Režie:
Mamoru OšiiScénář:
Kazunori ItóKamera:
Hisao ŠiraiHudba:
Kendži KawaiHrají:
Akio Ócuka, Acuko Tanaka, Iemasa Kajumi, Kóiči Jamadera, Tamio Óki, Šigeru Čiba, Teššó Genda, Júdži Ueda, Maaja Sakamoto, Hiroši Janaka, Ginzó Macuo (více)VOD (1)
Obsahy(2)
„V blízké budoucnosti se korporátní sítě dostávají až ke hvězdám, elektrony a světlo proudí vesmírem. Pokrok v komputerizaci však ještě nevyhubil národy a etnické skupiny…“ V roce 2029 jsou počítačové implantáty v kyborgicky upravených tělech samozřejmostí a Japonsko se stalo jedním velkým městem, které je zasíťováno tokem informací. Vyšetřovatelka Motoko, napůl člověk, napůl stroj, řeší případ zločinné umělé inteligence, která vznikla v počítačové síti zvláštní obdobou evolučních procesů. Následuje nejen mocenský boj nadnárodních organizací, ale také boj o hranice těla, ducha a soustrojí… Mimo Akiry (1988) je Ghost in the Shell bezesporu nejslavnější filmová adaptace na základě komiksové předlohy vůbec. Dle anime z konce 80. let autora a ilustrátora Masamune Širóa ji natočil režisér Mamoru Ošii, který se rovněž postaral o povedené pokračování snímku, zvané Ghost in the Shell 2.0 (2008). Původní dílo z roku 1995 na jednu stranu vydatně čerpalo z tzv. kyberpunku, literárního směru, který ustanovili spisovatelé jako Bruce Sterling, William Gibson či Philip K. Dick. Na stranu druhou ale Ghost in the Shell zásadním způsobem ovlivnilo další, podobně laděná díla, jako Matrix, A.I. Umělá inteligence, Dredd, Avatar či Ex Machina. Ošii se scenáristou Kazunori Itóem s detailní bravurou vykreslili realistický svět až znepokojivě blízké budoucnosti, v níž se odvíjí hypnoticky pojatý příběh o samé podstatě lidskosti, při němž si nelze nevzpomenout na dědictví uměleckých sci-fi jako Solaris či 2001: Vesmírná odysea. Na svébytném výrazu existenciálního filmu se zásadním způsobem podepsal rovněž hudební skladatel Kendži Kawai, jehož skladby, v čele s "Making of a Cyborg", jsou neopakovatelnou ukázkou směšování tradice a moderny. To platí i pro výtvarné ztvárnění Ghost in the Shell, dobově pokrokové, snoubící kreslenou animaci s digitálními efekty. O kultovním postavení snímku svědčí fakt, že roku 2017 vznikl v mezinárodní koprodukci hraný remake stejného jména, stejně jako existence bobtnající franšízy, která zahrnuje filmy, televizní minisérie, komiksy či počítačové hry. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (428)
Promiň, Scarlett, ale ani tobě se nepodařilo americkou předělávku dostat na aspoň trochu konkurenceschopnou úroveň vůči původní japonské verzi. O remaku jsem napsal, že mu chybí kyperpunková duše, Mamoru Ošii dokázal filmu vtisknout jak kyberpunkovou vizáž, tak i filozofii. Filmů, které by dokázaly kyberpunkový svět předvést se ctí, je jen hrstka a Ghost in the Shell mezi nimi zaujímá čestné místo. Se čtyřmi hvězdičkami nemám nejmenší problém, jen tu pátou se mi dávat nechce, protože s výtvarným pojetím mangy jsem měl vždycky trochu problém. Velké celky tam vynikají precizností, ale kresba postav na mě působí rušivě. Celkový dojem: 85 %. ()
Už chápu, kde vzali Wachowski Brothers tolik inspirace pro Matrix. Úchvatná manga, která položila základ cyberpunku, je možná citově rezervovaná, rozhodně ale nepostrádá nápaditý děj a povedené akční scény. Matrix o čtyři roky později dotáhl intelektuální myšlenky skloubené s akcí do dokonalosti, Ghost in the Shell mu ale prvně ukázal cestu. ()
