Reklama

Reklama

Bylo jí pouhých šest dní, když se po smrti otce stala Marie (Saoirse Ronan) skotskou královnou. V šestnácti přidala díky sňatku titul královny francouzské, ale když o dva roky později ovdověla, srdce ji odtáhlo domů. Osmnáctiletá dívka musela od počátku obhajovat svůj trůn před rebelujícími skotskými klany, navíc čelila otevřenému nepřátelství rodově spřízněné anglické královny Alžběty (Margot Robbie), jejíž vládu odmítala uznat. Averze to byla oboustranná, Alžbětě Marie vadila nejen jako vzpurná rivalka, ale i jako matka budoucího krále Jakuba. Anglická panovnice totiž v tomto směru měla z mnoha příčin jen mizerné vyhlídky. Na druhou stranu obě panovnice spojovala jejich izolovanost v prostředí tvořeném výhradně muži, díky němuž získaly vzájemné pochopení, dokonce i respekt. Britské ostrovy však byly pro dvě tak silné ženy příliš malé a obě to věděly. Otázkou bylo jen, která z nich se rozhodne udělat první krok k eliminaci té druhé, a jak moc je to bude bolet. (Cinemart)

(více)

Videa (6)

Trailer 3

Recenze (109)

sedm.1 

všechny recenze uživatele

Marie, královna skotská, nabízí jak pro filmaře, tak pro diváky, velice zajímavou a výraznou historickou látku, bohužel ale toto její zpracování představuje jen zoufale mizerný výsledek, který naprosto přesně definuje prakticky jediný výraz, a to Nezáživný. Ale jako že nezáživný tak moc, až se mi tomu během těch dvou hodin nechtělo pořád ani věřit, že to bude vážně po celou dobu tak velmi nudné a prázdné, a v podstatě až do konce jsem tudíž naivně očekával, že přeci jen dojde k něčemu, co by to byť jen minimálně oživilo, nebo mě alespoň probralo z letargie, ovšem k ničemu takovému nicméně skutečně nedošlo, a tak tato podívaná nabízí opravdu je dvouhodinové mdlé tlachání a nevídaně otravné konspirování, bez okamžiku napětí, emocí, či jakéhokoliv zaujetí. Veškeré postavy mi navíc připadali naprosto nepřesvědčivě charakterově vykreslené, jinými slovy, podané jen zcela povrchově, takže nikdo z přítomných mě vůbec nezaujal, k čemuž přispěli ale i výkony jejich hereckých představitelů, na něž jsem se konkrétně vyloženě těšil, ale i v tomto ohledu jsem nakonec vyloženě zklamán. Zápletka pak krom nudnosti nabídla už jen unylé tempo, bez špetky dramatizace, či závěrečného vygradování, prostě musím jen zopakovat, tuna nezáživných a nezajímavých dialogů, no fakt celkově bída. A jelikož jediným kladem tohoto snímku je pouze kostýmní a vizuální výprava, vyvolávající alespoň důstojnou atmosféru, musím zklamaně hodnotit podprůměrně, jelikož víc si tenhle film zkrátka nezaslouží. ()

liborek_ 

všechny recenze uživatele

"Historický film", který je extrémně ahistorický, plný nepřesností, dělaný moderním člověkem 21. století bez citu pro Zeitgeist. Paradoxně ty "nepřesnosti", které jsou nejviditelnější (a které divákům zjevně nejvíc pijou krev), mi ale vadí úplně ze všeho nejmíň. ** SPOILER alert! ->> ** Např. inscenace setkání Alžběty s Marií Stuartovnou (ke kterému ve skutečnosti nikdy nedošlo) vychází z představy Friedricha Schillera a je přiznanou fabulací, která nemá zásadní vliv na následnost děje, nic se z tohoto setkání dále neodvíjí. Nevadí mi, je to dobrá umělecká licence. Ještě víc lidem zjevně vadí černoši... Zajímavé... V 16. století v Anglii samozřejmě lidé tmavé pleti byli a byli dokonce velmi vyhledávanou "zajímavostí" mj. alžbětinského dvora (i když netvořili součást nejvyšších společenských vrstev, jak chybně/aktivisticky/lhostejně(?) ukazuje tento film). Ale v tomto ohledu mi rozhodně mnohem víc vadí, že v průběhu filmu Alžběta prochází vizuální proměnou, zatímco Marie vůbec nestárne... Historické nepřesnosti, které mi opravdu vadí, jsou ty, které běžný divák nevnímá na první pohled, ale které mají přímý vliv na vývoj příběhu: Lord Darnley nebyl součástí plánu na zavraždění Rizzia (žádný podpis nikdy neexistoval a Darnley nebyl nikdy ani obviněn); zobrazovaná úloha Johna Knoxe ve filmu je zcela mimo dobové reálie (nikdy se neúčastnil zasedání královské rady, nebyl dokonce nikdy součástí skotského královského dvora, Marii plamenně odsuzoval z cizoložství a zavraždění svého manžela atp. až po jejím sesazení...); Marie neměla skotský přízvuk, ale francouzský; Darnleyho homosexualita a Rizziho zženštilost jsou čistou efektní fabulací... Většina postav ve filmu je černobílá, plochá. Marie je vykreslena jako slabá žena a vlastně ani není moc zřejmé, proč by se jí měla Alžběta bát. Neustálé proklamování nástupnických nároků nestačí, necítil jsem reálnou hrozbu. Vlastně i ten závěrečný obrovský skok v čase a následná poprava se vlastně odehrála bez jasnější motivace a ve filmu vypadala více jako Alžbětin cynický plezír než důsledek Mariiny konspirace s Babingtonem. Přesto film celkem odsýpal a měl pár opravdu dobrých momentů. Nudou bych to nenazval. (Slabší 3*) ()

