Režie:
Alan RickmanKamera:
Ellen KurasHudba:
Peter GregsonHrají:
Kate Winslet, Matthias Schoenaerts, Alan Rickman, Stanley Tucci, Helen McCrory, Steven Waddington, Jennifer Ehle, Hal Hewetson, Rupert Penry-Jones (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Královský dvůr za doby Ludvíka XIV. byl nabitý vášněmi, lascivností a nebezpečím. To se často ukrývalo pod sešněrovanými korzety, napudrovanými parukami a bohatými krinolínami dvorních dam, jež za svými vějíři uměly zamaskovat nejednu špinavost. A tak je tomu i v případě Královy zahradnice. Kate Winslet jako emancipovaná zahradnice Sabine De Barra je povolána do Versailles, aby pro krále Francie vytvořila zahrady dosud nevídané nádhery. Pro pobyt u dvora krále Slunce jsou ale potřeba hodně ostré lokty. Kate v roli Sabine musí obstát nejen jako profesionálka, která navrhne zahrady obdivované celý světem. Musí obstát i jako žena, která skrývá tajemství z minulosti. A jako vášnivá a emocionální bytost, která svou upřímností vnese do Versailles nebývalý rozruch a rozpoutá vlnu se zvláštní vlastností. Vlnu, jež umí smést toho, kdo ji rozpoutal. (Bontonfilm)
(více)Videa (1)
Recenze (183)
Schoenaertsovi to ako romantickému milovníkovi v historickom žánri celkom sadne (Ďaleko od hlučného davu) a je tam sympatickejší ako grázlik v súčasnom eu filme (Darebák a pretekárka, Na dreň) a Kate sa hodí úplne všade a je presvedčivá aj ako kráľova záhradníčka, ale spolu im to ako páru až tak neladí. Chvíľu som mal pocit, že citom nakoniec vzplanie k samotnému kráľovi a určite by sa k sebe hodili. Nerozumiem tak nízkym hodnoteniam pri tak neškodnom filme, ktorý Rickman točil zrejme prevažne pre ženy, aby si molhi poplakať občas aj pri vkusne nakrútenej kostýmovej romantike a so Sabine navyše nie je vôbec ťažké sa stotožniť. Navyše vzťahy na pracovisku sú v súčasnosti v móde, takže kde je problém? Jej trápenie vďaka tragickej udalosti v minulosti by viac vyniklo prerozprávaním nešťastných okolností nehody pri nejakej vhodnej konverzácii, než pri doslovnej retrospektíve, ktorá keď už, tak mala prísť o niečo skôr a nie tesne pred koncom. ()
Herecké obsazení už dopředu nabádá k vysokým nárokům. Ačkoli jsem se snažila, tak těšení nade mnou převzalo naprostou moc. A zase to byla chyba. Snad až na to, že jsem si osobně odhadla, že herecké výkony nebudou moci být špatné. A skutečně to byl jediný, ač velice významný, záchranný bod celého filmu. Vše začíná v úvodních titulcích, kdy je divák upozorněn, že nic není podle skutečných událostí. Ano, ale kdo by neznal Ludvíka XIV, madam de Montespan a další skutečné postavy a ba co víc, kdo by neznal Versailles. Pokud se pustím do takového díla, tak přeměnit postavy je podle mého názoru špatné. Chápu, že vymyslet si postavy, by bylo zase zcela anonymní, ale vykreslit Ludvíka XIV. v této podobě, no nezlobte se, ale filmaři si mohli pozvat nějakého historika, který by jim tehdejší dobu a osobnosti představil. Ale to byl bohužel jen začátek - celý film byl poměrně nudný, kamera si mohla tak nádherně vyhrát a přitom naprosto nezaujala. Ano je to film hodný Kate Winslet i Alana Rickmana, ale zasloužil by si více péče. ()
