Reklama

Reklama

Cirkus řvoucích motorů a vůně benzínu dodnes přitahuje milióny příznivců. Nebylo tomu jinak ani ve zlatém věku Formule 1, kdy největší a nejslavnější závodníci byli zahrnuti takovou přízní a poctami, že se prakticky vyrovnali nejoblíbenějším rockovým hvězdám. Náš film s pomocí málokdy promítaných archívních záběrů přenese diváky do této průkopnické minulosti, o které nám povypráví nejen Bernie Ecclestone a Max Mosley, ale také dvanáct, ano, čtete dobře, dvanáct někdejších světových šampionů. (TV Spektrum)

(více)

Recenze (84)

Stružák 

všechny recenze uživatele

Paráda! Dokument má na první pohled přemrštěnou délku, ale skvělá hudba a střih mě držely celou dobu v pozornosti. A rozhodně to stálo za to – poslechl jsem si několik zajímavejch rozhovorů a objevil spoustu záběrů, které jsem dosud neviděl. "1" se zapíše zlatým písmem do seznamu dokumentů o F1, klidně po boku neméně dobrého filmu o Sennovi. ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Jednička v názvu značí umístění, jak vysoko v osobních zálibách mají tvůrci nejslavnější motorový sport. Chtějí nám totiž o něm říct všechno - nebo alespoň od všeho něco. Výsledek pak nutně dopadá poněkud roztříštěně co se týče celkové historie formulí, ale všechno mažou silné momenty, obzvlášť pro nás, kteří jsme onu smrtící dobu nezažili. Crowder s Monroem staví ve dvou hodinách monumentální pomník všem, kteří za svou lásku k sešlápnutí pedálu zaplatili daň nejvyšší a právě v rozpolcených i emotivních vzpomínkách dávných soupeřů, přátel či milenek je dokument silný až bolestivě moc. ()

Reklama

Dudek 

všechny recenze uživatele

Další z řady áčkových formulových snímků v letošním roce. A opět ne zcela vyvážený pohled na tuto královnu motorsportu. Jako dokument o vývoji bezpečnosti je to příliš dlouhé a odbíhá k zbytečným detailům a situacím, a jako dokument věnující se formování této disciplíny je zase příliš povrchní a málo informativní. Vzhledem k nostalgii, s níž 1 vykresluje 60. A 70. léta, lze předpokládám, že se nejedná o dokument určený masám a občasným formulovým divákům, ale dlouhodobým fanouškům. Jenže u těch lze pravděpodobně očekávat alespoň minimální obeznámenost. 1 se věnuje jen nejznámějším, a trochu morbidně řečeno, divácky nejvděčnějším nehodám, přičemž většinu času ztratí ve výše zmíněných dvou dekádách. O úmrtních Petera Revensona, Helmutha Koinigga, ba dokonce Gillese Villeneuvea či Ratzenbergera zmiňuje jen ledabyle. Přitom i ony měly zásadní vliv na formování politiky bezpečnosti ve formuli 1. Zajímavé je též určité vymezení k dokumentu o Sennovi a celovečerního snímku Rivalové. Zatím Kaspadiův příspěvek bere jako oporu, a tématu Senny věnuje jen minimum prostoru, neboť většina již byla řečena, k Rivalům se staví kritičtěji. Úmyslně se věnuje Laudovi a Huntovi, přičemž klade důraz na momenty, kdy je skutečnost v rozporu s dějem Howardova filmu (ať je to závod ve Fuji, Huntovo oblékání v McLarenu vs. jeho „Pro vás budu nosit klidně kravatu.“ atp). Vzhledem k blízkosti premiér obou filmů se může jednat o náhodu, nicméně i tak se jedná opět o pasáž, která se odklání od zaměření dokumentu. Z audiovizuálního hlediska je 1 velmi zdařilým dokumentem, pohrává se s dobovými záběry, doplňuje je o hudbu a snaží se tak dotvářet i atmosféru právě probíhaných let, čímž parádně dokresluje onu nostalgii po starých časech. Výsledný dojem z řemeslné stránky ale shazuje Michael Fassbender, který opravdu zní jakoby jej zrovna vytáhli z postele. ()

Marek1991 

všechny recenze uživatele

Prakticky je to dielo o 70. rokoch a pretekaní vtedy, lebo ostatné sa dosť rýchlo prebehne. Je to taktiež zamerané na nešťastia a vývoj bezpečnosti závodov počas chodu. Kvôli posadnutosti pretekaním sa, súťažením, rýchlosťou napriek nedostatkom v bezpečnosti, prišli o život mnohí ľudia a práve preto sa mi nepáčili tie konštatovania, že s peniazmi prišla aj bezpečnosť. Keď sme dokázali cestovať do vesmíru, mohli pár rokov počkať, testovať, vyvinúť bezpečné vozidlá, keď už boli takí maniaci a potom sa do toho pustiť. Nesúhlasím s tvrdeniami, že motošport pomáha bežnej doprave, je síce pravda, že vývoj tam sa odzrkadľuje aj v tej ostatnej, no ide to aj bez závodov, pretože tie sú o inom. Bezpečnosť si nevážime v bežnej doprave aj tak, stále sme za súčasnými možnosťami a to len často kvôli chamtivosti a tvrdohlavosti vidieť a riešiť problém. Taktiež z ekologického hľadiska, či finančného je to plytvanie, proste je to šou, zábava pre ľudí, akýsi priam životný štýl a proste viac pohľadov na vec mi tu chýbalo, nehovoriac, že tú históriu to chronologicky dobre nerozobralo, najmä pre mňa zaujímavé obdobia z úplných začiatkov, či z období dominancie Sennu a Schumachera. Čakal som viac než len pár rozhovorov a zaujímavý vizuál. ()

Andy. 

všechny recenze uživatele

Naprostá paráda pro každého většího fandu Formule 1. Vidět povídat Sida Watkinse se slzami v očích pár dní před svou smrtí o Sennovi... Spousta parádních komentářů od mnoha pilotů a krásné kvalitní záznamy z časů minulých. Jen mě trochu mrzí, že se víc nerozpovídali o Gillesovi Villeneuveovi. "A must see" pro všechny fandy historie F1! Akorát ten Fassbender by mohl mluvit víc záživně a ne jako hrobař :-). ()

Galerie (8)

Zajímavosti (3)

  • Na začátku dokumentu jsou použity záběry bojujících letadel z krátkometrážního filmu The German (2008). (p3tris)
  • V dokumentu autoři uvádějí, že od smrti Ayrtona Senny v roce 1994 se už nestala žádná fatální nehoda. To už bohužel není pravda. 5. října 2014 zahynul na okruhu v Suzuce závodník týmu Marrusia Jules Bianchi. (p3tris)
  • Na konci dokumentu hraje „Open Your Eyes“ od Snow Patrol. (Duoscop)

Reklama

Reklama