Reklama

Reklama

Kmeny


Punk (E01)

(epizoda)
TV spot 1

Obsahy(1)

Dokumentární cyklus Kmeny, který mapuje současné městské subkultury, představuje první odvysílaný díl Punk. Punk, jehož kořeny sahají do Anglie sedmdesátých let a obepínají tehdy nově vzniklé hudební hnutí, jež bylo u nás do revoluce v roce 1989 prakticky zakázané. S pádem komunismu odešla i policejní perzekuce kmene a démonizace „punkáčů". Na povrch se opět dostává původní myšlenka hnutí - že člověk je sám sebou, společně s filozofií DIY (Do It Yourself). Projekt Kmeny vznikl v koprodukci studia Yinachi a České televize, partnery projektu jsou městské projekty BU2R a Jägermeister. Díl Punk odvysílá Česká televize, ke zhlédnutí bude také na kmeny.tv. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

TV spot 1

Recenze (91)

Bingos 

všechny recenze uživatele

Zrovna tenhle fenomén se mě docela týka, takže se odvážím tvrdit, že potenciál je dost zabitý. Jako jakási výpověď to je a nezasvěcený člověk (pro kterého to nejspíš bylo dělané v první řadě) si jakýs takýs obrázek udělá (hlavně o tom, že šrámy minulého režimu jsou zatnuté velmi hluboko), ale celkový průzor je hrozně úzký a omezený. Vlastně celý ten úhel pohledu, ze kterého se dokument snaží na punkovou subkulturu nahlížet je úplně mimo (nepřispívá tomu ani to, že Vincour na mě působí jek totální jelítko). Beru, že to má jen půlhodinovou stopáž a s tou nejde dělat zázraky, ale i tak je to žalostně nezasvěcená fušeřina. ()

Jello Biafra 

všechny recenze uživatele

Punková subkultúra vznikla ako protest proti konformnej spoločnosti. No po viac ako 30 rokoch sa z punku konformná a konzervatívna subkultúra sama stala. Dá sa v dnešnej internetovej dobe vôbec hovoriť o nejakom DIY modele, keď si môžete všetky punkové serepetičky ako farbu na číro, cvoky na bundu či ťažké boty objednať po internete? Dnešný punk skorej zápasí s krízou stredného veku a namiesto rebélie pripomína zástierku pre alkoholizmus a nezodpovednosť. Podľa mňa je punk mŕtvy už dávno a dnes už sa len ťažko dá hovoriť o nejakom hnutí. Všetko podstatné a dôležité totiž bolo povedané už v 70tých rokoch. Dnešný punk pripomína skorej fosíliu, ktorá nejakým zázrakom prežíva, ale zaživa hnije. V súčasnom punku je aj veľkým trendom (na českej scéne kupríkladu) nenávisť medzi kapelami a rivalita. A to len preto, že jedna kapela má v repertoári dementné odrhovačky o alkohole a sexuálnych zvrhlostiach, zato tá druhá spieva o živote a o každodenných problémoch. Kde je tá súdržnosť a pospolitosť punkového hnutia? V dokumente máme kontrast jednotlivcov, kedy sú zábery ťažkého alkoholika Petra Hoška zo skupiny Plexis prekladané zábermi na vegana a tak trochu skautíckého chlapca Lukáša Vincoura. Na mnohých aktéroch tohto dokumentu je však jasne vidieť, že mnoho rozumu nepobrali a filozofia "no future" je pre nich symbol flákačstva a života podobného bezdomovectvu. Najviac mňa dostala hláška jednoho z najväčších blbov z celého dokumentu: "Mrdal jsem komunisty a mrdám i tenhle systém" a vzápetí povie: "žiju na ubytovně, která patří městu". Hmmm no tak ten si teda fakt nasral do krku. Čo je ale z celého dokumentu viac než jasné, že punk za tú dlhatánsku cestu, ktorú ušiel zostarol. Je totiž viac než logické, že punk v roku 2015 NEBUDE!!!!! to čím bol pred 30 či 20 rokmi. Legendárne kapely starnú, slávna pesnička "Ever Fallen in love" od Buzzcocks je v reklame na automobily a hity od Blondie či Undertones dnes coverujú chlapečkovské boybandy. Budúci rok to už bude presne 40 rokov odkedy vyšli prvé punkové nahrávky a dnes je už punk dávno súčasťou popkultúry. Za zmienku stojí účasť Martina Suicide v dokumente, pretože jeho názory na súčasný punk mňa veľmi ovplyvnili. Každopádne dokument ako celok je jasná ukážka kam toto dnes už pseudohnutie došlo - zmenilo sa na zkostnatelú módu. ()

