Reklama

Reklama

Hologram pro krále

  • Velká Británie A Hologram for the King (více)
Trailer 3

Obsahy(1)

Když je americký obchodník (Tom Hanks) vyslán do Saúdské Arábie, aby zde, jak doufá, uskutečnil nejlepší obchod svého života, naráží zde na značné kulturní rozdíly. Navzdory počátečnímu překvapení místními zvyky a neprůhlednou byrokracií se mu nakonec s pomocí upovídaného taxikáře (Alexander Black) a krásné saudské doktorky (Sarita Choudhury) začíná dařit v neznámém světě orientovat. (Falcon)

(více)

Videa (14)

Trailer 3

Recenze (105)

Radek99 

všechny recenze uživatele

Skvělý film o ne/kompatibilitě dvou zcela odlišných kultur, Tom Tykwer je zpátky v plné formě. Úvodními postmoderně pojatými titulky trochu mystifikuje, když vytváří dojem, že se vrací do éry Loly běžící o život, pak ale otočí formálním kormidlem a začne vyprávět klasickou hořkou komedii o krizi středního věku a ,,tiché dohodě" života ,,amerického snu". Vtip je ovšem v tom, že frustrace ,,Americké krásy" se odehrává v Saudské Arábii, zemi a režimu tak civilizačně vzdáleném, že první polovina filmu vystačí s pouhým výčtem odlišností. Německý tvůrce umně akcentuje civilizační absurdno, mající až kafkovský rozměr (pronikání do ,,zámku", party na dánské ambasádě, Søren Kierkegaard, Copenhagen). V závěru Tykwer jako přesvědčený multi-kulturista sice nabídne coby smíření klasickou (multietnickou) romanci, tedy jakýsi objektivizovaný pohled (na základě premisy, že láska boří jakékoliv bariéry), ovšem chtě nechtě zůstává v intencích svého civilizačního rastru a zákonitostí a klišé západního filmového průmyslu, je nad slunce jasné, že Saudové by tento pohled zcela jistě nesdíleli (a kdyby tenhle film vzešel z jejich národní kinematografie, vypadal by docela jinak). Nic to ovšem nemění na faktu, že Tykwer nastavil svůj zoom na v západní kinematografii celkem opomíjený fenomén reflexe globálního kapitalismu a na vypíchnutí nostalgického zamyšlení se nad tím, zda nebylo ekonomicky a politicky chybné přesunout gró průmyslové výroby mimo území západního civilizačního okruhu, zde konkrétně mimo USA. Je otázkou, zda vývoz a licencování technologií (a nutno podotknout i idejí) mimo Evropu a Severní Ameriku není vysoce kontraproduktivní... ()

poz3n 

všechny recenze uživatele

Mám pocit, že Hologram pro krále by mohl být naprostou bombou, kdyby ho Tykwer dokázal držet v dané formě od začátku do konce. Hanks je jako vždy skvělý a princip odyseovské zacyklenosti je v první polovině filmu naprosto famózní. Druhá část filmu se ale trochu záhadně odebírá trochu jiným směrem a působí, jako kdyby na režijní stoličku namísto Tykwera usedl na chvíli Lasse Hallström ve své přeslazené náladě. Film tak trochu opouští ty své absurdní hrany a naboostován romantikou, míří do né zcela uspokojivého finále. I tak ale pro mě Hologram pro krále byl milým a docela neobvyklým zážitkem, na který budu myslet skoro jen v dobrém. 7/10 ()

Reklama

Oktavianus 

všechny recenze uživatele

Moc dobrý film na téma setkání různých kultur. První půlka filmu je vedle deziluze hrdinova amerického snu nabitá žerty v duchu "Američan v Arábii". Režisér ani nemusí moc tlačit na pilu, mnohdy stačí kulturní rozdíly jen postavit vedle sebe, aby vznikl komický efekt. Existence prohibice nebo veřejných poprav jsou pro obchodníka Alana Claye nepochopitelné, stejně jako místní nepobírají jeho žertování nebo pohled na pracovní či osobní aktivity. Skoro jako v románu Franze Kafky si pak hrdina připadá, když se pokouší dostat se do mytického "zámku". Odpovědné osoby tam nikdy nejsou, vchod střeží přísná recepční, musí čekat venku ve stanu, příjezd krále na prezentaci se jeví jako vzdálená chiméra ("Jak to bude dlouho trvat? Týdny?" - "Možná." - "Měsíce?" - "Snad ne."). Stejně absurdně vyhlížejí nejkontrastnější situace jako divoká party plná alkoholu a drog na dánské ambasádě, kde Clayovi k jeho překvapení projde představení se jako "Søren Kierkegaard z Kodaně". Vedle toho tu máme i kritiku globalizace (outsourcing a licencování technologií do méně vyspělých částí světa vede jednoduše k tomu, že domácí dělníci ztrácejí práci, jako se to stalo s předchozí Clayovou společností), přičemž Tykwer jasně naznačuje, že něco takového asi v pořádku není a že největší přínos prolínajících se světů jsou spíše zlepšující se lidské mezirasové vztahy než cokoli jiného. Druhá polovina filmu se soustředí na Clayovu multietnickou romanci, která mu znovu vrátí radost do života. Poté, co mu saúdská lékařka Zahra z těla odstraní všechny potíže (symbolicky skryty v nezhoubném lipomu) fyzicky i psychicky, může se Alan stát novým člověkem. Ano, závěr Hologramu pro krále je jako vystřižený z červené knihovny, ale co na tom, pokud to funguje? A chemie mezi Tomem Hanksem a Saritou Choudhuryovou účinkuje bezchybně. ()

Fr 

všechny recenze uživatele

,,ALE TA VĚC ZACHYCENÁ KAMEROU, JE NĚCO ÚPLNĚ NOVÝHO…“ /// Nejen vo odlišnosti kultur, ale i jiným přístupu ke světu byznisu. Taky o vztahu rodičů a dětí, ve kterých zase tolik odlišností není. Pohodový a zajímavý vyprávění se sympatickejma lidma a nejftipnějším Arabem, kterýho jsem (asi) viděl. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Stejnojmennou knihu, kterou v roce 2012 napsal Dave Eggers, číst nebudu. 2.) Zajímá mě Saudská Arábie a smrdím korunou. 3.) Thx za titule „nathaliaz“. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ** AKCE ne NAPĚTÍ ne ()

lucijelucije 

všechny recenze uživatele

Jo, já mám ráda filmy, které jsou zasazené do hledání sama sebe. Navíc tenhle Hologram je ze zajímavého prostředí a T. Hanks si myslím, zahrál amíka, kterej o této kultuře vlastně nic neví, báječně. Takový ten pohodový film, o nalezení vlastní identity a spokojenosti. Navíc je tady úžasný nenásilný humor, a to potěší. ()

Galerie (82)

Zajímavosti (5)

  • Napriek tomu, že sa dej filmu odohrával v Saudskej Arábii, tak prevažná časť natáčania sa odohrávala v Maroku a Egypte. Filmári však pracovali aj v spomínanej Saudskej Arábii (konkrétne v Rijáde), v nemeckej metropole Berlín či americkom Bostone. (MikaelSVK)
  • Produkce byla odstartována finanční sbírkou v rámci projektu Kickstarter. (Terva)

Reklama

Reklama