Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Extatická metafora o rozpadu Východního bloku nazíraná skrze šamanský rituál. Světoznámý režisér, který se prosadil ještě před svou nucenou emigrací z Polska se tak po dlouhé době vrací na místo činu, aby prizmatem svého neúprosného pohledu podrobil současný stav společnosti. Místem děje se stává Krakow a to v oblastech tak rozdílných jako je prostředí univerzity a černouhelných dolů a hutí. Tady, uprostřed víru studentských eskapád a profesorsko-studentských vášní, se rozehrává jeden z jeho nejsytějších obrazů o lidské psyché. Hlavní hrdina Michal vykope v hlubinách dolu šamana. Mnohem více, než samotná postava jej však fascinuje způsob jeho záhadné smrti, chybí mu kus mozku, ale zdá se, že zemřel dobrovolnou smrtí. Marek se zároveň zamiluje do nevyzpytatelné, živelné Wlašky, která se pohybuje jako nekontrolovatelná erotická puma. A do všeho toho reje zničujících vášní zasáhne pašerák uranu, který s jadernou hlavicí prchá před rozzuřenými mafiány.

Film je natočen podle kontroverzního románu Manuely Gretkowské, v hlavní roli exceluje populární donchuán Boguslaw Linda. Amatérská herečka Ivona Petry vytvořila svou životní roli coby sebezničující Wlaška. Zulawski si opět bravurně pohrává s žánry a s odkazy na poetiku hnusu a vytříbené vizuální orgie. Film byl v době vzniku opředen množstvím pomluv a senzacechtivých zpráv. Kontroverzní eroticko náboženské scény pobouřily konzervativní katolické Polsko ale Šamanka kvůli tomu naštěstí nebyla odstavena do trezoru. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (10)

Baldrick 

všechny recenze uživatele

Můj první film od Zulawského (tipuji, že je to ten případ, kdy je to důležité), takže nemohu hodnotit v rámci režisérovi tvorby. Jinak ale velmi intenzivní a nečekaný zážitek. Zběsilost v srdci i mozku (konzumovat za studena). Tam, kde Lynch přistupuje k matérii jako introvert, Zulawski na to jde ryze extrovertně a bez rukaviček. Zběsile extravagantní, ale precizně promyšlené (rytmické střídání skvěle zvoleného prostředí, hudba, tempo vyprávění, vše v souladu). Přitom divácky vstřícné (z hlediska formy). Že to ale nemělo šanci na úspěch v katolickém Polsku ani v 90. letech, kdo by se divil... Před projekcí v rámci festivalu 3kino vcelku zajímavý DIY úvod Artura Zaborského (předtočená promluva na snímací zařízení, prokládaná ukázkami z filmů - Třetí část noci, Ďábel, Posedlost a Na stříbrném glóbu - celkově cca 45 minut). Fascinující seznámení. ()

pornogrind 

všechny recenze uživatele

Od Žulawski(ho) jsem zatím viděl jen geniální Possession z roku 1981. A právem patří do mých TOP 10 filmů. Napadlo mě že bych od něho mohl zkusit nějakej jinej kousek. A zaujala mě Šamanka. Co k tomu dodat. Na Possession se to nechytá to ale nemění nic na tom že je to taky řádný psycho. V Possession excelovala v hlavní ženské roli I. Adjani. Tady se své role pro změnu na výbornou zhostila neherečka Iwona Petry. Neskutečný výkon. Jen bych chtěl upozornit budoucí diváky, kteří hledají horor. Budete nejspíš zklamáni. Tohle má s hororem společnýho jen málo. Mě osobně film zaujal a nemám problém mu nasolit 4 hvězdy. ()

Reklama

Devadesát Dva 

všechny recenze uživatele

Iwona Petry (Wloszka = Italka) zaprodala svoji kariéru a svoje skvěle se natřásající přírodní kozy a svoji skvělou zastřiženou vlhkou (co ji tam v té ultra-minisukni vytahuje i na toho beznohýho)... no zkrátka svoje tělo tomuhle filmu za to, aby jí pak Poláci vyhrožovali smrtí, protože tady hraje totální nymfu (která je ale současně absolutně vykřupaná v kukuřici, což nebrání žádnýmu chlapovi chtít v ní konstantně ohřát svůj páreček, ztrácet před ní všechny zábrany a jakoukoliv kontrolu). Není ale divu, je tu sexy, úžasná, má energii, nekonečný chtíč, září z ní ta nadrženost... a impulzivní otevřenost vůči sexu - ale taky ty záchvaty. Zvláštní film. Żuławski má koukám tendence k tomu mít ve filmech absolutně crazy ženský postavy (zatím jsem od něj mimo tohohle viděl jen 'Posedlost' a to je dost podobný kafe). Zběsilé tempo, sem a tam, kde tak nějak nic úplně nedává smysl, ačkoliv je mi jasné, že je tam nějaký symbolismus (Manuela Gretkowska, která napsala scénář je současně polská spisovatelka a autorka předlohy, feministka, co žila ve Francii a Švédsku), nicmémě tohle je snad jediný film, ke kterému si režisér nepsal vlastní scénář, ač prý autorce s jeho realizací pomáhal. Ale jinak se tu Andrzej Żuławski vrací do rodného Polska ve stylu - polovičním pornem, kde Bogusław Linda proprcá možná víc než půlku filmu a tu druhou ztrácí příčetnost, ztracenej ve vlastních traumatech, je to jako sexuální sen... kolikrát prcá i během toho, co má breakdown (třeba nad smrtí bratra, když si to s Wloszkou dávají ve vlaku), pak se tam objeví jeho oficiální přítelkyně, protože Wloszku má, jako ostatně každej chlap ve vztahu, jen jako bokovku (a jako pro každýho chlapa je sexuální věrnost jen otázka příležitosti, ničeho jiného). Do toho tam pořád hraje stejnej primal soundtrack. Opět ne něco na pochopení, jako spíš experience a dlouho jsem právě proto k té intenzitě filmu hledal cestu, aby se mi to trefilo do nálady. Některé scény jsou zvláštně komické, třeba když si ji jde Wloszka holit do vany a pak někdo zaklepe a ona vyleze v tričku, ale jinak na ostro, do dveří, s očekáváním Michala, ale objeví se další její nápadník (kterému se pak podaří v její slabší chvilce si s ní zaprcat taky, ale bohužel je do ni zamilovaný a tak když vidí, že ona je oddaná Michalovi, spáchá sebevraždu) "Im waiting for my boyfriend and I shave my cunt so it doesnt prickle when he licks it." (a hned ji nápadníkovi ukáže). Michal si do poslední chvíle myslí, že Wloszka je totální "debil" a nebo požehnaná. Je očividná jistá přehnaná sexuální fixace u traumatizovaných ženských a Michal působí jako někdo, kdo toho plně využívá, ale pak se sám začne ztrácet ve zběsilém kolotoči. Je stejně fascinovaný tou divokostí a možností, že jí šáhne na švába... že kdykoliv ji může mít a má a ona s ním je, i když se sám chová jako blázen.No, love story jak trám. Żuławski dobře strhává do šílenství příběhu. "You've had your fucking, and now you running away. I love you." To pojídání mozku na závěr, haha. Jak se říká: Don't stick your dick in crazy. Jednoho dne se probudíte s nožem v zádech, protože vaše slečna si něco interpretuje jinak. Úlet, ale neříkám, že bych se takové sexuální horečce sám nepoddal, jsem v lásce/posedlosti lehce zkorumpovatelný a neumím předstírat. () (méně) (více)

