Obsahy(1)
Než se osmnáctiletá novicka Anna stane jeptiškou, musí navštívit svou jedinou žijící příbuznou Wandu, o jejíž existenci neměla dosud ani tušení. Ukazuje se, že teta Wanda je bývalá zapálená komunistka a soudkyně, která v 50. letech posílala na smrt kněze a další odpůrce režimu. Nečekané setkání nasměruje Annu na cestu za odkrytím rodinného tajemství, svého židovského původu a svého pravého jména, Ida. Cynická, životem protřelá, avšak vlastním svědomím stíhaná Wanda je v mnohém pravým protikladem Idy, která během společného pátrání poprvé zakouší pokušení vnějšího světa: jazzovou hudbu, svobodu a možnost zamilovat se. Britský režisér polského původu, dvojnásobný držitel ceny BAFTA Paweł Pawlikowski, se s Idou vrací do země svého dětství. Originální a poetický příběh hledání vlastní identity je moderní poctou klasické kinematografii 60. let. (Aerofilms)
(více)Recenze (214)
"Ida je tak typickým "festivalovým" filmem, který spontaneitu autorského výrazu vyměnil za nezpochybnitelné "artové" kvality. O tom, že producentům 1/ jejich kalkul vyšel, svědčí množství cen, které film získal." více
"Ako som napísal na začiatku, Ida je viac vrstevnatý film. Jednou z tém je cesta hlavnej hrdinky ku sebe samej – prechádza smerom horizontálnym, predovšetkým však vertikálnym a svoju identitu nachádza v hľadaní vzťahu ku Kristovi. To zároveň neznamená, že opomína medziľudské vzťahy – oná vertikála…" více
"Ida je výnimočný film, ktorý rozpráva o vine, po ktorej neprichádza trest, ale odpustenie. O strachu, ktorý sa potláča zločinom. O rodinných putách, ktoré sú silnejšie ako dejiny. O láske, ktorá má množstvo podôb. O tolerancii, ktorá preklenie názorové rozdiely. O možnosti porozumenia napriek…" více
"Kdyby Ida opravdu vznikla v 60. letech, pravděpodobně by byla dnes ztracená v nevýrazné směsici zapomenutých filmů té doby. Dnes, kdy každý filmový návrat ke kinematografii starých ér působí jako svěží senzace, je jen logické, že budí takový ohlas, zejména ve východní Evropě a na festivalech po…" více
"V celém snímku se toho opravdu nestane moc. Dokonce i Idino hledání vlastní identity je spíše komorní, vnitřní a velmi tiché. Vše, co se odehraje, je však doprovázeno úchvatnými statickými obrazy, nad kterými je snadné plesat..." více
"Máme tu před sebou typickou strnulou klubovku, v níž je všechno na svém místě a když člověk chce, může spolu s hrdiny přemítat o mezilidských vztazích, víře, zatrpklosti a historii. Většina těchto témat ale není rozpracována nad rámec toho, že jsou zkrátka zahrnuta ve scénáři a zobrazena celkem…" více
"Ida se neuchyluje ke kategorickým soudům, nezobecňuje. Namísto toho podává střízlivý a intimní obraz, ať už více či méně pravděpodobných poválečných osudů. Nositelé těchto osudů jsou zde přitom rovnocennými partnery, odkázanými pouze sami na sebe." více
"Stejný důraz se klade také na vztah hlavních hrdinek, vedlejší postavy a s nimi spojené minipříběhy, na atmosféru doby. Interpretace filmu se tak neomezuje na jednoduchou morální poučku a zážitek z projekce se stává mnohovrstevnatou exkurzí do nepříliš vzdálené historie." více