Reklama

Reklama

Alphaville

  • Francie Alphaville, une étrange aventure de Lemmy Caution (více)
Trailer

Tajný agent je pověřen likvidací diktátora. Francouzské vědecko-fantastické podobenství.  Inspirací k filmu Alphaville byla pro Godarda básnická sbírka "Město bolesti" Paula Eluarda, jenž píše: "Čas hovoří slovy, jako je láska." Alphaville je hlavním městem galaxie, z něhož vše řídí superpočítač Alpha 60. Láska je zde zakázána, a spolu s ní všechny emoce a přesahy exaktního myšlení. To vše ve "vyšším zájmu", čas byl redukován na současnost, spojení s minulostí bylo zničeno profesorem Vonbraunem. Tajný agent Lemmy Caution přijíždí do Alphaville, aby v zapalovači přinesl onen prométheovský oheň v poznání minulosti a poezie, který by zničil toto technokratické přežívání.
Hlavní postavu agenta Lemmyho Cautiona ztvárnil Eddie Constantine, který byl v té době hvězdou francouzských béčkových gangsterských filmů. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (132)

gojackill 

všechny recenze uživatele

Agent Lemmy je mi sympatický jako neštovice, ty pravé. Ve filmu se citují celé básně, o tolik je nešťastnější, že jsou milostné scény mezi agentem Lemmym a krásnou Natashou bez jakékoliv vášně a pravost citů je uvěřitelná asi jako mnohonásobný orgasmus u pornohvězdy. V budoucnosti vzdálene stovky světelných let si v Godardově podání musíte zvyknout, že bude budoucnost vypadat, jako přežitá minulost. Prostě je to starý film, musí tedy táhnout myšlenkou, nikoliv exteriéry. Alphaville je představa vzdálené dystopické budoucnosti, ve které bude potlačeno vše co není exaktní a logické, podobně jako třeba ve filmu 451° Fahrenheita, který vychází ze známé knižní předlohy. Hlavní mocenskou entitou společnosti je superpočítač Alpha 60, který sbírá data, analyzuje a vyvozuje logické závěry, těmito závěry se pak musí společnostu řídit. V tomto filmu však počítač filozofuje o čase v metaforách a značně nevědecky! V první přednášce z Fyziky, kterou jsem měl, přišel pan docent Malinský a skoupě prohlásil: ,,Čas je kvantový a relativistický, plyne sám od sebe ze své podstaty!" Tak nějak by měl exaktní počítač mluvil. Pravidelně se ve filmu objevuje Einsteinova rovnice E=mc2, zajímalo by mě kolik diváků ví (bez googlování) co znamenají jednotlivé znaky v rovnici obsažené. Ta rovnice je tam z jediného důvodu - je totiž slavná. Snad to někomu způsobuje radost, že zachytil nějaký odkaz. Godardův film, U konce s dechem, mám v top desítce, na tomto krásném snímku mě zaujaly filmařské postupy, ale v Alphaville si je vychutnat nemohu, protože je všechno špatně. Láska působí pavlačově, poezie chladně a myšlenky jsou nesourodým slepencem impotentních výroků. Jde o exploitační film, taky si užijete pár bezvadně trapných akčních scén a dokonce jsem se dočkal automobilové honičky jako vystřižené z turecké detektivky Hadr . Kvůli této hromadě hoven musím být kritický. Nejlepší jsou uživatelé, které se v kometáři nezapomou pochválit za svůj vkus, protože tohle je přece film pro "náročné". Zlatej Solaris. Nebudu přemýlat o myšlenkách obsažených v tomto filmu, protože mě prostě nezájímají a chci na ně zapomenout. ()

fmash 

všechny recenze uživatele

Alphaville má ambice (a slušný potenciál) být tvrdým noire příběhem. Zároveň je také značně reflexivně poetický, a to je možná jeho největší slabina (od níž se odvíjejí ostatní), protože Godard se tu snaží komplikovaným a nejednoznačným způsobem vyjádřit nejen svůj politický či společenský názor na svět a jeho možný vývoj, ale i své niterné pocity. To podtrhuje experimentální forma snímku z hlediska vizuálního (výrazné blikání, roztřesená kamera či rychlé švenkování, jež diváka chvílemi takřka přivádějí na práh epileptického záchvatu) i vypravěčského (útržky poezie promísené s absurdními výroky obyvatel „hlavního města galaxie“). Zarážející je podivně nepovedené až laciné zpracování pohledu na přetechnizovanou společnost budoucnosti, jež se vyznačuje všudypřítomnými „pípacími“ efekty a tracheostomickým hlasem centrálního mozku lidstva α60. Rovněž (otevřeně přiznávané) prvky rádoby americké drsné školy či spíše šestákových detektivních románů mohou vzbuzovat sarkastický úsměv. Přestože je tento mix dost náročný na divákovu toleranci, je třeba říct, že hraje pouze druhotnou roli a není cílem. Alphaville je totiž hlavně alegorie a ve své černě groteskní karnevalové podobě zobrazuje absuditu totalitního systému, dovedeného takřka k dokonalosti. Izolované město, v němž se mluví o „vnějších zemích“ z jiných galaxií (ovšem do Nueva Yorku je to autem 9 000 km) a kde všichni povinně zapomínají kromě zakázaných slov také to, že i jinde žijí lidé a že láska není synonymem slova rozkoš. Kde se na všechno nekonformní pohlíží jako na trestuhodné a kde (alespoň oficiálně) vládne čistá logika a nelidské sociální inženýrství. Výčet by mohl pokračovat, ale snad není třeba.            Je pravda, že navzdory (nebo možná kvůli) symbolistickým zkratkám film působí místy dost polopaticky, z jiného úhlu zase trochu přeplácaně. Chvíli divák neví, jestli je to drama, chvíli zase parodie. Ale co už. Z voleje bych dal tři hvězdičky (několikrát jsem se i podíval na hodinky), ale z některých subjektivních důvodů ještě jednu přidávám. Stojí za tím „morální poselství“ filmu, pohled na Annu Karinu, plápolajcí zapalovač Lemmyho „Bacha“ Cautiona a další potěšující drobnosti, kromě toho, že se na takové věci rád dívám. ()

