Režie:
Petr NikolaevScénář:
Miroslav OščatkaKamera:
David PloyharHrají:
Roman Zach, Ondřej Novák, Milan Bahúl, Jan Jankovský, Josef Abrhám, Vladimír Javorský, Kajetán Písařovic, Bohumír Starý, Petr Štěpán, Marian Roden (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Příběh z 9. století ve strhujících obrazech líčí počátky šíření křesťanství na Velké Moravě a v našich zemích. Hlavními postavami filmu jsou věrozvěsti Konstantin (později známý jako Cyril) a jeho bratr Metoděj, kteří byli prohlášeni za svaté a jsou označováni jako Apoštolové Slovanů. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
Videa (1)
Recenze (61)
CITÁT - Jedině písmo dokáže zachytit, jak to bylo. Slovo se dá překroutit.......... Film byl natočen k výročí 1150 let od příchodu Cyrila a Metoděje na území dnešní Moravy. Dialogy jsou šíleně strojové až skoro divadelní. Někdy mě to rozesmálo. Zvláště dramatické scény jsou hrány moc "nedramaticky". CITÁT - Piš, jak slyšíš....... Ostatně skoro všechno se tváří, jak telenovela. Herecké obsazení je nevýrazné, hudba průměrná a kulisy jsou hodně umělé. CITÁT - Déšť padá na všechny stejně........ Seriál jsem neviděl, ale pochybuji, že bude na lepší úrovni, než tento film. ()
Vierozvestcovia z Byzancie boli obklopení aurou šírenia vzdelanosti, zjavenia nového písma (hlaholiky) a novej liturgie. Tak kážu legendy, film sa im len prispôsobil. V svetskej oblasti zas panovali intrigy, kde synovec podrazil strýka, uzatvárali sa intrigánske účelové spojenectvá. No ani cirkev neostáva čistá: nemeckí kňazi sú totálne mrchy, snažiace si zdržať pozície a vplyv. Apoštoli Slovanov ničím novým neobohatia ani povrchného fanúšika histórie. Znalca môžu rozhorčiť až mytologickou aurou dvoch bratov, ktorí akoby zlých vlastností v sebe žiadnych nemali, len radosti tvoriť a hlásať pokoru, kresťanské dogmy a Božím prstom Slovanom reč i písmo zjaviť. Nič ani náznak spochybnenia. Aha, však boli svätí a film je taká multislovanská koprodukcia: Rusi v reálnej politike i štátnej filozofii vyznávajú pravoslávne slovianstvo hrubého strihu s bradatými popmi (v ľudovej slovesnosti - prisprostlých bájach a bylinách obdarení nevídanou pohlavnou aktivitou) a byzanco-byrokratickými spôsobmi; Slováci sú zaviazaní vazalskými Vatikánskymi zmluvami, pričom hneď v základnej sa Cyril a Metod spomínajú v preambule a jednom článku; sekulárni Slovinci od r. 2004 pritvrdili, keď prijali zákon prehlbujúci prepojenie cirkví a štátu; Srbi vždy velebili mytologické slovanské historky; a Česi, hoci s vlažným vzťahom k viere, sú štátotvorne hrdí a Veľká Morava je Veľká Morava je Veľká Morava: to sa nespochybňuje. V zásade ide o príjemné pozeranie, napriek gloriole. Daných faktov sa film drží a podáva ich cez príbeh, mapujúci misiu solúnskych bratov na slovenské polopohanské územia. ()
Ach jo.. možná umíme líp točit, ale neuhrajeme to. Dialogy a jejich přednes, to je něco neuvěřitelného. To není ani divadelní herectví, to je naprostý trapas. Milan Bahúl je jediný, který pochopil, že to musí hrát civilně a přirozeně. Ostatní, to je rádoby herectví a kéžby historický přednes, který nudí, otravuje a odcizuje. To jsme si mohli rovnou přečíst učebnici, hoši. ()
Na koprodukciu celkom dobré spracovanie. Treba ale podotknúť, že sa na ňom podielali aj Slováci a na slovenské filmové (skromné) pomery by toto bol výborný film, keby nie menších zádrheľov: 1) Zo začiatku to vyzeralo sľubne. Život Cyrila a Metoda rozprávaný Metodom sa v polovici filmu náhle zvrtne a už to nepokračuje tým smerom, akým sa to zo začiatku uberalo. Cyril zomiera a druhá polovica je o tom, ako sa Frankovia snažia, aby sa Biblia nehlásala v slovienčine. To tu podľa mňa nemá čo robiť, keďže je to film o Cyrilovi a Metodovi. 2) Kostýmy. Nechce sa mi veriť, žeby po toľkých rokoch boli stále čisté. Neviem, či už vtedy existoval Perwoll, to je jedna vec a neviem ani, či sa Solúnski bratia holia každý rok, lebo aj po desaťročí vyzerali rovnako. To je, myslím si všetko, čo by som vytkla. Musím ale pochváliť dialógy a herecké výkony. Nevidí sa často, že by nejaký slovenský herec podal niečo lepšie než v Búrlivom víne. ()
Až moc je v celé filmové verzi cítit napjatý rozpočet, některé záběry jsou až příliš zdlouhavé, bojové scény pak působí komicky a sekané záběry na přitažlivosti nepřidají. Na druhou stranu sympatický pokus, byť nedotažený...inu výpravu a la Království nebeské si dovolit v našich podmínkách asi nemůžeme a příběh i historické prostřihy se bohužel ve výsledku bijí. A výběr herců...to je kapitola sama pro sebe, obzvláště když někteří se jen mihnou... ()
Galerie (18)
Zajímavosti (3)
- Konstatinova obhajoba v Benátkách se skládá ze tří částí - veršů z Bible. První zní: "Protože on dává svému slunci svítit na zlé i dobré a déšť posílá na spravedlivé i nespravedlivé," který pochází z evangelia Matouš, 5. kapitoly, verše 45. Dále: „Jděte do celého světa a kažte evangelium všemu stvoření," jež má původ v evangeliu Marek, 16. kapitole, verši 14. Poslední verš: "Ve shromáždění však – abych poučil i druhé – raději řeknu pět slov srozumitelně než tisíce slov ve vytržení," má svůj původ v 1. listě Korintským, 14. kapitole, verši 19. Ve filmu se pak vyskytuje více jak 12 biblických veršů. (Kuny27)
- Posledních pět dnů měsíce února a první tři březnové dny měli tvůrci filmu vyhrazeny pro natáčení scén v místech, kudy kráčely dějiny Velké Moravy, a to v Archeoskanzenu Modrá a v jejím velehradském extravilánu. (cezero)
- Film byl natočen k výročí 1150 let od příchodu Cyrila a Metoděje na území dnešní Moravy. (Terva)
Reklama