Režie:
James MangoldKamera:
Phedon PapamichaelHrají:
Matt Damon, Christian Bale, Jon Bernthal, Caitríona Balfe, Tracy Letts, Josh Lucas, Noah Jupe, Remo Girone, Ray McKinnon, JJ Feild, Corrado Invernizzi (více)VOD (5)
Obsahy(2)
V roce 1959 je Carroll Shelby (Matt Damon) na absolutním vrcholu, vyhrál nejtěžší motoristický závod na světě 24 hodin Le Mans. Po největší triumfu tohoto neohroženého Texasana přijde drtivá rána – lékaři odhalená srdeční vada mu znemožní pokračovat v závodění. Shelby tak začíná novou kariéru jako velmi vynalézavý konstruktér. Spolupracuje s týmem, do nějž patří i vynikající zkušební jezdec a britský šampión Ken Miles (Christian Bale). Miles je nejen špičkovým závodníkem oddaným své rodině, ale je také nesnesitelně arogantní a naprosto neschopný jakéhokoliv kompromisu. A právě tento tým automobilových šílenců si najme Henry Ford II, aby pro jeho automobilku navrhli a postavili dokonalé závodní auto. Ford se totiž rozhodně, že se pomstí Enzo Ferrarimu, za to, že nakonec odmítl domlouvané spojení své automobilky s Ford Motor Company. Vozy stáje Ferrari vítězí na okruhu v Le Mans nepřetržitě od roku 1960 až do roku 1965. Shelby, Miles a jejich malý tým jsou odhodláni tomu učinit s pomocí vozu Ford GT40 rázný konec. Proti nim stojí neporazitelné Ferrari, fyzikální zákony i jejich vlastní osobní démoni. Navzdory překážkám a omezením, které jim do cesty hází i samotný Ford, musí vyvinout revoluční vozidlo, které převálcuje každého konkurenta. Jejich úsilí si ale vybírá nemalou daň – těmto odvážným mužům to ale za vítězství stojí. (Cinemart)
(více)Videa (21)
Recenze (1 061)
"Kdyby to byla soutěž krásy ... tak jsme prohráli." Tak Ford nebo Ferrari? Pro mě na dovolenou Ford, na okruh Ferrari a do šrotu elektromobily všech značek. Tady si naštěstí neziskovky nehrajou svou oblíbenou aktivisticko-dotační hru na zachraňování planety, protože tady se spaluje benzín tak, že to nádherně smrdí i přes monitor. To chlapáctví z toho prostě stříká a není třeba ho utěsnit. Taky se tu pálí brzdy, jezdci plápolají a kravaťáci svou podlostí nikdy nezklamou. Já jsem se bavil s Shelbym pilotujícím letadlo, Milesem (ne)přijímajícím omluvu nebo s Enzem Ferrarim popisujícím prasečí hlavu Henry Forda II. Byla to zkrátka zábava, ale stejně pořád nedokážu pochopit, jak se někdo může dívat 24h na automobilovej závod. Pro mě jsou závody v Le Mans neskutečná nuda, ale jejich zkrácená verze ve filmu se dala přežít poměrně snadno. ()
Koho by napadlo, že film z prostředí automobilových závodů mě bude bavit? Skutečně ale tomu tak bylo. Skvěle a svižně natočené, tak, že těch 152 minut uteče jako voda a vy si skoro říkáte - to už je konec? Automobilové závody byly natočeny tak věrohodně, že jsem měla pocit, že se dívám na skutečný závod. Skvěle obsazené hlavní postavy, na duo Matt Damon a Christian Bale byla radost pohledět. ()
9/10. Čekal jsem hodně... a dostal ještě víc. Film jak víno. Technicky precizní, scénářem vypiplaný, režisérky pevně uchopený a herecky přirozeně spjatý. Nic tu není navíc, nic tu není jen tak. Každý dialog rezonuje a vzájemá chemie dvou ústředních protagonistů dělá radost po celou stopáž. Závody jsou správně napínavé, plné kamerových nápadů a zvukově vytuněné do maxima. Jsou tu chvíle kdy nedýcháte, kdy se upřímně smějete a kdy nevěřícně kroutíte hlavou. Životopis, který překračuje klasické mantinely a servíruje plnohodnotný filmový zážitek. Jen by to možná chtělo sešlápnout pedál u závěrečné katarze, která mohla přijít s nosnějším završením. Ale to je čistě osobní pocit. Jinak bezchybný projekt. ()
Nemůžu se ubránit pocitu, že každý podzim odteď budeme mít uhlazené retro pro masy. Styčných bodů Le Mans s Bohemian Rhapsody je totiž docela dost - uhlazené retro s vhodně doplněnými digitálními triky, životopisný příběh dle skutečné události, poměrně velkorysý rozpočet a finální tah na branku. Je to přesně tak krotké, návodné a uhlazené jako Bohemian Rhapsody, ale přesto Baleovi i Damonovi budete fandit a tu chlapskou jízdu řvoucích motorů si řádně užijete, protože je to prostě poctivě natočené. Jen jsem měl problém s dodatkem, protože posledních 15 minut šlo shrnout pár větami v závěrečných titulcích. I tak ovšem spokojenost. [Přesná stopáž: 153 min] ()
Pro fanoušky motorismu se jedná o naprostou parádičku. Já osobně mám auta rád, ale že bych byl vyloženým fanouškem závodů a nějak zvlášť hltal každou automobilovou novinku a trendy, tak to ne, tudíž ani filmy z tohoto prostředí příliš nevyhledávám. Když už však na nějaký kouknu, namátkou např. Rivalové či Le Mans (Steve McQueen), jsem zpravidla spokojen. Upoutávky na Le Mans '66 mne však zaujaly okamžitě, pročež nebylo vůbec vyloučeno, že si na tento počin vyšlápnu do kina. Stalo se. Nelitoval jsem. Mangoldův film je skutečnou parádou, kde řev motoru, vůně benzínu a smrad spálených gum či rozžhavených brzd doslova prostupuje z plátna až k veškerému diváckému smyslovému vnímání. Veliký podíl na excelentním zážitku mají nejen prvotřídní herecké výkony Damona a Balea, ale také hudební složka a celkový vizuál a zpracování. To vše by bylo samo o sobě efektní až na půdu (jak se tak říká), ovšem to, že je děj snímku založen na reálném životním příběhu, vše ještě mnohonásobně umocňuje. Film dokáže pobavit, napnout (neznáte-li skutečné události) i dojmout. Le Mans '66 mohu rozhodně doporučit. ()
Galerie (59)
Zajímavosti (51)
- Původně byli do hlavních filmových rolí zvažováni Tom Cruise a Brad Pitt. (ČSFD)
- Matt Damon (Carroll Shelby) a Christian Bale (Ken Miles) se v rozhovoru shodli, že nejzábavnější scénou, kterou točili, byla jejich „holčičí“ rvačka v parku. Protože oba mají zkušenosti s choreografickými bojovými scénami, zde si mohli na plno užít improvizaci, aniž by se při tom museli tvářit vražedně. (Kinofil)
- Rolu K. Milese (Christian Bale) mal pôvodne dostať herec Jim Caviezel. (MikaelSVK)
Reklama