Reklama

Reklama

Batesův motel

(seriál)
Trailer 3
Drama / Mysteriózní / Horor / Thriller
USA, (2013–2017), 36 h 1 min (Minutáž: 39–47 min)

Hudba:

Chris Bacon

Hrají:

Freddie Highmore, Vera Farmiga, Max Thieriot, Olivia Cooke, Nestor Carbonell, Nicola Peltz, Mike Vogel, Kenny Johnson, Keegan Connor Tracy, Ian Tracey (více)
(další profese)

Série(5) / Epizody(50)

Krev je hustší než voda aneb Jak to bylo před Hitchcockem. Hitchcockův klasický horor Psycho (1960), natočený podle románu Roberta Blocha, patří do pomyslného zlatého fondu světové kinematografie a od doby svého vzniku vybízí k různým pokračováním, přepracováním i bezostyšným napodobeninám. A tak máme Psycho II (1983), Psycho III (1986), Psycho IV: Začátek (TV-1990) a také remake režiséra Guse Van Santa (1998), pyšnící se tím, že sleduje mistrův originál záběr po záběru (není to do důsledku pravda).
Seriál Batesův motel „vychází z postav Blochova románu Psycho a ze způsobu, jak byly zobrazeny v Hitchcockově stejnojmenném filmu". Jeho tvůrci Carlton Cuse, Kerry Ehrin a Anthony Cipriano zvolili v poslední době oblíbený přístup tzv. prequelu, tedy rekonstrukci předcházejících osudů hlavních protagonistů. Děj ovšem přenesli do současnosti a také změnili jeho místo. Příběh se neodehrává ve smyšleném kalifornském Fairvale, nýbrž ve fiktivním oregonském pobřežním městečku White Pine Bay. Tam přijíždějí čerstvě ovdovělá Norma Batesová (Vera Farmigaová) s šestnáctiletým synem Normanem (Freddie Highmore) a zabydlují se v motelu, který Norma koupila z manželovy pojistky a kde chtějí oba začít nový život.
Norman se seznamuje se spolužačkami Bradley (Nicola Peltzová) a Emmou (Olivia Cookeová) a Norma zase poznává především místní představitele zákona, šerifa Romera (Nestor Carbonell) a jeho zástupce Zacka (Mike Vogel). Norman působí navenek normálním dojmem, ale je z něho cítit všudypřítomné napětí a jeho vztah k matce je přinejmenším zvláštní. Do děje první řady významně zasáhnou bývalý majitel motelu a také Normanův starší sourozenec Dylan (Max Thieriot), který se k nim nastěhuje. Poklidné městečko, kde se zdánlivě nic neděje, skrývá některá nepěkná tajemství, jež fungování Batesova motelu přímo ovlivní. (Česká televize)

(více)

Videa (6)

Trailer 3

Recenze (269)

kingik odpad!

všechny recenze uživatele

A nebylo by rozumnější nechat Normana Batese strašit v jeho motelu a dát prostor někomu/něčemu hororově zajímavějšímu?! Seriálový prequel se jednoznačně přiživuje na hororové klasice Alfréda Hitchcocka a v podstatě ji příliš o něco navíc neobohacuje. Za nejzajímavější považuji nápad přenést klasické postavy do současnosti, ale co s nimi, že ano. Freddie Highmore má být jakože mladý Anthony Perkins?! Ha, ha, ha...Obdivuji tvůrce, že dokáží udělat ostudu tím, že obsadí nepodobného herce bez výrazu a teď s ním, milý diváku, prožij několik mrazivých večerů. Jo, mrazivo bylo, ale z nočního chladu, ne ze seriálu, kdy je nutno si hororové scény domyslet, protože ukecané je to až hrůza. Stačí se podívat na tvůrce tohoto paskvilu a hned víte, do čeho jdete. Seriálová dikce přítomna v každém políčku, režie zaměnitelná, a to se těch režijních kokotů na tom vystřídalo nepočítaně a absolutně ani jeden nezaznamenal žádný pokrok a k tomu všemu je to dějově i obrazově nuda. Vždyť ti režiséři měli problém i se statickou scénou, natož odhodlat se k něčemu, co by tu krávovinu o hovně rozpohybovalo. Představte si, že to táhne herecky Vera Farmiga, která má sexappeal asi jako vyfluslá pecka z třešně. Jednoduše stará, opotřebovaná piksle táhne tu vrzající káru v noci na ČT2. Nicola Peltz a Olivia Cook, na které jsem by zvědavý, tak celkem v ničem neoslnily. První ještě předtím, než ji objevil Bay a nakázal, aby z ní udělali mrdnu k ojetí, druhá má u nosu asexuální hadičku s dusíkem, kyslíkem, nebo nevím, co jí to za hajzl proudí do šňupáku, ale nevyhoníte si, jak vám to zmrazí krevní kanálky v péru. No, asi takhle, nevydržel bych na to vzhůru do nočních pozdních hodin, ani kdyby mě Dvořák, nebo která píča tam řediteluje, hrozil, že mě vymrdá se Saskií Burešovou do ucha. Poroučím se, pane nudný ANTIBatesi. Mám rád hardcore horory, ne užvaněné a bezprizorní sračky. 0% ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Snad žádný jiný seriál v sobě nesoustředil všechny silné a slabé stránky americké produkce jako právě Bates Motel. Z každého záběru je cítit vysoká profesionalita a snaha udělat trhák, výběr herců je pečlivý a zdařilý, námět atraktivní, navíc představuje díky popularitě Hitchcockova Psycha sázku na jistotu. Přesto to ve výsledku nepříjemně drhne. Nedaleko domova máme rybník, který majitel využívá ke komerčnímu rybolovu. Zákazníkům všechno naservíruje až pod nos a v hustě zarybněném rybníku si každý bez námahy svou rybu nakonec najde. Bates Motel funguje podobně. V touze po komerčním úspěchu se seriál široce rozkročil, rozvíjí hned tři linie, které by si zasloužily vlastní šou. Jedna z nich se věnuje mladému Normanovi a jeho rozvíjející se duševní chorobě, druhá se soustřeďuje na život místních teenagerů a třetí, pro mě nejatraktivnější, sleduje soupeření dvou místních gangů o nadvládu nad pěstováním konopí, což je odvětví, které drží místní ekonomiku nad vodou. Mezi tím vším kličkuje Normanova rodina. Zmíněné linie se proplétají někdy zdařile, mnohem častěji se ale vzájemně tlučou. Po herecké stránce výborná Vera Farmiga neodolala pokušení a coby koproducentka seriálu kormidlovala svou postavu od nesympatické dominantní a manipulativní mrchy směrem k nešťastné obětavé milující matce a jaksi pominula, že první poloha je divácky vděčnější. Seriál sice umí přijít se spoustou atraktivních postav a motivů, neumí s nimi ale pracovat. V 1. sérii se sice objevují vymazlené scény - epizoda Muž z čísla 9 je hitchcockovější než cokoli z mistrovy dílny, s přibývajícím počtem epizod je ale čím dál zřejmější scénáristická bezradnost. V provinčním americkém městečku je počet vražd větší než ve zkrachovalém Detroitu. Dílko je podivně rozhozené do časoprostoru, mísí se tam anachronicky móda i předměty různých časových období a obstarožní Bates Motel z Hitchcockova filmu vypadá v éře digitálních technologií a rozjuchaných amerických teeenagerů současnosti tak nějak nepatřičně. První sérii jsem slupl jako malinu, druhá se mi začala zajídat a poslední tři části jsem dokoukal se skřípěním zubů. Ke sledování třetí série jsem se vůbec neodhodlal. S odstupem konstatuji, že Bates Motel na odkazu Hitchcocka spíš paratizuje, než aby ho rozvíjel. Celkový dojem za obě série: 55 %. ()

Reklama

(mOnkey) 

všechny recenze uživatele

Zatím na mě Bates Motel působí poněkud neučesaným dojmem, jako by ani sami tvůrci neměli úplně jasno v tom, jakým způsobem chtějí příběh uchopit a následně jej prezentovat. Rozháraná stylizace na jedné straně nabízí výdobytky moderní doby, jako jsou dotykové telefony a LCD televize, na straně druhé retro vybavení nového domu Batesových, retro auto či retro oblečení, které jako by naznačovalo, že tahle rodina do dnešní doby vlastně ani nepatří. Připadá mi, že se Bates Motel snaží zalíbit rychle a všem, protože tu najdeme momenty jako vystřižené z Muzikálu ze střední (naštěstí bez toho zpěvu… aspoň prozatím), ale pak i ty poněkud drsnějšího ražení. Počkám si, kam se to bude dál ubírat, avšak pevně doufám, že se postupem času pořádně přitvrdí na psychologii postav; rozpačité dojmy z prvního dílu naštěstí aspoň zčásti zachraňuje Vera Farmiga. A z Normana je v novém tisíciletí zřejmě takový ten moderní typ filmařsky vděčného outsidera, na kterého letí všechny sexy spolužačky. ()

