Režie:
Petr NikolaevScénář:
Miroslav OščatkaKamera:
David PloyharHrají:
Roman Zach, Ondřej Novák, Milan Bahúl, Jan Jankovský, Josef Abrhám, Vladimír Javorský, Kajetán Písařovic, Bohumír Starý, Petr Štěpán, Marian Roden (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Příběh z 9. století ve strhujících obrazech líčí počátky šíření křesťanství na Velké Moravě a v našich zemích. Hlavními postavami filmu jsou věrozvěsti Konstantin (později známý jako Cyril) a jeho bratr Metoděj, kteří byli prohlášeni za svaté a jsou označováni jako Apoštolové Slovanů. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
Videa (1)
Recenze (61)
Ach jo.. možná umíme líp točit, ale neuhrajeme to. Dialogy a jejich přednes, to je něco neuvěřitelného. To není ani divadelní herectví, to je naprostý trapas. Milan Bahúl je jediný, který pochopil, že to musí hrát civilně a přirozeně. Ostatní, to je rádoby herectví a kéžby historický přednes, který nudí, otravuje a odcizuje. To jsme si mohli rovnou přečíst učebnici, hoši. ()
Dovolím si povedať, že to bola až hanebná nuda a že takto nudne naše dôležité dejiny koncom 9. storočia nevyzerali. Hlavne to, ako tieto čiernobiele postavy rozprávajú, ich smrtelne vážne sa tváriace a pritom tak nezáživné (možno len s výnimkou Milana Bahúla) naučené dialógy a monológy v tejto nulovej atmosfére, no kto si toto pozrie až do konca - zopár duchovných a možno aj pár učiteľov? Inak táto história je tak "prostá": Keď sa Svätá cirkev v tejto dobe rozťahovala za získaním stále väčšieho množstva pravidelných "darcov", jej veľvyslanci Cyril a Metod na tomto území zistili, že tu žijú pohania, ktorí majú svojich vlastných Bohov (Perún, Svarog, Chor, Veles, Dažbog ....) a že toto stádo baranov nebude ľahké pokresťančiť, ani ich donútiť čítať bibliu, lebo úradnému jazyku (latinčine) nerozumejú a vlastné písmo ešte stále nemajú. Aby bol každý spokojný, najistejšia metóda ako nám vymeniť Bohov (aj prostredníctvom biblie) bola dať nám písmo. A PRETO nám dali písmo. Za to im samozrejme ďakujeme a uctime si ich nabudúce krajším a zrozumitelnejším filmom. 30% ()
Každý někdy potřebuje vydělávat, a zakázka je jen zakázkou. Nebýt jména režiséra, nikdy bych k věrozvěstům nezabrousil. Podobná látka by potřebovala desetinásobný rozpočet a šikovnějšího střihače (anebo prostě nechat jen seriálovou verzi). Všechny ty dějové zkratky a násilné posuny degradují příběh z hlediska vypravěčského, ale i historického. Nedostatek peněz působí komicky a výsledek je tak navzdory kvalitní práci některých složek ryze amatérský. Pepa Abrhám se tam fakt nehodí. ()
Až přehnaně moc dějepisu na úkor filmového vypravování. Chvílemi jsem si připadal, jako když se dívám spíše na hraný dokument. Historická věrnost je sice fajn, ale občas by podle mého názoru neškodilo ubrat kulometného přítoku informací a zapracovat více na gradování příběhu. Několik silných momentů by se tam určitě našlo (Konstantinova disputace o obrazoborectví, Svatoplukova zrada..), ale celkově mi přijde, že to mohlo dopadnout o mnoho lépe. Na české poměry zdařilé po vizuální a kostýmové stránce, zato herecky a scenáristicky nevyrovnané. Zejména dětští herci byli naprosto příšerní. Na doplnění dějepisných znalostí je Nikolaevův Cyril a Metoděj výborný, jako dobrodružné filmové drama ale nefunguje. ()
Skvele spracovanie vzhladom nato, ze je to relativne domaca tvorba - efektov a velkovypravnych trikov sice nie je ako v amickych akcakoch, a kto tuzi po tisicoch erdziacich konov a hektolitroch krve, nech radsej siahne po gebuzine ako napr. Troja. Ale zato sa dbalo sa na historicke suvislosti a moja dejepisu-znala manzelka tento raz len obcas zasomrala, ze daco skratili alebo zosekali :o). Filmu niet velmi co vycitat, Velke bravo, ze sa toci aj kvalita a uzmoznuje sa tak nasej konzumom osprostetej spolocnosti nazriet do pociatkov prebudenia nasich narodov, ked bolo specialne pre nas vytvorene prvotne slovanske pismo a zacali sme s uzasom zistovat, co to cele ma vlastne byt na tej nasej Zemi. Prve knihy, literatura, viera v Boha. Vdaka bratom Cyrilovi a Metodovi, ze do nas investovali svoj zivot - azda by sme si tu teraz moc nepisali, nebyt ich, pretoze sice piseme latinkou, no ale ta mohla nadviazala na uz otvoreneho ducha nasich slovanskych predkov. 5* nedavam len preto, ze mam aj oblubenejsie filmy. ()
Galerie (18)
Zajímavosti (3)
- Posledních pět dnů měsíce února a první tři březnové dny měli tvůrci filmu vyhrazeny pro natáčení scén v místech, kudy kráčely dějiny Velké Moravy, a to v Archeoskanzenu Modrá a v jejím velehradském extravilánu. (cezero)
- Konstatinova obhajoba v Benátkách se skládá ze tří částí - veršů z Bible. První zní: "Protože on dává svému slunci svítit na zlé i dobré a déšť posílá na spravedlivé i nespravedlivé," který pochází z evangelia Matouš, 5. kapitoly, verše 45. Dále: „Jděte do celého světa a kažte evangelium všemu stvoření," jež má původ v evangeliu Marek, 16. kapitole, verši 14. Poslední verš: "Ve shromáždění však – abych poučil i druhé – raději řeknu pět slov srozumitelně než tisíce slov ve vytržení," má svůj původ v 1. listě Korintským, 14. kapitole, verši 19. Ve filmu se pak vyskytuje více jak 12 biblických veršů. (Kuny27)
- Film byl natočen k výročí 1150 let od příchodu Cyrila a Metoděje na území dnešní Moravy. (Terva)
Reklama