Režie:
James MangoldKamera:
Phedon PapamichaelHrají:
Matt Damon, Christian Bale, Jon Bernthal, Caitríona Balfe, Tracy Letts, Josh Lucas, Noah Jupe, Remo Girone, Ray McKinnon, JJ Feild, Corrado Invernizzi (více)VOD (5)
Obsahy(2)
V roce 1959 je Carroll Shelby (Matt Damon) na absolutním vrcholu, vyhrál nejtěžší motoristický závod na světě 24 hodin Le Mans. Po největší triumfu tohoto neohroženého Texasana přijde drtivá rána – lékaři odhalená srdeční vada mu znemožní pokračovat v závodění. Shelby tak začíná novou kariéru jako velmi vynalézavý konstruktér. Spolupracuje s týmem, do nějž patří i vynikající zkušební jezdec a britský šampión Ken Miles (Christian Bale). Miles je nejen špičkovým závodníkem oddaným své rodině, ale je také nesnesitelně arogantní a naprosto neschopný jakéhokoliv kompromisu. A právě tento tým automobilových šílenců si najme Henry Ford II, aby pro jeho automobilku navrhli a postavili dokonalé závodní auto. Ford se totiž rozhodně, že se pomstí Enzo Ferrarimu, za to, že nakonec odmítl domlouvané spojení své automobilky s Ford Motor Company. Vozy stáje Ferrari vítězí na okruhu v Le Mans nepřetržitě od roku 1960 až do roku 1965. Shelby, Miles a jejich malý tým jsou odhodláni tomu učinit s pomocí vozu Ford GT40 rázný konec. Proti nim stojí neporazitelné Ferrari, fyzikální zákony i jejich vlastní osobní démoni. Navzdory překážkám a omezením, které jim do cesty hází i samotný Ford, musí vyvinout revoluční vozidlo, které převálcuje každého konkurenta. Jejich úsilí si ale vybírá nemalou daň – těmto odvážným mužům to ale za vítězství stojí. (Cinemart)
(více)Videa (21)
Recenze (1 061)
Ťažko povedať, prečo sa film v origináli volá Ford v. Ferrari, keď ide skôr o spory vnútri americkej automobilky a konflikt s Ferrarim je tu vlastne iba na začiatku a rýchlo sa vyrieši. Obe automobilky totiž potom bojujú nepriamo iba na diaľku a v záverečnom závode už naostro (a tiež s ostatnými tímami), ale aj tu platí, že u Forda si to rozdávajú viacerí najmä medzi sebou. Z uvedeného tak trochu vyplýva, že postavy sú rozdelené na tie kladné a záporné, niektoré sa ale nedokáu presne vyprofilovať. To sa ale podarí pánovi Fordovi "the second", ale nebudem prezrádzať, ktorým smerom. V podstate je tu všetko (klišé) čo sa dalo očakávať a osobne som očakával aj nadupanú jazdu a vysoko zábavný film v tom dobrom zmysle slova, čoho som sa aj dočkal. Len sa nejako nedokážem zmieriť s "prvým" koncom, ten druhý mnohí asi poznajú vopred. ()
Pro fanoušky motorismu se jedná o naprostou parádičku. Já osobně mám auta rád, ale že bych byl vyloženým fanouškem závodů a nějak zvlášť hltal každou automobilovou novinku a trendy, tak to ne, tudíž ani filmy z tohoto prostředí příliš nevyhledávám. Když už však na nějaký kouknu, namátkou např. Rivalové či Le Mans (Steve McQueen), jsem zpravidla spokojen. Upoutávky na Le Mans '66 mne však zaujaly okamžitě, pročež nebylo vůbec vyloučeno, že si na tento počin vyšlápnu do kina. Stalo se. Nelitoval jsem. Mangoldův film je skutečnou parádou, kde řev motoru, vůně benzínu a smrad spálených gum či rozžhavených brzd doslova prostupuje z plátna až k veškerému diváckému smyslovému vnímání. Veliký podíl na excelentním zážitku mají nejen prvotřídní herecké výkony Damona a Balea, ale také hudební složka a celkový vizuál a zpracování. To vše by bylo samo o sobě efektní až na půdu (jak se tak říká), ovšem to, že je děj snímku založen na reálném životním příběhu, vše ještě mnohonásobně umocňuje. Film dokáže pobavit, napnout (neznáte-li skutečné události) i dojmout. Le Mans '66 mohu rozhodně doporučit. ()
Nemůžu se ubránit pocitu, že každý podzim odteď budeme mít uhlazené retro pro masy. Styčných bodů Le Mans s Bohemian Rhapsody je totiž docela dost - uhlazené retro s vhodně doplněnými digitálními triky, životopisný příběh dle skutečné události, poměrně velkorysý rozpočet a finální tah na branku. Je to přesně tak krotké, návodné a uhlazené jako Bohemian Rhapsody, ale přesto Baleovi i Damonovi budete fandit a tu chlapskou jízdu řvoucích motorů si řádně užijete, protože je to prostě poctivě natočené. Jen jsem měl problém s dodatkem, protože posledních 15 minut šlo shrnout pár větami v závěrečných titulcích. I tak ovšem spokojenost. [Přesná stopáž: 153 min] ()
║Rozpočet $97,6milióna║Tržby USA $117,624,357║Tržby Celosvetovo $225,508,210▐ Tržby za predaj Blu-ray v USA $9,851,670║ Tržby za predaj DVD v USA $8,629,343║ Tak to bola parádna jazda na záver roka! Jasný ťah na Oscara, pozor ale nie len nejaký suchopárny kalkul. Toto je jednoznačne extáza pre fanúšikov závodov a príprav, drilu okolo toho. Mangold robí jasný progres vo svojej kariére a povyšuje každým ďalším snímkom k výslniu. Opäť stavil na osvedčeného Christiana Bale, k tomu dobre asistuje Matt Damon. Nesmie chýbať ani Mangoldov obľúbený Grécky kameraman Phedon Papamichael, vizuál je slasť. Závody, tréningy majú dynamický náboj, celým kinom sa ozýva rev burácajúcich motorov, čistý ošiaľ. Nie som fanúšik tohto športu ale toto ma proste bralo, záver silný. /videl v kine 2x: 90%/ ()
Koho by napadlo, že film z prostředí automobilových závodů mě bude bavit? Skutečně ale tomu tak bylo. Skvěle a svižně natočené, tak, že těch 152 minut uteče jako voda a vy si skoro říkáte - to už je konec? Automobilové závody byly natočeny tak věrohodně, že jsem měla pocit, že se dívám na skutečný závod. Skvěle obsazené hlavní postavy, na duo Matt Damon a Christian Bale byla radost pohledět. ()
Galerie (59)
Zajímavosti (51)
- Projekt byl dlouhou dobu zaseklý ve fázi předprodukce. Již v roce 2010 se o něj zajímal James Mangold, ale nebylo mu umožněno na něm pracovat, tak dal přednost filmu Logan: Wolverine (2017). Po krátkém čase se o projekt znovu zajímal a bylo mu od studia umožněno na něm pracovat pokud udrží rozpočet pod 100 miliony amerických dolarů. (Kinofil)
- Obraz, který je vidět na několika záběrech ve Ferrariho (Remo Girone) kanceláři, maloval Yuriy Shevchuk, ukrajinský malíř žijící v Čechách. (sirka27)
- Ve skutečnosti auta nedojela seřazená v jedné řadě, jak ukazuje film. Při projetí mávající vlajky auta jela v mírných rozestupech za sebou, což je vidět na dobových záběrech. (Tony.cs)
Reklama