Režie:
Jan SvěrákScénář:
Zdeněk SvěrákKamera:
Vladimír SmutnýHrají:
Tomáš Klus, Vojtěch Dyk, Zdeněk Piškula, Kateřina Kosová, Sabina Rojková, Gabriela Míčová, Oldřich Kaiser, Zuzana Norisová, Kamil Halbich, Zdeněk Svěrák (více)Obsahy(1)
Tři bratři (Vojtěch Dyk, Tomáš Klus, Zdeněk Piškula) se vydávají do světa na zkušenou, aby si našli nevěsty a rodiče jim mohli předat hospodářství. Sourozenci při svém putování jako kouzlem vstupují do slavných pohádek, ve kterých je čeká mnoho nástrah, nečekaných příhod a možná také láska... Filmová pohádka Tři bratři nabízí spoustu dobrodružství, překvapivých situací, ale také laskavého humoru. Děj filmu, včetně známých a oblíbených písniček, které ve filmu zazní, pochází z pera Zdeňka Svěráka a Jaroslava Uhlíře. (Bioscop)
(více)Videa (3)
Recenze (1 355)
Nejlepší pohádky mívají příběh plný tajemství a záhad. Což Brašulové splňují, ale paradoxně z druhé strany - jak je kurnik možný, že nejlepší a nepřekonatelný filmařský duo vyprodukuje něco tak fádního, nemastnýho a neslanýho? To je záhada jako prase. Písničky jsou fajn, ale dohromady se jedná o 90 minutovej videoklip bez špetky děje. I mistr Svěrák se někdy utne. Bohužel. ()
Žili byli dva Svěrákové. Jeden, ten prošedivělejší, se umí báječně ohánět slovy a druhý, o generaci mladší, ta slova dokáže proměnit v moc pěkné obrázky, na které my, hladoví po filmu, tak rádi koukáme. A že byli dva a zastesklo se jim po nějakém společném natáčení, tak si do vínku nadělili pohádku o bratrech .. a pro jistotu rovnou třech. Což o to, tihle bráškové měli něco toho fištrónu, jenže jeden byl zapomnětlivý, druhý zas do všeho hrr a třetí takový jelimánek. Tátu měli vcelku rozumného a od mámy něco buchet na cestu, takže byl čas vydat se hledat do světa nevěsty. A že byli tři a pohádka trvala jen hodinu a půl, tak se měli co ohánět, aby to všechno stihli, to vám povím. Není tedy divu, že než si člověk stihl zvyknout na to, že v tomhle království si každý zpívá nejspíš i ze spaní, byl už první z bratrů v chomoutu (a ani mu to nedalo moc práce). Ten druhý, nejmladší, na to šel od lesa a s rozmyslem, protože si vybral takovou, která má na vdávání ještě času dost. A třetí? Ten hledal a hledal, až samozřejmě našel, jen mu dalo dost přemáhání nevzdat to. A resumé? Po dlouhé době pěkně natočená česká výpravná pohádka, bohužel pro mě zpívaná a nikterak originální, byť povšechně roztomilá .. ()
Dlouho jsem se tomu filmu vyhýbal, protože mě od něj jednak odrazoval ten Klus, a jednak mě obecně pohádky moc nezajímají, obzvlášť ty moderní. Nakonec jsem se tomu ale - teď před Vánoci - rozhodl dát šanci, protože jsem si říkal, že Svěrák přece nemohl natočit něco vyloženě špatného - což byl poněkud bláhový předpoklad, protože jsem už asi zapomněl, jak moc mě minul jeho poslední film Po strništi bos, a kdybych se zamyslel ještě víc, dospěl bych pravděpodobně k tomu, že ani jeho starší věci nevnímám zcela nekriticky. To obsazení mi ale celkově moc nesedlo a nejde jen o Kluse, v tom filmu je celá řada dost nevalných hereckých výkonů, a navíc jsem nepochopil, proč hrál Lábus ženskou postavu (jediné vysvětlení, které mě napadlo, než jsem si zde přečetl, že to je odkaz na Mrazíka, bylo to, že v Simpsonových taky Lábus dabuje ženskou postavu). Taky mi trochu vadilo, že je z toho znát, na čem se při natáčení šetřilo, to spojovací vyprávění Svěráka seniora mi tam přišlo jak z Cimrmanových her a asi bych se bez toho obešel, a celkově mi ten koncept spojit 3 pohádky do jedné nepřijde moc invenční a právě nějaká větší filmařská invence je asi něco, co mi tam chybělo nejvíc - líbil se mi asi jen ten vlk, jinak mě to celé skoro nudou uspalo, a obávám se, že za pár týdnů už si nebudu pamatovat, že jsem to kdy viděl a o co tam vlastně šlo. ()
Svěráci zvolili zajímavý koncept - Tři bratři jsou spíše pohádková opereta než klasická Svěrákovská pohádka se zpěvy (jako byla třeba Lotrando a Zubejda), což klade na diváka (nejen dětského) trochu větší nároky. Asi proto to relativně nízké hodnocení. Zdeněk Svěrák sepsal skvělé ,,libreto" a většinou vznikla opravdu povedená hudební čísla, klasikou zůstává juniorova fascinace lesem a filmařská práce s lesními zvířátky a jejich mláďaty (jak ji známe už z Kukyho), stejně jako hodně vtipných momentů a humorné ladění, třeba ta Mrazíkovská stylizace v poslední epizodě bratra Pepy s Maruškou z 12 měsíčků, což je zároveň výčet odrážející synkretickou podstatu Svěrákova scenáristického přístupu - a to je zároveň asi i jediná vážnější výtka, naroubovat do sebe rovnou čtyři známé pohádky plus nespočet dalších odkazů může leckomu připadat trochu jako mišmaš. Ale k žánru operety/muzikálu takovéhle odlehčené neoriginální náměty patří. Jestli právě panuje v Česku éra muzikálů, tak Svěrákovský tvůrčí tandem přispěl hned tím nejlepším dětským ,,muzikálem", jaký tady kdy vznikl. A přesto přese všechno je to prozatím Svěrákův nejslabší film... ()
přehodnocuju hvězdy na čtyři, páš mám tuhle pohádku v hlavě. od písně holub holub (kterou jsem pak našla jako interpretaci na youtube v divadle z roku 2011-nechápu to špatné hodnocení...) až po geniální scénu s měsíci. netradiční muzikálové pojetí ale co. bylo to hezké a milé, lepší než uravané sračky typu z pekla štěstí. klidně si to pustím znova. snad jedině by svěrák mohl odložit tu interakci s diváky. nemám to ráda. ()
Galerie (58)
Zajímavosti (36)
- Po filmech Obecná škola (1991), Akumulátor 1 (1994), Kolja (1996), Tmavomodrý svět (2001) a Vratné láhve (2006) se jedná již o šestý film, který natočil Jan Svěrák podle scénáře svého otce Zdeňka Svěráka. (VášaVF)
- Mnoho scén se točilo na zámku Hluboká nedaleko Českých Budějovic, dále se filmovalo na zámku Žleby, ve skanzenu Řepora a na stolové hoře Děčínský Sněžník. Některé scény byly natočeny i v exteriérech zámku Velhratice. (A.MacGyver)
- Závěrečný mix odjel Jan Svěrák dokončit spolu s hudebním skladatelem Michalem Novinským, který je též autorem hudby k filmu Kuky se vrací (2010), až do dánské Kodaně, země koproducenta filmu. (MTHRFCKR)
Reklama