Režie:
Nicholas RayScénář:
Philip YordanHudba:
Miklós RózsaHrají:
Jeffrey Hunter, Hurd Hatfield, Ron Randell, Viveca Lindfors, Rita Gam, Harry Guardino, Rip Torn, Royal Dano, Robert Ryan, Guy Rolfe, Antonio Mayans (více)Obsahy(2)
Výpravný snímek ze série biblických velkofilmů 50. a 60. let je prvním životopisem Krista, natočeným ve zvukové éře. Producent Samuel Bronston v rozhovorech popíral, že by se pokoušel natočit remake stejnojmenného němého snímku (1927), který režíroval mistr spektakulárních podívaných Cecil B. DeMille, a zdůrazňoval moderní přístup k Bibli. Král králů je ovšem typickým, didaktickým produktem Bronstonova "kina pro všechny", kterým se snažil čelit rostoucímu vlivu televize. Místo původně určeného Johna Farrowa (otec herečky Mii Farrowové) se režie nakonec ujal Nicholas Ray, který působivě spojil "komorní" rovinu příběhu Ježíše Krista s výpravnou velkolepostí masových scén (jedné z nejpůsobivějších sekvencí filmu, kázání na hoře, se zúčastnilo 7 000 statistů). Pro hlavní úlohu byl vybrán poměrně málo známý Jeffrey Hunter, kterému producent během natáčení zakázal poskytovat rozhovory tisku, aby byl zachován jistý nádech zbožné úcty, s níž tvůrci přistupovali ke ztvárnění Krista. Natáčení probíhalo ve španělských exteriérech a v Bronstonových studiích u Madridu. Bronstonovo filmové impérium, které dovedně využívalo zmrazených amerických financí, přízně Francova režimu a koprodukčních smluv s hollywoodskými studii, se finančně zhroutilo v polovině 60. let po kolosálním neúspěchu Pádu říše římské. (Česká televize)
(více)Recenze (36)
Film má mnohé klady z hlediska vyprávění, jak to tehdy pravděpodobně probíhalo. Hlavně z hlediska politiky a pohledu Říma na bouřící se Judeu. Trochu mě mrzí, že tvůrci vynechali Ježíšovo početí a jeho život v rozmezí cca 12-30 let, ale film je opravdu spíše historicko-politický nežli mystický. Postava Ježíše s blankytnýma očima mě nadchla, stejně tak Jidáš, jehož role mi byla dosud více méně neznámá. Jen jsem věděla, že zradil, nic víc. Taky postava Barabáše a jeho nekalých záměrů byla skvělá. Nebo Kaifáše a dalších intrikánů z řad rabínů. Za tanec Salome (Brigid Bazlen) bych dala i pátou hvězdu, je škoda, že se tak uhrančivá herečka nikdy nestala hvězdou Hollywoodu. Celkově nechávám hodnocení na 4, ale jsem ráda, že jsem film viděla. ()
Film nerobí novším filmovým spracovaniam (vrátane filmu z roku 1969 s von Sydowom) žiadnu hanbu, práve naopak. Poctivé, velkolepé spracovanie a s atmosférou, ktoré sa v pamäti udržia dlho. Jeffrey Hunter, ktorý si neskôr zahral v pilotnom dieli kapitána v kultovom seriáli Star Trek: TOS, sa zhostil svojej úlohy veľmi dobre. Pritom ostatné herecké ztvárnenia sú rovnako kvalitné. Kostýmom ani kulisám nie je čo vytknúť, aj keď 50 rokov je už cítiť. Čo sa týka obrieho pátosu, vyplývajúceho z témy a podporeného patetickou priam chorálnou hudbou, na ten som bol vzhľadom na rok vzniku pripravený a neprekvapil ma preto. Chápem, že niektorých to ale môže odradiť vo filmovom pôžitku. Potešilo množstvo exteriérových scén. ()
S ohledem na dobu vzniku dávám 5 hvězdiček, jsou ale slabší. Ten film je dělán s největším úsilím, aby byl co nejlepší a je opravdu výpravný. Ale nijak zvlášť nepřekračuje působivost ostatních historických velkofilmů té doby. Je to údajně první snímek o Ježíši Kristu, který se nevyhýbá detailním záběrům do "Kristovy" tváře. Uvědomil jsem si, jak geniální je Gibsonovo "Umučení", který dokázal dodat tomuto věčnému tématu mystiku a posvátno. Navíc představitel Ježíše Krista (Jeffrey Hunter) Nicolase Raye zdaleka není tak charismatický jako Gibsonův Caviezel. ()
Ačkoliv jsem ateista, nezajímající se o biblické příběhy, tento snímek o životě Ježíše Krista mě naprosto uchvátil. Je natočen tak působivě a sugestivně, že by skutečně mohl některé méně ateistické diváky nalomit, eventuelně rovnou zlákat do řad křesťanstva. Naprosto věrohodné herecké výkony jen umocňují celkový dojem z filmu. Doporučuji každému ke shlédnutí. ()
║Rozpočet $5,037,000║Tržby USA $14,483,352║Tržby Celosvetovo $25,000,000▐ v rámci nejakých tých vedľajších udalostí ako napríklad vedľajšia vetva okolo Barabáša to je dobrý nápad ale ako filmový celok je to rozvláčne, lebo na začiatok to je dosť skratkovité a veľkými skokmi sa dostaneme k plynulejšiemu deju až od 32 rokov Krista, kde sú ponúknuté udalosti ktoré až tak neberú, tých zopár zázrakov a uzdravení fajn ale ináč to nemá čim zaujať, nemá to až takú iskru a veľkoleposť ako by si zaslúžilo aj keď snaha sa nedá uprieť ale nie je to úplne ono /55%/ ()
Galerie (24)
Photo © Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)
Zajímavosti (32)
- Pôvodný kameraman Franz Planer utrpel počas hlavného natáčania sekvencie "Kázania na hore" úpal. (Arsenal83)
- James Mason odmietol úlohu Pontského Piláta v tomto filme, ktorého potom zahral Hurd Hatfield, pretože nechcel stvárňovať tak negatívnu postavu. Neskôr prijal úlohu Jozefa z Arimatie v televíznom miniseriáli Ježiš Nazaretský (1977). (Arsenal83)
Reklama