Režie:
Armand MastroianniScénář:
Michael BravermanKamera:
Henry M. LeboHudba:
Louis FebreHrají:
Robert Urich, Patricia Kalember, John de Lancie, Cathy Lee Crosby, Udo Kier, Robert Wisden, Ingrid Kavelaars, Eric Keenleyside, Catherine Lough Haggquist (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Ani supermoderní technika není neomylná. Stačí jedna nevinná nehoda a rozjetý, stále zrychlující, mnohaset tunový stroj se nedá zastavit. Vysoce technicky vybavenému osobnímu vlaku s počítačově ovládaným motorem nastanou náhlé technické problémy, když strojník omylem vylije vodu na elektrický obvod řídící jednotky. V tu ránu nad ním ztratí veškerou kontrolu a vlak díky elektrickému zkratu zrychluje každou minutu o dvě míle. Jestliže se nepodaří snížit jeho nebezpečnou rychlost, hrozí vykolejení v blízkosti nemocnice a tudíž budou ohroženy životy cestujících. Jediný, kdo se ukáže, že by mohl tyto lidi zachránit je Lucky Singer. (HBO Europe)
(více)Recenze (89)
Jsou filmy, u kterých je divák ochoten spousty věcí odpustit ale jsou také, u kterých to nejde. Film jsem viděl naposledy hóóódně dávno ještě na VHS z video půjčovny a tenkrát se mi líbil tolik, že jsem si ho půjčil snad ještě dvakrát. Filmu se nedá upřít napětí, které tu je a to i díky normální stopáži. Zbytek filmu už dospělejší divák vnímá úplně jinak. Je to tolik klišoidní, že z toho bolí hlava. Všechno hlavnímu hrdinovy, který se ještě příznačně jmenuje Lucky, vychází na výbornou, že i takovej Segal by mohl závidět. Přeběhne kopec během pár chvil, že i členové horské služby by mohly tlusťochovy kondici záviďet atd. Jen z nostalgie a za napětí dám dvě hvězdy jinak bych dal jen jednu… ()
Možnosti tohoto akčního drama byly dost omezené. Dojde k technické závadě a vlak se řítí nekontrolovatelnou rychlostí. Jedině vlakový expert Robert Urich, který je shodou okolností v soupravě, si ví rady. Vycházím z toho, že se jedná o televizní film a nelze tedy čekat nic bombastického po technické stránce. Na televizní produkci je to docela v pohodě. Co film sráží je prezentace Uricha jako supermana, ačkoliv je herecky celkem snesitelně disponovaný, přece jen není to žádný mladík. Film se rychle rozběhne, nabere tempo, a rozhodně si diváka nezíská snadno svým tématem. Jako nepříliš náročný divák jsem se vcelku i bavil, ale rozplývat se nad ním nebudu. Štvalo mě nejvíc jaký diletantský přístup tvůrci zvolili, protože zřejmě počítali s tím, že se na to nebude dívat nikdo s odbornými znalostmi. Další faktor, který mohl být přece jen lepší, byla režie béčkaře Armanda Mastroanniho, která vždy byla moc obyčejná a jen málo strhující. Nuda by nemusela až tak hrozit, pokud se divák smíří s podprůměrným vyzněním filmu, jehož recyklovaný námět nebyl marný. 20% ()
Na obsluhu ve vlaku: Já a moje žena jsme piloti, můžeme vám nějak pomoci? Měj jim říct: Jo? Tak s tím doprdele přistaňte!! Nee, byla to pěkná komedie, jen co je pravda. O srovnávání s reálem nemůže být ani řeč. Tak jsme se zasmáli a ze snahy dostanou jednu * za nastudování ostatních vlakově-katastrofických filmů... :-) Díky bohu že tam nebyla atomová bomba :-D ()
Po delším výzkumu jsem objevil, že se jedná o poměrně zdařilou adaptaci apokryfního spisu Franze Kafky Das Zughalten von der nordwestlichen Bahn (Zastavení vlaku severozápadní linky, vyd. nakl. Růže v ecobalu, Praha, 2003). Jedná se o pokračování zeměměřičových dobrodružství - tentokrát v Americe (předznamenává známý román Nezvěstný/Amerika, který Kafka napsal posléze, byv ještě okouzlen vlastními popisy americké krajiny z okna vlaku). Zeměměřič se však tentokrát nechce dostat do zámku, jelikož pochopil absurdnost svého marného úsilí, ale snaží se tentokrát zastavit jedoucí vlak a opět nikdo nemůže pochopit proč se mu to stále nedaří. Kafka zde rozehrává známý kolotoč bláznivých náhod a absurdních situací, které onou precizní drobnokresbou, jež je pro něj tak typická, vytváří neuvěřitelnou mozaiku nepochopitelné a bezútěšné lidské činnosti a nechává čtenáře okusit notnou dávku existenciální tísně. Lze s jistotou prohlásit, že výborný Mastroianniho film - i když se od knižní předlohy často výrazně odchyluje - dokázal hlavní myšlenku knihy převést s naprostou jistotou a jedině velice citlivý divák dokáže plně vychutnat onu subtilní symboliku nezastavitelné a věčné "jízdy vlaku" jako archetypu "života spějícího ke smrti". Zastavit vlak totiž - stejně jako zastavit život - prostě nelze. Film is a great art of life... ()
Vlastně jsem se u tohohle filmu docela dobře bavil. Vždycky mě dokáže zlepšit náladu, když hledám, co už jinde bylo a co udělali zas úplně stejně. Ke konci jsem si říkal, že tam ještě chyběl nějakej tajnej zlej agent CIA nebo FBI a ani žádnej nebezpečnej náklad v tom vlaku neměli. Jinak ovšem se scénárista připravoval moc pečlivě. Pročetl všechny starší filmy o vzbouřených vlacích, nastudoval technickou vlakovou literaturu z knihovny kačera Donalda a pak se pustil do výpisků z výše zmíněných scénářů. Když to měl hotový, řekl si, že si zajde na panáka, trošku přebral a pak své dílo dokončil. A voilá, vznikl nám Nebezpečný vlak jak se patří. Ale stejně mi přijde, že už od Přejezdu Kassandra v tomhle žánru nevzniklo nic novýho ani dobrýho. ()
Galerie (6)
Photo © Columbia TriStar Television
Reklama