Reklama

choze odpad!

všechny recenze uživatele

Mix technofobní sci-fi a špionážního dobrodružství (nebo parodie na něj?) ve velenudném artovém kabátě. Dialogy mi přišly místy úžasně blbé, taky dramatická hudba mě brzy otravovala, ta trocha akce směšně ošéfovaná a samozřejmě je to fest pomalé. Záběry nočního města nebo stylových interiérů jsou fajn, ale čekal jsem zajímavější kameru. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Upraveno v červnu 2024. Alphaville je stylizovaným sci-fi noirovým filmem v Godardově pochopení l´art pour l´art. Neboli brakový podklad žánrově vyzbrojen poezií tím jemným karikujícím pohybem laškuje, estetizuje a odkazuje, zejména k Célinovi, Cocteauovi a Orwellovi. Aneb diktát technokracie, k tomu zákaz poezie, a Godard nenapravitelným romantikem, neboť klíč vidí v lásce. Poezie je jasně spojena s láskou, a to, jak se zde jeví, neoddělitelným poutem, jedno je vlastně zároveň důsledkem i podmínkou druhého, jen jejich vzájemný souzvuk je ozvěnou lidství. Godard stylizuje a modeluje společně s osvědčeným snímatelem obrazů Raoulem Coutardem, aranžují jakousi podvečerní, tedy tísnivější atmosféru a veršují básnický třpyt. Hrdinou, vskutku neohroženým, je Lemmy Caution alias Ivan Johnson (Eddie Constantine), muž s naprosto srozumitelným posláním. Aneb co je dobro pro jedno nemusí být dobrem zároveň i pro druhé. Otázkou, zdali je více čistý rozum, anebo libost, se zabývala již klasická filosofie, avšak nedospěla k žádnému vítězi, jen ke zjištění vzájemné harmonie obého. Jen tehdy je možné postupovat vpřed. Kráskou příběhu je Nataša von Braun (Anna Karina), žena významného původu a ukázka následků odmítnutí poezie. Ale ta snad dokáže přežívat na dně nevědomí. Z dalších rolí: dlouho nehlášený agent na konci svých sil Henri Dickson (Akim Tamiroff), evidentně pomstychtivý vůdce technokratické diktatury profesor von Braun, čili Leonard Nosferatu (Howard Vernon), či první svůdnice třetího stupně Beatrice (Christa Lang). Alphaville je druhem z Godardova přesvědčení filmu pro film, v tom všeobsahujícím procesu estetizace. Jsou zde zajímavé prvky, kterých využívá ve svůj prospěch stylizace. Výrazný ironický tón. Příjemně pobaví. ()

Webb 

všechny recenze uživatele

[8/10] (Athos, Chaumiane, Filmstudio) (Čb. /// Produkce: André Michelin /// Scénář: Jean - Luc Godard podle románu Hlavní město bolesti Paula Éluarda /// Kamera: Raoul Coutard /// Hudba: Paul Misraki /// MFF v Berlíně: Jean - Luc Godard (Zlatý medvěd)) [1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE] ()

Galerie (51)

Zajímavosti (16)

  • Pro milovníky kultury takzvaně vysoké Godard svůj snímek protkal nesmírným množstvím odkazů na klasická díla, od sbírky „Hlavní město bolesti“ francouzského básníka Paula Éluarda po román „Cesta do hlubin noci“ Louise Ferdinanda Célina. Všechny citace a hříčky ve filmu umocňují napětí mezi zobrazovanými světy: racionality a iracionality, logiky a emocí, techniky a poezie. (Zdroj: Letní filmová škola)
  • Inspirací k filmu byla básnická sbírka „Město bolesti“ od Paula Eluarda. (Olík)
  • Hlavního hrdinu Lemmyho Cautiona (Eddie Constantine) režisér a scenárista Jean-Luc Godard převzal i se samotným hercem z existující a velice populární francouzské série drsných detektivek. (Zdroj: Letní filmová škola)

Související novinky

Zemřel režisér Jean-Luc Godard

Zemřel režisér Jean-Luc Godard

13.09.2022

Na filmovém nebi nad Francií dnes přibyla další velká hvězda, ve věku 91 let totiž ve Švýcarsku zemřel významný francouzský režisér, scenárista, střihač, herec, producent a jedna z nejvýraznějších… (více)

Reklama

Reklama