Režie:
Mike CahillScénář:
Mike CahillKamera:
Markus FördererHrají:
Michael Pitt, Àstrid Bergès-Frisbey, Brit Marling, Steven Yeun, Archie Panjabi, Cara Seymour, William Mapother, Charles W. Gray, Rhonda Ayers (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Oční duhovka je jedinečným znakem každého člověka, je nezaměnitelná a nepřenositelná, stejně jako otisk prstu. Existují systémy, které umí pomocí dvanáctimístných kódů rozpoznávat tuto jedinečnost a využívají se při identifikaci jednotlivých osob. Na letištích, v porodnicích ... Ale co když je to jinak? Film Výchozí bod vypráví příběh Dr. Iana Graye (Michael Pitt), molekulárního biologa, jehož životním tématem je studium evoluce oka. Jeho práce jej zcela pohlcuje až do okamžiku, kdy se na večírku setká s krásnou tajemnou dívkou Sofi (Astrid Berges-Frisbey) a požádá ji, aby si mohl vyfotografovat její nádherné oči. Oproti vědecky racionálnímu a profesionálně skeptickému Ianovi je Sofi tvorem divokým a nespoutaným. Jejich protiklady je k sobě přitahují, jejich vztah je intenzivní a pro Iana i nečekaně vášnivý. Bohužel však končí tragicky. Po drsné životní ráně se Ian ještě více ponoří do své práce. Ta jej plně zaměstnává až do okamžiku, kdy se svou kolegyní Karen (Brit Marling) učiní nečekaný objev, který zpochybní jeho dosud neotřesitelnou víru ve vědu a změní jeho skeptický postoj vůči mystickým a spirituálním silám. Potvrdit či vyvrátit novou teorii, která by postavila na hlavu vše, v co lidstvo doposud věřilo, může jen cesta na druhý konec světa. Ian se rozhodne riskovat vědeckou reputaci a vlastní racionalitu a vydá se na šílenou misi, jež má jen mizivou naději na úspěch. (Cinemart)
(více)Videa (7)
Recenze (721)
Jsme všichni originál? Netradičně pojatý film o "životě po životě", který skládá mozaiku příběhu doktora Iana Graye do emocionálně působivých částí. Kromě nejkrásnějších očí, co jsem kdy viděl, film perfektně naťukne motivy v na první pohled zbytečných scénách. Jejich pointa se dostaví často až v druhé půlce filmu nebo dokonce v jeho závěru ("tady v té místnosti máš dveře..."). Srážka světa vědy a spiritualismu ještě nikdy nebyla tak... lehká a pocitově krásná. A režisér Mike Cahill roste každým svým filmem a já se těším, kam bude dále směřovat. PS: velké + pro film za výběr hlavní herecké trojice/čtveřice ()
Jeden z nejmainstreamovějších filmů letošního festivalu. Na jednu stranu je poznat, že za ním stojí někdo, kdo umí pracovat se všemi filmovými složkami, na tu druhou v něm ale postrádám jakoukoliv výjimečnost nebo odvahu udělat věci jinak. Za sebe tedy musím říct, že je mi o něco bližší méně dokonalá, ale osobitější Another Earth, nic to ale nemění na tom, že "Eye" Origins je vysoce sympatickým filmem, který příjemně pracuje s detaily a který se sympaticky nesnaží dát divákovi jasné rozřešení. ()
V čas vánoční jsem se nechal uhranout smyslným, na první pohled hlubokomyslným a (možná bohužel) rádoby morálně laděným sci-fi. A to sci-fi na oko s důrazem na science složku, přičemž fiction vítá částečně do duchovna. Jako pozadí pointy byla prozíravě (účelovostí nebudu tento komentář kazit) vystavěna love story, kterou podporují sympatičtí herci a melancholická hudba. Jako jedinec tímto žánrem víceméně filmově neposkvrněn, cítím se neobvykle pobaven a musím tomuto originálnímu a kvalitně natočenému snímku prásknout plnou. Pro mě teda velké překvapení. Doporučuju! ()
Ve městě je nový šerif a jmenuje se Mike Cahill. Autor s velkým A, který má co říct a umí to říct tak, jako jen pár lidí, co dneska točí. Je celkem jedno, kolik váhy budete přikládat tomu, o čem film pojednává, zásadní tezi to neubere nic na závažnosti - tj. vzájemně propojených osudů vědy a něčeho, co můžeme nazvat spiritualitou (viz. Dalajlámova odpověď). Ne, že by byl snímek jen o tom, samozřejmě. U finální (tj. druhé) výtahové scény jsem si tiše slzel do vousů, což se mi u filmu nestalo ani nepamatuju. Na oba Cahillovi filmy by se daly napsat obsáhlé traktáty o figurativním chápání světa/filmu a jestli se ještě nepíšou, možná se do toho někdy výhledově pustím sám. 100% P.S.: Nenechejte si ujít zajímavý, potenciálně strašidelný epilog po závěrečných titulcích. ()
Jak vztah Sofi a Iana, tak pozdější pátrání mě moc bavily, a hledání bylo navíc i docela napínavé. Jinak jde o další sci-fi, u kterého znovu velmi záleží, zda přistoupíte na pravidla „hry“, nebo to celé odmávnete už při první zmínce o „databázi“. Navíc tvůrci jdou divákovi vstříc, nabízí mu totiž nevtíravě otevřený konec, a každý si tak může zvolit variantu, které věří/chce věřit. Já si zvolil a zároveň přiklepl Výchozímu bodu solidní 4*. ()
Galerie (29)
Zajímavosti (13)
- Dr. Ian Gray (Michael Pitt) fotografuje technikou tzv. reverzního uchycení objektivu, která je sice vhodná pro pořizování detailů lidských očí, nicméně při ní je vzhledem k absenci elektronického spojení mezi fotoaparátem a objektivem vyloučeno užití funkce automatického ostření. Ve scéně, kdy Ian fotografuje Salomininy oči, je zvuk motorku automatického ostření přesto slyšet. (Neuge)
- Ve scéně v metru zazní píseň „Dust It Off“ od francouzské skupiny The Dø. (PozorGranat)
- Fotka skutečné indické dívky, jejíž příběh volně inspiroval tento film, je vidět v scéně kdy Iana Graye (Michael Pitt) čeká v kavárně, kde hledá Sofi (Astrid Bergès-Frisbey). (Brodyman)
Reklama