Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Kolia žije v malém městě blízko Barentsova moře na severu Ruska. Hned vedle domu, kde žije se svou mladou ženou Lilya a synem z prvního manželství, má vlastní autoopravnu. Avšak starosta blízkého města, Vadim Shelevyat, ho chce o dům, pozemek i práci připravit. Kolia se nenechá koupit, je neústupný a odmítá se vzdát. Nejen majetku a vlastní půdy, ale i veškeré té krásy, která ho již od dětství obklopuje. Vadim se stává stále více agresivním. (Film Europe)

(více)

Videa (12)

Trailer 1

Recenze (325)

hansel97 

všechny recenze uživatele

Tohle je můj první ruský film, nepočítám-li Mrazíka a musím říct, že jsem opravdu hodně mile překvapen. Nenadchlo mě to, ale rozhodně příjemně překvapilo. Po vizuální stránce je snímek opravdu úžasný, kamera je na výborné úrovni. A lokace jako polorozpadlý kostel, pláž s vyplavenou kostrou velryby a samotný dům Koliy s těmi obrovskými okny do zátoky byl také na pohled úžasný. Scéna s bouráním baráku, kde je ještě jídlo na stole a tak pak byla neuvěřitelně silná. Ale pryč od vizuálu. Jinak je to velmi kvalitně vystavěné drama s chválihodnými výkony. Jen mě nezaujalo tak, abych šel k plnému počtu hvězdiček a měl jsem opět problém s délkou. 2 a půl hodiny je na mě vážně dost, nemyslím si, že film měl tolik, co říct, aby musel být tak dlouhý, ale nevadil mi. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Doteraz som nevidel nič od Zvjaginceva, takže som bol pred Leviatanom bez predsudkov. Zo začiatku som bol príjemne prekvapený, pretože ruské reálie boli zobrazené presne, i keď v nekonečne dlhých a často aj prázdnych záberoch. Neskôr mi však začala prekážať diskontinuita rozprávania, ktorú som pripisoval opitému strihačovi (pretože tej vodky vo filme bolo tak neuveriteľne veľa, že musela ostať aj pre tvorivý kolektív). Takže z pôvodne zamýšľaných štyroch hviezdičiek ostali obligátne tri a v pamäti mi ostane iba scéna na policajnej staniciu a búranie Kojlovho domu. Ale keď som si pozrel film opakovane, ostalo mi v pamäti viac scén, ocenil som atmosféru a pridal hviezdičku. ()

Reklama

castor 

všechny recenze uživatele

Zvjagincev si jde svou vlastní cestou, i když jeho předchozí zastávky neznám. U boje jednotlivce s mocí jsou předem nespravedlivě rozdělené síly, tvůrci diváka příliš nenapínají, prostě ukazují průběh střetu, na kterém dojede jen jedna strana. Do toho sledujeme napjaté rodinné vztahy (nevlastní matka) v nehostinném a už tak chladném Rusku, kde se flašky vodky otevírají tak nějak automaticky. A hlavní hrdina postupně přichází o všechno. Beznadějný osud mě nicméně tolik neoslovil, drsná krajina i moře omývající skály sice atmosféře pomáhají, ale stejně tak jsem cítil i jistou vykonstruovanost a doslovnost. A délka také není úplně zvládnutá. ()

