Režie:
Xavier DolanKamera:
André TurpinHudba:
Gabriel YaredHrají:
Xavier Dolan, Pierre-Yves Cardinal, Lise Roy, Evelyne Brochu, Mélodie Simard, Manuel Tadros, Jacques Lavallée, Anne Caron, Olivier MorinObsahy(1)
Tom, mladý reklamní textař z Montrealu, přijíždí na farmu kdesi v Québecu, aby se zúčastnil pohřbu svého milence jménem Guillaume. Je šokován, když zjišťuje, že ostatní neví, kdo je, ani v jakém vztahu byl k zemřelému mladíkovi. Guillaumova matka žije v domnění, že měl její syn v Montrealu přítelkyni. Francis, nejstarší z bratrů zesnulého, trvá na tom, aby vztah Toma a Guillaumea zůstal tajemstvím. A tak začíná rozehrávat s nic netušícím Tomem nebezpečnou a zvrácenou manipulativní hru, jejímž cílem je ochránit truchlící matku i dobré jméno rodiny. Rodí se zhoubný vztah, který skončí pouze za předpokladu, že vyjde najevo děsivá pravda. (Cinemax)
(více)Videa (3)
Recenze (65)
Po svých prvních režijních debutech z pouhých 20 a 21 let, Zabil jsem svoji matku a Imaginární lásky, se Dolan pustil do složitější struktury dramatu a podle mě trochu narazil na vlastní limity. Námět je velmi silný, objevování třináctých komnat u svého předčasně zemřelého milence a jeho rodiny žijící na venkovské farmě. Realizace ale již pokulhává. Dolan se snaží o budování atmosféry pomocí podkresu dramatickou hudbou v interiérech nebo vzdáleného hřmění v exteriérech. Avšak onen dramatický level zbytečně nasazuje hned v úvodu a v momentě, kdy má zápletka gradovat, hudbu a hřmění používá stále stejné. Napětí neroste a příběh jde jakoby spíš do nějakého vakua. Možná měl Dolan s touto látkou ještě pár let počkat i za tu cenu, že by si hlavní roli pak již sám nezahrál. Škoda. ()
Už to predchádzajúce Dolanove "veľdielo" Laurence Anyways ma akosi nezaujalo, tak som trochu dúfal, že tento krát to bude o niečo lepšie. No s poľutovaním musím uznať, že Dolanov štýl mi proste opäť nesadol a ani Tom à la ferme u mňa nezaznamenal zmenu názoru na tohto kanadského režiséra/scenáristu/herca. Námetovo to ani tentokrát nebolo vôbec na zahodenie, ale ten štýl, ktorý sa silou mocou snaží pôsobiť nesmierne psychologicky pôsobí v konečnom dôsledku až neprirodzene. Obzvlášť, keď správanie takmer všetkých postáv zostáva pre mňa viacmenej nepochopiteľné... ()
Filmařsky vděčnou atmosféru homofobního prostředí narušuje nelogické jednání hlavního hrdiny. V některých filmech s činy hrdinů souhlasit nemusíte, a přesto chápete jejich motivace, v tomto případě jakékoliv osvětlení toho, proč se Tom chová tak, jak se chová, chybí. Ano, chápu, že oběť může přilnout ke svému vězniteli, jenže pokud ji tyran několikrát napadne jen pár hodin poté, co se poprvé potkali, a pokud oběť může svobodně kamkoliv jet nebo komukoliv zavolat, nedokážu si představit inteligentního, nezávislého člověka, který by vesnici neopustil nebo alespoň nezavolal policii. ()
Dolan sa pokúsil skĺbiť drámu s niečím ešte ponurejším, depresívnejším. Tajomno a stúpajúce napätie na vás dýchnu okamžite, no samotný príbeh negraduje, vyjasnenie faktov sa črtá iba veľmi pomaly. Akoby sa všetky postavy nadýchli aby niečo povedali, a nikto vlastne nič nepovedal. Nakoniec z tých všetkých náznakov a veľavravných pohľadov zasadených do zaujímavého prostredia nevznikne niečo celistvé. Na chlapec s chlapcom tému som už od Xaviera zvyknutá a dokonca nemám nič proti tomu, že ju recykluje znovu a znovu, ak to robí dobre. V Tomovi sa akosi nechal uniesť a popri krásnej hudbe a bezchybnom strihu zabudol, že mu nevidíme do hlavy a jeho myšlienkové pochody nie sú vždy jasné. Ale verím, že si to našlo/nájde svojich divákov. ()
Docela jsem se těšil, až uvidím nový Dolanův snímek, nicméně jsem nebyl s výsledkem úplně spokojený. Vizuální stránka filmu je opravdu pěkná, atmosféra dost trýznivá a bezútěšná, ale tak nějak mě nevzal příběh. Respektive příběh jako celek, protože jsem se nějak nedostal do děje a navíc jsem nechápal hodně iracionální chování postav. Dost možná se jednalo o režisérův záměr, ale mě to rušilo. Zkrátka film, který je dobře natočený, o tom žádná, ale prostě jsem se nedokázal vcítit do onoho světa, který mně byl představen - bohužel. ()
Galerie (20)
Zajímavosti (4)
- Herečky Lise Roy a Evelyne Brochu hrály i v původní divadelní verzi. (dwdb)
- Jedná se o první film Xaviera Dolana, k němuž si scénář nenapsal sám, ale spolupracoval s dalším scenáristou, autorem divadelní předlohy Michelem Marcem Bouchardem. (Avalon820)
- Barmana si zahral otec Xaviera Dolana. (dwdb)
Reklama