Režie:
Jan HřebejkScénář:
Petr JarchovskýKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Michal NovinskiHrají:
Zuzana Mauréry, Csongor Kassai, Zuzana Konečná, Tamara Fischer, Martin Havelka, Éva Bandor, Oliver Oswald, Peter Bebjak, Richard Labuda, Ina Gogálová (více)Obsahy(1)
Zdánlivě empatická a laskavě vyhlížející učitelka manipuluje prostřednictvím svých žáků jejich rodiči za účelem osobního obohacení, ať už v podobě materiálních výhod, či dokonce vidiny milostného poměru. Nejen z obavy o prospěch svých milovaných dětí většina rodičů třídní učitelce základní školy podléhá a poskytuje jí nejrůznější služby, dárky a jiné pozornosti. Najdou se však tři rodiny, které se rozhodnou učitelce vzepřít a stávající situaci se společně s ředitelkou školy pokusí zvrátit na konspirativní třídní schůzce. Děj strhujícího a velmi aktuálního snímku o síle lidského charakteru inspirovaného skutečnou událostí se sice odehrává na začátku 80. let, ale jde o příběh univerzální, který by se mohl odehrát kdekoliv a v jakékoli době, neboť zkorumpovanost, stejně jako malost a vypočítavost vládnou světem bez ustání. (A-Company CZ)
(více)Videa (3)
Recenze (633)
12 rozhněvaných mužů po Slovensku. Hřebejk s Jarchovským stále dokáží přitáhnout mou pozornost natolik že film projel společným večerním programem jako nůž máslem a rozhodně zanechal nosné téma pro následnou diskuzi na téma, jak to tehdy bylo a jak je vlastně dnes. Po zjištění že celý film je ve Slovenštině, která se pro tyto účely hodí daleko lépe. Určitě je pro metodu cukru a biče vhodnější než více monotóní Čeština. Holt pedagogů je málo a tak si stát nemůže moc vybírat kdo zasedne za katedru. 85% ()
Už samotný námet otvára prúd myšlienok a silnú vnútornú polemiku. Hŕebejk sa so svojim dvorným scenáristom zhostil úlohy veľmi dobre, v duši diváka dokázali rozpútať predagogický thriller, keď každého vyprovokovali dať si zásadnú otázku: podpísal by som..? Sprvu ma rozprávačský štýl iritoval, čoskoro som však pochopil zámer tvorcov a prijal ho. Zuzana Mauréry bola v úlohe učiteľky vynikajúca, jej opakované repliky, že je po manželovej smrti sama, akoby sa chcela ospravedlňovať za svoje následné činy, posobí až démonicky. Umelecké mapovanie časov dávno minulých, ale na ktoré si dobre pamatám, tak pokračuje a dúfam, že ešte neskončí a tvorivé duo opať dokáže nájsť tému, ktorá zaujme. ()
To se to kritizuje a pomlouvá a přehání, když už nic nehrozí. Což takhle hrdinové natočit něco o problémech současného školství? Témata se nabízejí skoro denně. :-) Pupendo nebo Učitelka - obojí klasicky hřebejkovská době poplatná filmařská prostituce ve stylu primitivně černobíle (rudomodře) pojímaného antikomunismu pro mateřské a základní školy. Pamětníci vědí své a mladší ročníky mají při použití jiných, nezávislých zdrojů informací, dostatek prostoru k přemýšlení. Nějak si nemůžu pomoc ale po 25 letých zkušenostech s pravdoláskovým mafiánským režimem, se Hřebejkovy agitační filmy nějak míjejí účinkem. Ale je fakt, že finančně jsou vyjimečně dodovány (granty, které platí danový poplatník!) a "umělci" mají žně, ostatně na některých je to i vidět, jak mají krásně naducané tváře. Jinak Hřebejku nazvat voliče Zemana, rudohnědá prasata to není zrovna dvakrát košer ty jeden demograde, to ti poměrně značná část obyvatelstva nikdy nezapomene a neodpustí. Teď ale jistě budeš loudit u těch "prasat" aby šli na ten tvůj film a pokladna se plnila, jak jinak! 51st Kviff - viděno asi omylem, čistě ze zvědavosti a víceméně z donucení.. ()
Jeden z mála koukatelných česko/slovenských filmů v poslední době. Film podle mě utekl jako voda, nenudil, ale na druhou stranu zase tak moc nepřekvapil. Každopádně se jedná o nadprůměrné drama, které se nesnaží míchat více žánrů do jednoho snímku. Po tomhle filmu vezmu pana Hřebejka na milost a dám šanci jeho trilogii zahradnictví. ()
Příběh o paní učitelce soudružce Marii Brežněvové, kterak jsi omotala nejen děti nebo rodinu, ale i taky ředitelku, což je vlastně celá škola. Zuzana Mauréry v té roli je tak excelentní a výborná manipulátorka, že to mrazí až v zádech. Jo a nebylo by na škodu natočit nějaký český film na dnešní téma školství. Určitě by se našlo spoustu příběhů. ()
Galerie (34)
Zajímavosti (16)
- Jan Hřebejk, režisér filmu, uvedl: „Je to takové Pupendo (2003) bez humoru, dramatický příběh, který se odehrává v tom samém období. Jde o model jako Dvanáct rozhněvaných mužů (1957), přestřelka mezi rodiči, zda má smysl se chovat statečně, nebo se ohnout.“ (SONY_)
- „Pro mě to byla jedna z nejpříjemnějších spoluprací. Myslím, že si pan Hřebejk velmi důsledně vybírá herce už při castingu a potom s nimi na place už nemá tolik práce. Scénář byl napsaný tak, že ani nebylo moc o čem diskutovat. Já jsem cítila jeho důvěru a měla jsem pocit, že ho to celkem baví. Velmi dobře se mi s ním pracovalo a byla jsem za tuto příležitost vděčná,“ uvedla představitelka učitelky Zuzana Mauréry. (SONY_)
- Na konci filmu se objevuje notorická chyba jako u řady dalších filmů odehrávající se v období ČSFR. Krátce před vstupem paní učitelky (Zuzana Mauréry) do třídy visí na zdi barevný portrét prezidenta s textem: „Václav Havel, prezident Československé federativní republiky.“ Na tabuli dívka píše datum 2. 9. 1991. Jde ale o oficiální barevný portrét Václava Havla z roku 1993. Správně by na stěně měl viset černobílý portrét Havla z roku 1990. Havel pak měl ještě jeden oficiální prezidentský portrét, a to z roku 1999. (tommahol)
Reklama