garmon 

všechny recenze uživatele

Co se stane s chlapcem z Mandragory, když místo dealera potká na nádraží aspiranta antropologie? Poslední tango w Krakowie po dvaceti letech, aneb Šílená láska 2, či Kočičí Włośka, „Gorzki miensiac“ anebo prostě výslednice filmů morálního neklidu? Dvojnice Zulawského femme fatale sedmdesátek a první manželky, Malgorzaty Braunek, neherečka Iwona Petry je excelentní. Některé scény mají neuvěřitelnou sílu – prý se po natáčení nemohla zdržovat v místě svého bydliště, byla z nějaké vísky – ale nejen sex je tu snímán skvěle, silné je, když si Linda bere houbičky v kapli pod nápisem Bůh polituj a Włośka vzápětí na to nabírá holýma rukama pomleté maso v kombinátě – tak civilizace ničí sílu lidí. To, co do filmu Petri vložila je srovnatelné s výkony Huppert pro Godarda, Ferreriho, nebo Hanekeho. Z Włośky čiší nemytost, živočišná sexualita mladé holky, která nestíhá jíst a potřebuje ho tam kdykoliv. Zulawski ve svém živlu a v ohromné formě – to co předvádí v první půlce Szamanky je nesrovnatelné s jeho francouzskými filmovými odvary z osmdesátek (dobře, hudba je stejně bídná, co už!). A pak ke konci se to najednou zvrhne: šaman obživne, je z něj obstojný fešák, manželka se vrátí a protože je směšná, hrdinovi se nepostaví, protože tělo má paměť: ta věčná polská romantická měšťanskost – i když je žena dračice, stejně chce toho jediného, hlavního hrdinu; ale pozor – žena je nástroj ďábla a vědče, raději od ní rychle pryč, nebo ti vyjí lžičkou mozek… Když se k tomu pak přidal mafiánský uran, mé nadšení spadlo o dvě hvězdy dolů. Nehledě na to vše při zpětném pohledu skvěle dynamický film. Nedivím se, že Zulawského jeho druhá žena, ta herecká nána Marceau, ho po tomhle flámu pustila k vodě – jestli měl totiž čich na Herečky typu Braunek a zakládal s nimi rodiny, snadno se dohadovat, proč a kdo mu byla Włośka… ()

Rathalos 

všechny recenze uživatele

Tak toto je druhykrat,co sa stretavam s tvorbou kontroverzneho rezisera Andrzeja Zulawskiho,prvykrat ma odrovnala zalezitost s nazvom Possession,bola to neskutocna psycho-sialenost,no a Szamanka nie je sice az taka intenzivna,ale tiez je to film,pri ktorom sa vam bude pozastavovat mozog nad tym,co vidite,s hororom to nema absolutne nic spolocne,zobrazena je tu nahota,sex,obcasne nasilie i psychicky upadok ludi,depresivna atmosfera je sprevadzana hudbou,ktora este viac umocni ten neprijemny pocit pri sledovani a nemozem zabudnut spomenut vynikajuci herecky vykon Iwony Petry,necudujem sa,ze sa nemohla zdrziavat v mieste svojho bydliska po odvysielani tejto dramy...:-) ()

Galerie (11)

Zajímavosti (2)

  • Jde o první film Andrzeje Żuławského natočený v Polsku po sametové revoluci, poté, co se autor mohl do své země vrátit z nucené emigrace. (Zdroj: 3Kino)
  • Snímek okamžitě vzbudil mohutné kontroverze v konzervativním Polsku, ať už z důvodu otevřených erotických scén, popírání náboženských konvencí anebo stylu a živelnému tempu vyprávění. S ohledem na dobu vzniku (1996) již však nemusel skončit v trezoru, ovšem například herečka Iwona Petry se z důvodu naturalistického ztvárnění své role dlouho nemohla zdržovat v místě svého bydliště. (Zdroj: 3Kino)

Reklama

Reklama