Reklama

Morien 

všechny recenze uživatele

Na tenhle film jsem se velmi těšila, ale zároveň jsem ho pořád odkládala, protože nemám ráda Margot Robbie a hrozně jsem si přála, aby Alžbětu hrál kdokoliv jiný. Inu, v tomhle ohledu jsem byla maximálně překvapena a teď je to pro mě její nejoblíbenější herecký výkon. Film samotný si mě ze začátku těžko získával. Otevřít ho popravou a ke konci ji ukázat znovu mi přišlo mírně klišovité, i když to je spíš proto, kolik už jsem různých výtvorů na toto téma viděla, a nikoliv asi striktně vina filmu. V příběhových i emocionálních aspektech byl film ovšem částečně zmatečný, částečně tak odtažitý, že si dovedu představit, že to nejednoho diváka úplně odradilo. Já jsem si nakonec k postavám cestu našla a v co nejpozitivnějším slova smyslu chci říct, že za filmem bylo cítit ženskou ruku. Vizuálně to byla překrásná podívaná. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Výprava spolu s kamerou boli výborné, to sa nedá uprieť. K samotnému životopisnému príbehu by síce boli nejaké pripomienky, no hlavný problém bol v spôsobe, akým sa prezentoval divákovi. Taký v dnešnej dobe typický ospalý štýl v pomalom tempe. Chápem, že týmto chcel dať autor filmu umeleckejšiu nálepku, avšak na to tu nebol uspôsobený obsah - priemerné a šedivé dialógy, bežné nerozvinuté myšlienky, žiaden charakteristický umelecký formát tak ako napr. u Lanthimosa.... Proste aj v tomto smere iba lepší priemer. 65/100 ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Kvalitatívne ide skôr o dielo zapadajúce niekde ku Kráľovej priazni alebo Vojvodkyni, mňa ale Mária, kráľovna škótska predsa len upútala viac ako spomínané filmy a asi to bude aj návštevou kina. Obe herečky hrajú skutočne skvele, aspoň podľa môjho pozorovacieho talentu a ak niečo nešlape, tak je to kvôli scenáru, respektíve strihu, tam dochádza k celkom slušnej monotónnosti. Obe ženy musia bojovať o svoj názor v čisto mužskom svete a aj napriek tomu, že mu majú vládnuť, tak sa mu v konečnom dôsledku, nielen pre vlastné prežitie, podriaďujú. Ženy tak tu sú iba panovníčky alebo slúžky a celkom ma tento aspekt na filme zaujal. Potom aj také samozrejmosti, ako kostýmy, výprava, snímanie exteriérov, ale najmä interiéry gotických stavieb, tie dodali filmu výrazné plusové body a zaokrúhlenie smerom hore. No a asi patrím medzi malé percento chlapov, ktorým sa páči v civile viac Saoirse ako Margot, v Márii sa bude tá prvá páčiť viac ale úplne všetkým. ()

Galerie (78)

Zajímavosti (5)

  • Celosvětová premiéra proběhla 15. listopadu 2018 na American Film Institut Festivalu v Hollywoodu. (Varan)
  • Margot Robbie zpočátku nechtěla vzít roli královny Alžběty, přijala ji až po tom, co jí Josie Rourke poslala dopis, v němž bylo napsáno, proč ji pro svou roli tak moc chce. (ČSFD)
  • Ve filmu mají Marie Stuartovna (Saoirse Ronan) a Alžběta I. (Margot Robbie) společnou scénu, ve skutečnosti se však nikdy nesetkaly. (ČSFD)

Související novinky

Kate Winslet, Saoirse Ronan a milostné drama

Kate Winslet, Saoirse Ronan a milostné drama

18.12.2018

Nové romantické drama Ammonite režiséra Francise Leeho (Na konci světa) našlo hlavní herecké hvězdy. V milostném příběhu o dvou ženách odehrávajícím se ve 40. letech devatenáctého století si zahrají… (více)

Reklama

Reklama