Je až nespravedlivé, že v době, kdy euroamerická kultura ještě stále nevědomky čekala na Matrix a dokonce i takový Johnny Mnemonic teprve putoval do kin, japonská mládež už mohla zoufale utápět své ubohé lidské mysli v úžasném cyperpunkovém světe Ghost in the shell. Nechápu lidi, kteří tenhle film mohli nepochopit, protože když pozorně sledujete, co se před vámi děje, všechno vám do sebe nakrásně zapadá. Jako student filosofie můžu navíc říct, že film má opravdu hluboký filosofický přesah a nejde tak jen o prázné pseudofilosofické tlachání, za které se většina podobných žánrovek snaží schovávat. Celkový dojem navíc perfektně dokresluje na svou dobu špičková animace a taky úžasná hudba, díky kterým se občas přistihnete při tom, že vlastně ani k ukojení vašeho audiovizuálního libida nic víc než záběry na noční město a hypnotickou Kawaieho hudbu nepotřebujete... ()
Dle mého názoru má v sobě každý milovník filmů něco, díky čemuž mu činí potěšení sledovat japonské masterpiece animáky podobné tomuto. Ty filmy mají nápad (většinou ty nejlepší náměty z celosvětové kinematografie, které se rovnají příběhům těch nejkvalitnějších sci-fi románů), jsou děsně k nakousnutí, a hrdinové jimi prochází stylem zběsilých akčních honiček, soubojů, ale i dramaticky dojemných scének. Ghost in the Shell pak není jiný. V příběhu, který - povídá se - do značné míry inspiroval tvůrce Matrixu jsem byl svědkem našlapané akce která měla grády, i smysluplných konverzaček mezi dvěma či více postavami. Ze začátku mi možná trochu trvalo, než jsem se do příběhu vžil (osobně doporučuji přečíst si k filmu před jeho shlédnutím anotaci), ale menší zmatek v hlavě po pár minutách vystřídalo napětí první akce, po které následovalo procitnutí a plné zasvěcení do děje. Na co nesmím zapomenout, je zmínka o nenucené nahotě ve filmu. Ta do celého universa GitS perfektě zapadá, je někdy až poetická, a já navíc dostal potěšující bonus v podobě s precizností nakreslených slečen v rouše Evině s božskými křivkami těla. Nejen proto tento snímek dlouho zůstane jedním z nejkrásnějších sci-fi, co jsem kdy viděl... ()
║Rozpočet JPY330,000,000$-miliónov║Tržby USA $515,905║Tržby Celosvetovo $10,000,000║ Ja by som to bral ako inšpiráciu pre vznik filmu Matrix, má to úžasnú animáciu a ohlušujúcu doprovodnú hudbu, pohlcujúcu atmosféru, strhujúcu akciu, rovnako tak kostra príbehu zaujme ale je tam strašne moc rozbehnutých indícii, ktoré by potrebovali širší rozmach pre doznenie, troška doladiť a je tu úplne dokonalé. /80%/ ()
Galerie (79)
Photo © Bandai Visual Company
Zajímavosti (11)
- Dlouho dobu se spekulovalo, v jakém městě se příběh odehrává, protože ve filmu se o tom nemluví. Spekulovalo se, že jde o Tokio, ale režisér řekl, že město je vytvořené podle Hong Kongu. Navíc pivo San Miguel, které pijí některé postavy, je velmi oblíbené právě v Hong Kongu. (Harroc)
- Pro zvýšení realističnosti odjel štáb mimo Japonsko, aby mohl testovat různé zbraně a způsob, jakým ničí různé předměty. Vidět je to obzvláště v závěrečném souboji, kdy střelba do kamene nevydává žádné jiskry, které jsou do mnohých jiných filmů dodávány pro dramatický efekt. (Harroc)
- Kód běžící na začátku filmu na pozadí reprezentuje zakódovaná jména filmového štábu. (gauron666)
Reklama