Marek1991 

všechny recenze uživatele

Zas sa nám tu vyvracali mnohí do komentárov, ach. Chápem, že v čase, kedy mnohí na východe Ukrajiny chceli k Rusku a ruská propaganda začala pracovať viac, to isté robila aj tzv. západná a myslím, že dôvod úspechu tohto ruského filmu je práve v kritike Ruska v takej dobe. Poznám mnoho ruských filmov, ktoré kritikou neušetrili svoj kraj, až má človek pri nich pocit, že to bolo najhoršie miesto na život vždy, prípadne je. Poznám mnohé propagandistické, najmä zo sovietskej éry, no našli sa tam aj kritické, to isté v súčasnosti, kde mám skôr pocit, že sa kritiku mnohí filmári snažia opäť skrývať, z čoho by mohlo vyplývať, že sa v Rusku pohoršuje. Pravda je taká, že ešte prednedávnom sa tu mnohí rozplývali nad duchovnom Ruska vo filme Ostrov alebo ešte predtým ospevovali podobné duchovné Tarkovského filmy a dnes sú schopní ruskí konzervativizmus brať ako nepriateľa tzv. západného liberalizmu, v ktorom sa zrazu vidia. Tí, čo ospevovali Zvjagincevov Návrat a jeho ďalšie predlhé diela sa im už tak, podobne ako mne, nepáčili a tiež sa im zapáčili mnohé pozitívnejšie súčasné ruské diela, ktoré vyplnili určitú medzeru nesfilmovaných tém mnohými udalosťami z minulosti, akými boli filmy o Kolčakovi (aj keď tu ide skôr o určitý romantizmus a nesplnené túžby), futbalistoch vzdorujúcich nacistom v Kyjeve počas 2. svetovej vojny, Charlamovovi, Gagarinovi, zrazu sú schopní odsudzovať propagandu, diktovanie tém, problém vnútri ruského filmu. Skutočne sa niečo v ruskom filme zlomilo? Nie je to len otázka na dokumenty a to, čo vydávajú von ľudia s pomocou štátu? Zachycuje Zvjagincev nejaký zlom v časoch, kedy sa ľud vo väčšej miere zjednotil okolo Putina, toleruje mu určité prešľapy kvôli snahe vonkajšieho nepriateľa ovládnuť práve to ich? Možno sa to dozvieme časom a potom autora budeme ozaj brať ako niekoho s vizionárstvom a nadčasovosťou podobným Tarkovskému, no v určitom liberálnejšom štýle. Čo ma mrzí na jeho dielach je stále taká tá pochmúrnosť a severské prostredie a kritika spoločnosti, proste smutné témy. Pritom mám pocit, že Rusi si tak dobre ako za Putina ešte nežili. Áno, štát sa vie pochváliť aj sám a veľkí ľudia skôr nájdu chyby, keď sú ostatní omámení, no mám pocit, že ruská spoločnosť je dosť vyvážená kritikou ľudí z veľkých miest, z prozápadne orientovaných organizácií, médií, politických strán a iných a naopak pozitivizmom stále sebavedomejšieho štátu a domáceho systému. Problém nastáva teraz, keď sa konflikt týchto dvoch strán vyostruje, obe prestávajú počúvať kritické názory a obe strany začínajú utláčať, či už prorusky naladených na tzv. Západe alebo kritikov vnútri Ruska, obe sa následne utiekajú k svojim, nahrávajú im na smeč a pritom by sa obe skupiny mali viac počúvať a odsúdiť tak propagandu na tzv. Západe, či to isté v Rusku, no nikto akoby nechcel byť ten prvý, ktorý by to skončil, možno zo strachu, že tak druhá strana neučiní tiež a skôr sa posilní o ďalšie hlasy v snahe vyhrať boj. Je mi jasné, že to, čo sme mohli vidieť vo filme sa môže diať v Rusku a že odľahlé oblasti, ďaleko od všetkého si tým asi vytrpia najviac bezmaskovito a naplno. Je mi jasné, že toto je ten problém, prečo by som aj ja mal problém žiť v Rusku, napríklad v teplejších oblastiach niekde pri Soči, o čom som kedysi sníval, no na obranu Ruska treba povedať, že toto nie je len jeho problém, tento film by sa dal aplikovať na rôzne časti sveta a zrejme by dopadol rovnako, lebo buď je to moc korporátna, moc peňazí alebo moc štátna, moc úradov, ktoré vám vedia narobiť problémy. Preto to pokrytectvo napríklad vo vzťahu k viere tých boháčov s drahými autami je vo filme skvelá vec, no obrázok Putina, akoby chystaná streľba do prezidentov, či bývalých ústredných tajomníkov, obyčajné ruské mafiánske praktiky sú tu akoby ničím a pri tej zdĺhavosti a atmosfére, ktorá mala byť zrejme prispôsobená prostrediu. Film vyznieva možno aj málo kriticky voči problémom, ktoré tam sú, aj keď ukazuje veci príliš jednoducho a možno také aké sú. V oblasti nejakých Maledív by to bol asi hektickejší film a ľudí by viac zaujal než zaostalé oblasti Ruska, ktoré možno na to trpia najviac a preto je tam možné niečo zlé vo väčších rozmeroch, no radšej to mohli zasadiť niekde do území okolo Bajkalu, Soči, niekde, kde by to malo rýchlejšie tempo, bolo v živších prípadne menej zaostalých miestach, kde by bola nutnosť konfrontovať pozitíva a negatíva ruského sveta viac, kde by z oboch bolo omnoho viac a aj keby to možno skončilo tiež negatívne, človek by si vedel urobiť aký taký obrázok bez potvrdzovania si názoru, ktorý si vytvoril napríklad dlhodobým sledovaním propagandy o Rusku z Českej televízie alebo už prakticky väčšiny médií na tzv. Západe v súčasnosti. Tento film je pre mňa neúplným obrázkom vedúcim k predčasným a pokriveným názorom, nehovoriac, že sa mi zdá prehnaný v tej bezobsažnosti, či dĺžke. Dobré dielo to je, no jeho nevyužitý potenciál nechal len ďalšie prázdno namiesto zdvihnutia ozajstného varovného prsta. Inak, chcel by som vidieť v súčasnosti podobný film z Ukrajiny, kde sa chystajú masívne privatizácie akoby v štýle Ruska z 90. rokov a kde je podľa mňa podobná mafiánska situácia, akurát mám pocit, že ten tzv. Západ tam nad ňou zakrýva oči. () (méně) (více)