Caminzind 

všechny recenze uživatele

Pomalejší rozjezd sice zabral dva díly, ale hned v tom třetím se začne Normanova osobnost vydatně profilovat, k čemuž se přidají i víceméně nekonvenční vztahy vedlejších postav. Některé postavy, jako například Zack Shelby, jsou poměrně předvídatelné, ale díl od dílu přehledně a napínavě krystalizují a vůbec celé městečko White Pine Bay se mění v jakousi smyčku, která se fakt nebezpečně začíná utahovat. ()

Djoker 

všechny recenze uživatele

Původně jsem si tady chtěl rýpnout pouze do toho, že Bates Motel přišel až moc okatě parazitovat na konci Dextera a dost mě překvapilo, že se nad tím žádný ze zdejších rozumbradů nepozastavil. To se samozřejmě potvrdilo. Společenská neobratnost, zabržděná komunikace, schizofrenie a klasický rituál s odklízením těl jsou přesně těmi taháky, které budou fanouškům Dextera chybět a rádi za tím půjdou jinam. Tvůrci si jsou moc dobře vědomi, k jak zásadnímu snímku dělají prequel, takže obsazení i technická stránka jsou na jedničku. Celé to bohužel není vůbec konzistentní. Jednotlivé pasáže samy o sobě fungují (odkazy na Psycho, Norman aka Dexter, perverzní vztah matky se synem, teen love story), chtělo by to jen lepší návaznost. Co mě při první sérii úplně uzemnilo je to, že tvůrci chtějí parazitovat i na konci Breaking Bad (místo pika se ve velkém jede tráva), ale toho si zřejmě taky nikdo nevšiml. Postava Dylana (Jesse bez potřeby fetovat) však nepůsobí zbytečně a jeho první krůčky ve světě drog jako samostatný celek také fungují. Když se k tomu všemu připočte ještě obchod s bílým masem, je asi všem jasné, že se z toho stává velký guláš a během deseti epizod se tolik zajíců prostě pochytat nedá. Cílení na mladé publikum je z toho cítit na sto honů. Zkušenější divák pozná obrovský potenciál, ale ne každý bude mít nervy na dějovou rozháranost. Taky si myslím, že by to bez těch drog a šlapek klapalo. Bláznivé Normě sice moc fandit nejde, ale závěrečná pravda o její minulosti ji neskutečně zlidštila a více prostoru si zaslouží. Mezi Normanem a děvčaty to slušně jiskří, takže není potřeba vymýšlet další odbočky. Druhá série není vysloveně lepší, ale je rozhodně bláznivější. Sebešílenější twist či cliff na konci epizody je v té následující vyřešen během dvou minut, což už jednou tvůrci předvedli i v první sérii. Především stahování postav, s kterými by se těžko pracovalo (Bradley, bratr Normy), ze scény je zde dovedeno do dokonalosti. Poslední dvě série odkloní mnoho vedlejších linek a hlavní slovo má pouze Norman, což se ukáže jako problém. Těžko se mu fandí a navíc nepřináší nic nového. Jen se to ve finále tváří, že žádné Psycho nebylo. První liga je trochu jinde, ale jako teen kult to ujde. S1 - S2: 70% S3: 75% S4 - S5: 65% ()

Galerie (950)

Zajímavosti (23)

  • Postava Normana Batesa (Freddie Highmore) je inšpirovaná sériovým vrahom Edwardom Theodorom Geinom, ktorý bol v roku 1968 usvedčený z niekoľkých vrážd a odsúdený na doživotie v psychiatrickom ústave. (Greenpeacak)

Související novinky

Trojnásobná dávka Spielberga

Trojnásobná dávka Spielberga

13.09.2015

Steven Spielberg nám za posledních 7 let nadělil jen 3 filmy - Tintinova dobrodružství, Válečného koně a Lincolna. Možná vás tedy překvapí, že to samé zvládne za příští 2 roky. Už letos v prosinci… (více)

Soudce Downey Jr. a jeho lotrovský fotr

Soudce Downey Jr. a jeho lotrovský fotr

24.03.2013

„Komediální drama" The Judge, kterým se vrací na scénu režisér Nesvatbových a Rytířů ze Šanghaje David Dobkin, už loni v dubnu získalo do hlavní role Roberta Downeye Jr. Téměř po roce začíná projekt… (více)

Reklama

Reklama