Režie:
Franz Josef GottliebScénář:
Franz Josef GottliebKamera:
Francisco MarínHudba:
Raimund RosenbergerHrají:
Lex Barker, Marie Versini, Ralf Wolter, Dieter Borsche, Wolfgang Lukschy, Chris Howland, Đorđe Nenadović, Werner Peters, Gustavo Rojo, Antonio Iranzo (více)Obsahy(1)
Padišáh hostí udatného Karu ben Nemsího za to, že zbavil zemi proradného bandity Žuta. Při té příležitosti se hrdina seznamuje s okouzlující Ingdžou, dcerou vůdce kmene Chaldejů. Záhy se Kara od svého věrného druha Halefa dozvídá, že jeho přítel Ahmed el Corda byl zajat a má být za vzpouru popraven velitelem tureckých vojáků Machredžem z Mossulu. Ten, ačkoli jedná z pověření pádišáha, sleduje vlastní záměry, a ani když zakročí Kara ben Nemsí, nehodlá od svých plánů na bohatství ustoupit. Dokonce se pokusí na hrdinu svalit vinu za napadení karavany, kterou cestuje Ingdža... Producent Artur Brauner, nadšený z kasovního úspěchu filmu Žut, nezahálel a jal se pokračovat v adaptacích románů Karla Maye z oblastí Orientu a Mexika, na které se nevztahovaly kontrakty konkurenčního producenta Horsta Wendlandta. Po realizaci dvoudílného projektu Poklad Aztéků a Pyramida boha Slunce se rozhodl také další část dobrodružství Kary ben Nemsího z cyklu Ve stínu pádišáha rozdělit do dvou snímků natáčených současně. S ohledem na neúspěch filmu podle románu "Pouští", který vznikl ve třicátých letech, se producent rozhodl tuto část vynechat a přistoupil rovnou k adaptaci románu "Divokým Kurdistánem".
Po letech strávených vytěžováním jugoslávských exteriérů se poprvé produkce mayovek měla přesunout do jiných lokalit, protože vyprávění si žádalo pouštní prostředí. Po neúspěšných obhlídkách v Turecku se produkce rozhodla pro natáčení ve Španělsku, konkrétně v andaluské provincii Almería s Tabernaskou pouští, kde se tou dobou točila řada evropských žánrových produkcí. Natáčení nicméně provázela spousta komplikací a konfliktů mezi Braunerem a španělským koproducentem firmou Balcazar, a kvůli tvůrčím neshodám dokonce došlo i na odvolání režiséra, takže ačkoli je pod filmem uvedený Franz Josef Gottlieb, část dotočil Paco Perez Dolz. Rozpory během natáčení vyústily v trojici žalob, které Braunera zaměstnávaly ještě několik let po dokončení výroby. Vedle soudu se zhrzeným režisérem Gottliebem a vymáhání kompenzace na Balcazaru byl nejvíce sledován spor s Lexem Barkerem, který se dožadoval navýšení honoráře, protože nebyl předem informován, že výsledkem jednoho natáčení mají být dva filmy... Jelikož stěžejní figury jsou stejné jako v případě Žuta, filmu opět dominuje herecké duo Lex Barker a Ralf Wolter jako Kara ben Nemsí a jeho věrný souputník hadži Halef Omar. Stejně tak si Dieter Borsche a Chris Howland zopakovali komediální party lorda Davida Lindsayho a jeho sluhy Archieho. Dokonce se, byť v roli jiné dívky v nesnázích, vrátila také Marie Versiniová. Hrdinného Ahmeda el Cordu ztvárnil španělský herec Gustavo Rojo, jenž se objevil již v předchozích mayovkách produkovaných Arturem Braunerem.
(Česká televize)
Recenze (77)
Oproti první části mě tenhle film hodně bavil. A přijde mi, že kdybych ho neviděl dřív, tak asi děj moc nechápu. I když u indiánů jsem ho taky nechápal. Ale přece jen národnosti Osamanské říše to je trochu jiný kalibr. A je vidět, že už tehdy neměli rádi jezídy. Jako by se od té doby nic nezměnilo... ()
Tenhle film je podle mě nejlepší mayovka z Orientu. Robert Siodmak, který natočil Žuta a Mexickou sérii, je jistě vynikající režisér, ale tenhle typ filmu potřebuje něco jiného - živější tempo a dobrodružno, což F.J.Gottlieb zvládl mnohem líp. A jak rád píšu, z hlediska knihy je tento film na stejné, ne-li lepší urovni, než ostatní snímky bez Pierra Brice... ()
Kara ben Nemsí je hostem v paláci pádišáha, který pro něho přichystal oslavu, protože zbavil zemi zločince a vraha Žuta. Kara se chystá vrátit do své vlasti, ale ještě předtím navštíví Halefa. Od něho se dozvídá špatné zprávy, protože syna šejka Muhammada čeká poprava. Ahmeda zajal Machredž z Mossulu, který zneužil svého postavení a křivě ho obvinil ze vzpoury proti pádišáhovi... Divák navštíví nové lokace v příběhu, který není úplně přímočarý. Je to příjemná změna na rozdíl od slabších filmových adaptací z indiánského prostředí. ()
Tohle není Vinnetouovka...strašně to zapáchá amaterismem, "motýlkář", "Sam Hawkins" nebo třeba "Nšoči" sice nechybí, ale působí směšně až trapně. Bojovky, kdy se z vrcholku hory kutálí "polystyrénová koule", scéna s balónem atd. už nezaváněli parodií, to byla parodie jako hrom...Kurdistánci ač se snažili, se svými čepci na hlavě, Forrestrovi nebo Santerovi nesahali ani po kotníky. Olda Trhanec byl navíc " jakejsi" slabounkej a ten čokl Rex mi neseděl...Suma sumárum něco mezi 1 a 2*, volím dvě za zásluhy... ()
Tak zase jsem se občas zasmál. Jak jsem zmínil v komentu předchozího filmu, dočetl jsem včera celý cyklus a musím konstatovat, že tedy je v tom hezký guláš. Ale zasmál jsem se a desítka je za ten modýlek balónu, do kterého dali figurku v bleděmodrém oděvu, aniž kdo takový v balónu byl. 30 % ()
Galerie (13)
Photo © Bengala Film
Zajímavosti (19)
- Snímek vznikal současně s filmem V říši stříbrného lva (1965). (Hans.)
- Premiéra filmu se konala po tiskové konferenci dne 28. září 1965 ve vyprodaném hannoverském kině Rivoli. (hippyman)
Reklama