Radek99 

všechny recenze uživatele

Výjimečný film. Tohle je nesporná filmová událost. Andrej Zvjagincev poupravil optiku svých dřívějších snímků a v průsečíku dramatu vztahového, dramatu justičního a dramatu kriminálního se mu v odvážném ohnisku zjevilo současné Rusko, obnažené až na kost. Země, kde se nezměnilo zhola nic, kde člověk je stále jen leník, burlak, který neznamená a nezmůže ničevo, vše stále ovládá věrchuška, Putin bedlivě shlížející z portrétů v kancelářích v geniální a odvážné metafoře jako další z řady portrétovaných všemocných sovětských vládců, jako další nenáviděná olyslá hlava politbyra, jako další ,,první tajemník ÚV KSSS", do jehož státnické fotografie lze jenom někde tajně bezmocně střílet... Jestli lze na základě tohoto snímku analyzovat stav společenských struktur a charakter panujícího režimu, tak Rusko se v kruhu vrátilo znovu do dob před rozpadem Sovětského svazu, ty mechanismy, vztahové sítě, kladení váhy na tykání si s mocnými v Moskvě, obcházení po stranické linii atd. mi silně připomínají to, co jsem tu sám zažil před sametovou revolucí - totalitní mechanismus vládnutí. Putin zatáhl Rusko o čtvrtstoletí zpátky. Andrej Zvjagincev však kloubí společenskou kritiku s řemeslnou dokonalostí a fenomenálním filmovým jazykem. Pomalé plynutí, které má v sobě ovšem obsaženo vjem nevyhnutelnosti, jakýsi temný spodní proud, kterým je unášeno. Občas probleskne lyrický přístup z předešlých filmů, výrazná metaforičnost a symbolismus. Jako příklad lze uvést leitmotiv obsažený v názvu filmu. Biblický Leviatan tu není zmíněn jen ve svém primárním významu, ale chytře se tu pracuje i s celým spektrem významů a aluzí sekundárních - leviatan coby metafora politické mafie, která ovládá správní oblast jako svou gubernii, tedy synonyma příšery (s postavou otylého aparátčíka) s níž nelze bojovat, zároveň ale může být přeneseně i metaforou Ďábla, shlížejícího ze státnických portrétů, Leviatan má ovšem i podobu pravoslavné církve, příšery, nevěstky Ďáblovy, která děsí svou obojakostí, dalším zastřešujícím významem může být odkaz k filosofickému dílu Thomase Hobbese Leviathan - stát coby ,,Bůh" sám určuje, co je právo, morálka, náboženství a co se smí a nesmí a člověku nezbývá než se tomuto totálnímu státu bezpodmínečně podřídit. Tvůrci ovšem zmiňují také původní význam velryby, která se opakovaně vyskytuje uvnitř mizanscény (například v krásné scéně s vyvřelou velrybí kostrou, stejně jako se velryba zjevuje v moři Lilje), alegorii chaosu společnosti i konkrétního lidského života, který je bourán politickým i fyzickým tlakem. Excelentní je scéna bourání domu - kamera nejprve snímá opuštěný obytný pokoj, z něhož zmizeli lidé, když tu se náhle a nečekaně zjeví ve zdi lžíce demoličního bagru, strašné chapadlo Leviatana. Z fungující rodiny, z lidského života nezbylo nic. Vynikající práce s herci, kteří předvádějí naprosto strhující herecké výkony, krásná kamera. Možná největší filmová událost tohoto roku... ()

