeod připraví na přijímací zkoušku na vojenskou akademii, tak i samotářskému učiteli, který se postupně začne otevírat svému okolí... (North Video)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (134)

StarsFan 

všechny recenze uživatele

Podařená režijní prvotina Mela Gibsona, která by s menším počtem sentimentálních scén a s pomalejším vývojem vztahu dvou odlišných lidí mohla vyjít i na pět hvězdiček. Na jedné straně je tu mladý kluk toužící po vojenské akademii, na té druhé bývalý profesor, který se odhodlá udělat vše proto, aby ho na ni připravil. Ten první je psychicky labilní, uzavřený a potřebuje autoritu, ke které by po smrti svého otce mohl vzhlížet. Ten druhý byl zavržen společností pro svůj vzhled a už dávno rezignoval na boj s předsudky ostatních obyvatel města. Ten první je k němu zpočátku chová také, ale brzy v něm začíná vidět něco víc. Osobnost. Přítele. Možná i otce. Jenže lidé na jejich vztah nahlíží úplně jinak. Ostatně, jak si mohou vysvětlit, že malý kluk tráví celé dny a občas i noci u osamělého stárnoucího muže žijícího s jistým "hříchem" minulosti? Muž bez tváře je film o předpojatosti, kterou chováme vůči lidem od nás v nějaké drobnosti odlišným. O lidském chování, o důvěře, o přátelství. Přiznávám, že i já jsem původně nahlížela na Mela Gibsona hlavně jako na "toho napůl znetvořeného chlapíka", ale potom jako by se něco stalo... Je to divný. Už nevidím tvoje jizvy. Stěží můžu říct, že tam vůbec jsou. Je to stejné jako v životě, nejprve vidíte na člověku jen jeho vzhled, teprve potom si všímáte, jaký vlastně je. A Muž bez tváře je o tom, že bychom na ten první - vzhledový - dojem neměli hned dávat. ()

ScreamJay 

všechny recenze uživatele

Skvělé pschologické drama. Na psychologii mě užije a tady jsem dostal opravdu slušnou porci v podobě příběhu. Předsudky vůči vzhledu, zevnímu obalu lidské duše jsou krutou realitou a už proto má tenhle film tam uvnitř silný náboj. A že i zhrzené srdce plné bolesti může dostat druhou šanci, to se v rukou Mela Gibsona mění v celku srdceryvnou podívanou. Jeho režijní prvotina překypuje poměrně kvalitním scénářem a dialogy, živou kamerou a především skrytým posláním za zdmy celého děje. K úplné dokonalosti pak ale chybí dva faktory. Prvním je hodně slabý konec, tam má scénář pár znatelných mezer, především ve chvíli kdy se hlavní hrdina dozví pravdu o svém otci. Druhým faktorem je příliš rychlý přechod od vytoužených přijímaček jež sou cílem hlavního hrdiny až po závěrečné titulky. jak bych film shrnul? jako emocionálně slušné dílo co má to své poslání a není tak zcela bez tváře. ()

Reklama

kingik 

všechny recenze uživatele

Velmi silný film, který působí až komorně a velmi niterně ve vztahu k divákovi. Žádné okázalé scény, žádné zbytečné emoční výlevy a žádné teatrální herectví kalkulující s případným Oskarovým oceněním. Příběh muže, skrývajícího se před světem kvůli svému zohyzdění, natočil Gibson tak neuvěřitelně uvěřitelně, až z toho mrazí. A přitom je to jen film. Jedna z kontroverzních příměsí příběhu, ve které je hlavní postava nařčena ze sexuálního obtěžování žáka, není optimálně dotažena a mírně působí rušivě, protože je to přece jen choulostivé téma. Bouřlivák Gibson si toho byl dobře vědom a raději se jen o tohle téma nenápadně otřel. Jinak je to poměrně nevšední dílo, které se vzpírá nálepce "doják". 80% ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

"Ale pořád mám před sebou tu tvář. Je někde vzadu, tam za tím davem." Tenhle film v mém vnímání rozhodně "tam někde vzadu" neskončí. Dvanáctiletý Chuck možná není jako ostatní, a především jeho starší (nevlastní) sestra mu to dává mnohdy pěkně "sežrat". Ale rozhodně není hloupý, jak si to o sobě ze začátku sám myslí. Setkání s bývalým učitelem McLeodem, mužem se znetvořenou pravou tváří, se pro Chucka stává životní šancí. Z toho vzájemného sbližování těchto dvou vyděděnců mě asi nejvíce bavila scéna, kdy spolu dotyční "hrají" Shakespearova Kupce benátského. Tehdy jsem si sledování filmu vysloveně užíval. Pak přišel jistý zlom a poslední zhruba půl hodiny jsem se na scénáristu (resp. autora literární předlohy) trošku zlobil, kam ten příběh nasměroval. Naštěstí to neskončilo zas tak zle, tedy zejména pro Chucka. Z celého filmu si jinak určitě odnáším jednu silnou myšlenku a to že, "toho co neznají, se lidé bojí". Možná ten film na úplně plný počet hvězdiček není. Kvůli téhle silné myšlence ale maličko přimhouřím oči. ()

Hal_Moore 

všechny recenze uživatele

Po dlouhé době můžu znovu konečně říci - absolutní herecký koncert. Nick Stahl je ve své první velké roli jistý v kramflecích a párkrát se mu podařilo zastínit i opět bezchybného Gibsona. Ten se tentokrát poprvé posadil na režisérskou židli a stejně jako několikrát později, i pro tentokrát mu všechno vyšlo. Gibsonovi hraje do karet i rozhodnutí vyškrtnout ze scénáře (který vychází z knižní předlohy) "romantickou linii" mezi mentorem a studentem, což by ve výsledku nejspíše a velmi pravděpodobně rušilo. Co se týče Gibsonových dramatických rolí, tak Muž bez tváře se u mě zařadil na první místo. ()

Galerie (41)

Zajímavosti (10)

  • Pieseň, ktorú Megan (Gaby Hoffmann) spieva na cintoríne, je "Born a Woman" od Sarah Posey. (Fejpof)
  • Natáčanie filmu prebiehalo na viacerých miestach v americkom štáte Maine. Niekoľko scén bolo natočených aj v kanadských provinciách Nové Škótsko a Britská Kolumbia. Celkovo trvalo od 3. augusta do 9. októbra 1992. (MikaelSVK)
  • Režisér a představitel Justina McLeoda Mel Gibson vzpomínal na jedno z úskalí vzniku filmu: "Vzhledem k tomu, že jsem hlavní roli musel vzít sám, znamenalo to pro mě mimořádně dlouhé pracovní dny, protože trvalo hodiny, než byla hotová moje speciální maska - a líčili mě ještě předtím, než štáb postavil scénu. Tolik sil jako u tohoto filmu jsem ještě nikdy nemusel investovat. Jednou jsem dokonce usnul uprostřed rozhovoru se svým asistentem - jako starý dědeček, který si právě zdřímnul. Když jsem se probudil, měl jsem před sebou dobře dvacet polarioidových fotek, jak slastně spím s otevřenou pusou." (NIRO)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno