Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Královský písař Janek (Matouš Ruml) a princezna Amálka (Monika Timková) myslí hlavně na různé legrácky a vylomeniny. Na hradě se chystá slavnost a vše se zdá zalité sluncem. Právě v tu chvíli se ale objeví temný mrak v podobě tří bohatých návštěvníků v čele s urozeným panem Dietrichem (M. Kramár). Podivná krádež jejich truhlice plné drahých kamenů, ze které je obviněn Janek, uvede události do pohybu. Janek, aby si zachránil život, musí zmizet. Amálka, jejíž ruku si nárokuje Dietrich jako náhradu za ukradený poklad, ho brzy následuje. Společně musí najít pravého viníka loupeže, jejíž kořeny sahají hluboko do minulosti, odhalit záhadu tajemného znamení na Dietrichově paži a napravit jednu dávnou křivdu. Přitom oba zjišťují, že jsou si čím dál tím bližší a láska na sebe nenechá dlouho čekat. Jenomže pronásledovatelé jsou jim v patách… (Česká televize)

(více)

Recenze (356)

Radek99 

všechny recenze uživatele

Hned na začátku musím otevřeně říci, že nemám tvorbu režiséra Janáka právě příliš v lásce, ale abych zůstal objektivní, musím konstatovat, že Princezna a písař se mu povedla mnohem lépe než tuctový předloňský ,,tucet měsíčků", to každopádně. Po dlouhé době tak Česká televize vyprodukovala a na Štědrý večer uvedla pohádku, která nebyla vysloveně špatná. Do zlatého fondu televizních pohádek se nejspíš nezapíše, ale jistě se v ní dá alespoň vysledovat určitý progres. Minimálně co se přiblížení současné moderní dětské generaci týče. Trocha té akce, trocha Le Parkouru. Je mi ovšem jasné, že konzervativněji naladěnému staršímu divákovi to zrovna nemusí být po chuti. Štědrovečerní pohádka by měla být tím nejlepším, co české televize v tvorbě pro děti za daný rok vyprodukují, schválně ovšem používám kondicionál, protože oznamovací způsob by tohle prohlášení neuneslo... ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Jak dlouho ještě hodlá personál tzv. veřejnoprávní televize předhazovat dětem podřadné debilní slátatniny? Co si slibuje od toho, že zadá tradiční štědrovečerní pohádku scénáristické a režisérské spodině (viz portfolio obou autorů)? Ponechme stranou půl filmu trvající útěk z hradu a vezměme to rovnou od toho utopení v bažině: Tady se asi někdo inspiroval tím postupem oblíbeným ve všech podřadných televizních produktech: vygradovat scénu až na hranu, střihnout pro distanc a dramaticky pokračovat. Zde užito dramaticky běžících nohou. Chápu, že ti šmíráci chtěli dětského diváka pořádně napnout a pak mu naservírovat úlevné překvapení, ale když se prokazatelně utopená princezna probudí v čistoskvoucí postýlce, tak na to opravdu nestačí po několikaminutovém dějovém pohledu stranou naznačit, že ji nějaký chlápek vytáhl (jak?) hned po střihu (ještě živou, ale už v bezvědomí). Notabene utopená v bažině, probuzená v elegantním ložním prádle, vymydlená a s perfektním makeupem. (Uznal bych to, kdyby nevystřihli, co všechno zachránce mezi tím nutně musel s princeznou provádět.) Apropó, tenhle zachránce: hrdina Přibík, který dvacet let hledá královniny vrahy pobýváním uprostřed bažiny, kde si zbudoval solidní srub. Tak hlavní je být ve správný čas na správném místě (PollyJean nikoli nepřípadně upozorňuje na taktiku inspektora Trachty v Hospodě na mítince). Zato král je beznadějný tragéd. Že jsou králové v českých pohádkách dementní, na to už jsme si zvykli. Tento vypadá mentálně v pořádku, tím méně je pochopitelné, jak to, že kvůli podezřele zmizelé truhle postupně odevzdá jedinou dceru, celé království a (poté, co je mu sdělena pravda, kterou si potřebuje "ověřit") i sám sebe dvěma přivandrovalým nýmandům, kteří nemají v rukou absolutně nic. Ale co vlastně čekat od krále, jehož jediným ministrem pro všechno je senilní učitel krasopisu (ty školní lavice se v pohádkách za poslední desetiletí vůbec nějak rozmohly). Tak vážně, kdyby ta pohádka byla postavena na tom, že král je slabošský idiot (jako třeba v iniciátorské Pyšné princezně), dá se s tím pracovat, ale takhle to prostě nejde. Nestačí k sobě prostě slátat vyzkoušené šablony ozvláštněné několika dramatickými karamboly. Ztvárnění princezny stojí za bližší pozornost. Ačkoli na mne působila velmi sympaticky, nešlo přehlédnout, že na tu v sitkomech oblíbenou vždy nad věcí hláškující adolescentku vypadá přece jen už příliš moc dospěle. Její celkový výraz, gestikulace, mimika je velmi dobře provedený mediální prefabrikát pro trochu větší holky, které si loni či předloni přestaly hrát s bárbínami - toto pseudocelebritní pojetí bez čehokoli niterného se obzvlášť silně projevuje všude tam, kde tvoří trojici se svými dvěma věčně se hihňajícími dvorními dámami. (Až obludně ilustrativní jsou některé obrázky zde v galerii, paradoxně ty, kde se nehihňají.) Ve stejném duchu je i jejich zamilovanost, která vlastně ani není zamilovanost, natož "láska", ale takové to pobaveně zaujatě pozorovatelské dávání šance adeptům z řad vrstevníků. To vše neznamená, že je tato princezna nějak horší než princezny řekněme z TV pohádek 80. let, je prostě taková, jak to dnes v mediálním sdělení pro holčičky frčí. Nakonec si ani nemyslím, že by to bylo nutně špatně, kdyby autoři byli schopni s pojetím postav nějak koncepčně pracovat a kdyby byli schopni vytvořit přesvědčivý scénář. Taky je až otravné, jak mechanicky, bezůvodně se autoři drží pravidla, že dobré princezny a jiné kladné šlechtičny musejí milovat zásadně nemajetné plebejské chasníky. Tento fakt měl v pohádkách samozřejmě svou funkci, tady je to jen vyprázdněná trapná rekvizita. Ještě k tomu věku. Že je princezna poněkud přestárlá, už jsem zmínil. Naopak Jankova matka, přestože její představitelka má podle kalendáře adekvátní věk, působí neadekvátně mladě - jako na starší ženu špatně namaskovaná mladice, takže v tom čepci a s dospělým synátorem vypadá dost bizarně. Ze zcela jiného soudku je už značně starý, přesto adekvátně svému věku pěkně působící Nárožný, jehož postava je ovšem, jak už naznačeno, dost pitomně přetížena a nakonec ani není tak vtipná, jak asi měla být. Janek, krom předvádění artistických čísel, funguje jako princeznin sparingpartner v klasické komediální hře od vlez-mi-na-záda-jsou-s-tebou-jen-problémy po docela-se-mi-líbíš-chci-být-s-tebou-navždy. Jestli se vůbec nějaká postava tvůrcům povedla, tak i já hlasuju pro Herkula. () (méně) (více)