Galerie (89)

Zajímavosti (8)

  • Ruská premiéra byla posunuta o tři měsíce kvůli tomu, že z filmu musely být odstraněny vulgarity. Ruští diváci, kteří si film nelegálně stáhnou, tak uvidí plnohodnotnější dílo než návštěvníci kin. (mr.filo)
  • Po úniku filmu na pirátské servery prohlásil producent Alexandr Rodnanskij, že tvůrci nehodlají stíhat jednotlivce, kteří si film stáhnou. Požádal je ale, ať vyjádří svou podporu zasláním drobné částky na charitu. (mr.filo)
  • Při prvním setkání starosty (Roman Madyanov) a Nikolaye (Aleksey Serebryakov) jsou oba muži opilí. Aleksey Serebryakov se skutečně opil, a to do takové míry, že musel pro nevolnost odejít ze scény. Roman Madyanov, který byl střízlivý, nakonec téměř celou scénu odehrál bez svého protějšku. (KidWithGun)

Související novinky

Startuje letní přehlídka BEST FILM FEST

Startuje letní přehlídka BEST FILM FEST

09.07.2015

Volné seskupení čtyř artových kin v Praze: Atlas, Evald, Lucerna a MAT pořádá od 9. do 15. července tohoto roku BEST FILM FEST, týden nejúspěšnějších a divácky nejnavštěvovanějších filmů první… (více)

Oscary 2015 - výsledky

Oscary 2015 - výsledky

23.02.2015

Oscarová plichta. Víceméně. Americká akademie umění a věd vybrala nejlepší film minulého roku a je jím Birdman mexického režiséra Alejandra Gonzáleze Iñárritu. Birdman získal celkem čtyři sošky,… (více)

Oscarové nominace 2015

Oscarové nominace 2015

15.01.2015

Oscarové nominace jsou na světě. Letošní 87. ročník bude především duelem Grandhotelu Budapešť a Birdmana, jež čeká zápolení o devět sošek. Osm si jich může odnést Kód Enigmy, šest Chlapectví nebo… (více)

72. Zlaté glóby - výsledky

72. Zlaté glóby - výsledky

12.01.2015

V losangeleském hotelu Beverly Hilton byly uděleny 72. Zlaté glóby, kterými Asociace zahraničních novinářů v Hollywoodu oceňuje každý rok nejlepší filmové a televizní počiny. Nejúspěšnějším filmem… (více)

Reklama

Reklama