Láskyplná kritika či fanúšikovská základňa rozsiahle zastúpenie rozloží na promile hodnotení, ale to ani nesúvisí so skutkovou podstatou A Little Chaos za čo vztýčený palec rezolútne hodným je. Na enormnú škodu veci neslúži ku cti mlátenie prázdnej slamy z dvoch tretín až troch štvrtín a to narobí šarapatu aj medzi najužšou úzkoprofilovou klientelou. Z historického, dramatického a romantického hľadiska si film razí vlastnú, nekonvenčnú cestu a výnimočnosť eskalujú spoločné herecké partitúry dua Winslet/Rickman. Umelecký zážitok dotieňuje hudobný element a rozmer historických reálií. Všetko rapídne okresáva fádna réžia s úplne biedny scenár (vynímajúc spomínané herecké partitúry) , ktorý si navyše nepotykal s precíznosťou (oslovovať francúzskeho kráľa Sir sa rovná diplomatickému zemetraseniu faux pas). ()
To, že všetci herci vo filme sú naozaj dobrí, to vieme a na to jediné sa tu dalo pozerať. Odviedli výbornú prácu. Ale všetko ostatné na mňa pôsobilo nudne a nezáživne. Kate Winslet akoby do doby Ludvíka XIV. prišla z budúcnosti. Pýtalo si to veľkolepejšie spracovanie, ale možno takto to ten Alan chcel. Matthiasa Schoenaertsa by som za ruku kľudne držala aj ja. ()
Překvapení. Čekala jsem plytkou romantickou novelu. Obrazem uchvacující film, dobře jsem se v něm zabydlela. Jako by byly chaos i skálopevná jistota tématem každého záběru, a v jejich zdánlivě nahodilé struktuře a smiřitelně nerozlučné soudržnosti klopýtáme po schodech do nebe, v němž krásné a duch jedno jest: věčné přátelství šťavnaté hlíny, dotyky známých knih, vůně malířských barev a kříd, síla i lehkost smysluplných rozhovorů, které se zabývají čím jiným než všedním dnem, šrámy a skvrny na cihlové kožené zástěře, provlhlé repasované trámy v záhonech, roky opečovávané oblečení nebo nedbalé účesy hodné plně prožitého dne. Obrazově neobvykle vstřícný film. Výjimečný je i tím, že je to film dospělý. Dialogy nad všedními věcmi lidskými jsou prodchnuty zkušeností, která v počátcích bortí jakoukoli možnou proměnu díla v lascivní román z červené knihovny, do níž bez jakýchkoli pochybností stále patří. Podtržením tohoto pozoruhodného rozměru, kvůli kterému si díla skutečně vážím, je oduševnělá, reálná dospělost Kate Winslet, ale i dalších filmových postav a herců. Prostá a hluboká zároveň, samozřejmá i jistá, právě tak jako zkušenost druhé půlky lidského života. Zkušenost člověka, který přijde o dítě, který netrpí iluzemi a mladickým narcismem, zná cenu strachu i vůle, život je pro něj prostředkem i cílem, nepřikrášlenou všedností i darem. Důraz na krásné, nepokryté vrásky Kate Winslet ve filmu (na rozdíl od trailerů) hloubku tohoto prožitku umocňuje – pohled i vrásky jsou svědkem. Svým způsobem je to film o lidství, jaké by mohlo být, kdybychom před ním neutíkali do nereálných, náhradních světů. A jistě také nepochybný zážitek pro každého milovníka zahrady i půdy. Casting je excelentní ve všech, i drobnějších rolích. Pikantním doplnkěm je, že tragicky zesnulou dceru hlavní postavy ztělesňuje skutečná dcera Kate Winslet. ()
Galerie (38)
Zajímavosti (14)
- André Le Notre projektoval aj najdlhšiu Avenue na svete, a to parížsku Champs-Elysées s dominujúcim víťazným oblúkom. (MikaelSVK)
- Film bol natočený behom 40 dní. (Laslo)
- Herecké duo Alan Rickman a Stanley Tucci si zopakovalo spoluprácu po tom, čo sa stretlo vo filme Gambit (2012). Rovnako aj Kate Winslet si už po boku Alana Rickmana zahrala vo filme Rozum a cit (1995). (MikaelSVK)
Reklama