Reklama

stration 

všechny recenze uživatele

Jako hlavní pecka na Štědrý večer teda fakt slabota. Nicméně pár světlých chvilek se našlo a celkově to mohlo dopadnout daleko hůř. Největší slabinu bych viděl ve scénáři, který je děravý jako ústa staré ženy. Postavy nelogicky pobíhají, nechávají se debilně okrádat a jejich pud sebezáchovy je na bodu mrazu. Obsazení celkem ujde, ovšem hlavně díky "starým bardům". Naštěstí je pohádka celkem svižná a skončí dřív, než se člověk začne zamýšlet až moc. Těžko teď hodnotit dopředu, ale nevím, jestli si na tuto pohádku za rok o Vánocích vzpomenu. ()

fallangell odpad!

všechny recenze uživatele

Nevím proč se někdo rozhodl zfilmovat závod přespolního běhu v dobových kostýmech. Je sice pravda, že kamera se vedoucí dvojice drží kvalitně. Jenže při jednom z checkpointů skončí v bažině a vrací se na začátek. Vše hrozivě předscriptované a také se u toho nemluví. Jen hlasitě vzdychá, pardon oddechuje. Jako kamera dobrý, zvuk dobrý, ale ten děj, na ten se rezignovalo. ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Tentokrát Janák celkem bez problému. Sice výrazy a obrazy jako "kluci, díky", "holky, teď mi musíte pomoct" prostě do pohádky nepatří, nápad s podvodem ve vězení, slušná kamera (dobře natočený útěk po okapovce) a solidní výkony (Nárožný je kouzelný i při přehrávání) herců činí z téhle štědrovečerní pohádky nejlepší premiérovou událost pětiletky. Bohužel. Proč ale Jirka Dvořák bělí dvacet let v bažinách cejchy, místo aby chytal lapky? Kdopak ví, jaký hrad se to objevuje na pozadí některých záběrů (Velhartice to podle všeho nejsou)? ()

Galerie (77)

Zajímavosti (10)

  • Během natáčení byly využity kulisy ze seriálu Borgia (od r. 2011). (M.B)
  • „Měli jsme s Matoušem jednu dramatickou scénu na lodičce. Měli nás táhnout, ale Matouš rozhodl, že budeme plout sami. Jenže najednou se začala lodička naklánět. Tahali nás na poslední chvíli z vody. Najednou byly z pětikilových šatů stopadesátikilové a bylo to drama. Matouš se hrozně omlouval a já byla ráda, že to byl poslední záběr dne,“ prohlásila Monika Timková. [Zdroj: ahaonline.cz] (SONY_)
  • Během závěrečného souboje mezi Jankem (Matouš Ruml) a Dietrichem (Maroš Kramár) řízne Dietrich Janka dýkou do zápěstí a Janek se za něj chytí, přesto v následujících momentech na Jankově bílé košili neuvidíme ani náznak krve a v dalším záběru, kdy Janek objímá Amálku (Monika Timková), má již ruku evidentně zcela v pořádku. (Nick321)

Reklama

Reklama