Reklama

verbal 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

I já měl ve svém životě období, kdy jsem se rozhodoval, čím budu, až vyrostu, a zrovna se nabízely dvě zásadní možnosti. Vzbouřit se spolu s vymaštěnými potraty dělnických profesí a sociálně i mentálně slabými dětmi z vesměs rozvrácených rodin proti systému a stát se spolu s nimi zarputilým nefachčenkem s budoucími vyhlídkami na notáře, profesionálního pivního tlučhubu či psychofarmaceuta, čili pankáčem, nebo nadále vzorně chodit do škol, přijmout pohodlí zkostnatělé civilizace a etablovat se jako komerční otrok establishmentu a bečící ovce v jateční mašinérii zákazů a pravidel toho zkurveného státu? Inu, vzbouřil jsem se. Kolem mě banda mladistvých müslitelů, co hrozně rádi poslouchali za uznalého pokyvování ostatních tupoňů svá povrchní, hloupá, ožralecká a rádoby filosofická životní moudra, jež se tehdy jevily prudce existenciálními, a ať jste plácl sebevětší narkopičovinu, byl jste za ni svou komunitou bezmezně obdivován. Bylo fajn někam přináležet a na všechno jebat. Ráno jsem se budíval s tenisákem v hubě a chlupatým jazykem ve smradlavých skvotech omotaný nějakou vychrtlou či kapku otylou nemytou štěrbinou s bordelem na xichtě a oparem, přes který nebylo pomalu vidět rty, jejíž hlava připomínala hajzlovou štětku vymáchanou v míse sdružených barev Benetonu, a marně s tím šimpanzem na zádech přemítal, kde jsem to, proboha, asi tak mohl chytit, a jestli už to náhodou není pod mojí důstojnost. Nebylo, kurva, bylo to naopak děsně pank!!! Posnídal jsem tedy skvěle zkozený lahváč od včerejška a zajedl ho zbytkem podivné tekutiny z blízké petláhve, o jejímž složení se s mrtvými chuťovými buňkami dalo stěží říct, je-li to obvyklý Božkov s rybízákem nebo opravdový čistič odpadů, jak hlásala etiketa. Vždy jsem však slepě věřil, že je to díky panku ta první varianta. Po snídani jsem rozmíchal kilo cukru v dešťové vodě, abych se učesal, za mohutného chrastění oháknul džisku s vypelichanou bílou lebkou a nápisem Eksplojted na zádech, kterou jsem dle nekompromisních zásad pankové módy pobil snad celým sortimentem místního železářství, narval si do zahnisané díry v uchu zpět polorezavou sicherhajcku a byl jsem připraven se všemi těmi kůl spolunocležníky na další den krutohustého dělání anarchie. To vesměs spočívalo v tom, že každý ze startu vyexoval litr jabčáku, proložil to pár dvanáctkama a tak do tří odpoledne jsme v buřičské náladě vyjadřovali svůj odpor k systému sprejováním áček, kam se jen dalo. Oblíbeným místem byly například peřiny vyložené z oken přízemních bytů sídlištních hokejek. Na oběd býval švédský stůl plný tajuplných a vesměs neidentifikovatelných lihovin kombinovaný s inhalací omamných bylin a ti nejhustší pankáči se na desert doráželi čichaním lepidla na kola nebo barbituráty ukradenými z domácích lékárniček jejich zoufalých matek. Pak se šlo do opuštěného skladiště na zkoušku naší progresivní kapely Spuchlé nitě. Tam jsme do rozladěných Fendrů furt dokola řezali ty tři až čtyři neumětelské kily Anarchie ve Spojeném království a do ochraptění ječeli, že jsme antikristi a anarchisti, co vám rozmrdaj vaše nákupní schémata, přičemž jsme doufali, že se touto pokleslou produkcí jednou dostaneme na úroveň Vyhnitého Jeníka či Zkaženého Sida, co by přežil své jednadvacetiny. Večer po dalším „občerstvení“ třeba koncert Buřinek II v „klubu“, který více než kulturní středisko mládeže připomínal spíše kanalizační jímku kombinovanou s hroším výběhem. A tam, na zahradě u dědy, ležel mrtvý Kenedy, za kterého jsme do pozdních nočních hodin truchlili divokým pogem na smradlavě čvachtavé podlaze, protože správní pankáči pohrdají oligarchistickým systémovým diktátem veřejných toalet a chčijí a blijou tam, kde zrovna stojí. A tak vesele a netruchlivě plynul den po dni, tedy pokud ty dny zrovna prostě nesplývaly v jeden velký pank. Po dvou měsících nespoutaného panku jsem se k mému velkému zděšení náhle přistihl na intelektuální úrovni zakladatelů hnutí, dokonce jsem začal komunikovat za pomocí sofistikovaného „h hh hhhh“ jako Bívis s Bathedem, a naštěstí u mě zvítězil pud sebezáchovy. Toho dne pank pro mě umřel, já se vrátil do hřejivé a pohodlné náruče stádové konformity poskytované prohnilou garniturou, nechal jsem zplihnout číro a rozhodl se, že raději budu sem tam střízlivým vysokoškolsky vzdělaným metalistou se základními hygienickými návyky. Ale toto byl jinak opravdový syrový pouliční pank, paní Gébová! Ne ta vypatlaná lopata a katalogový notorik Hošek, jehož pankerství oháklé v komerčních značkových hadrech začíná a končí v luxusně vybavené tříjedničce s obřím elcedéčkem, ani ten vyteplený brokolicový pičusek, co nepije, nefetuje a kouři jen čuráky bezpečně obtažené sójovou šprckou, kterého patrně jeho tunelářský papínek vyfiknul jako z Emtýví a koupil mu na Ýbeji pár jakože „pankových“ rekvizit rovnou z Jůesej, aby se kluk aspoň nějak našel, když ho ostatní od malička považují za totálního kokota a šikanují. Ne, paní Gébová. Tohle vypadalo, jako byste chtěla točit dokument o opravdové kávě a naběhla s kamerou do Starbaksu. Pičo. () (méně) (více)

kritiklon 

všechny recenze uživatele

Necelých 30 minut je pro punkovou subkulturu bohužel nesmírně krátkej čas, což je jeden z faktorů co ovlivňuje i mý výsledný hodnocení. Na tohle téma by to chtělo minimálně hodinovej dokument a ani tak by nebyl vystižen smysl, podstata a hodnoty na 100%. Navíc příjde mi to dost účelové. V popředí jsou zmínky spíše o kapelách jenž už jsou dnes poměrně známé nejen mezi "pankáčema" ale i mezi širší veřejností. Malý příklad - ani jedna z těch kapel jejichž skladby zazněly, se mi nestalo že bych minimálně jednou neviděl jejich song někde v jukeboxu a nebo také nehráli na nějakém z větších festivalů. Což už trošku svědčí o jisté formě popularity. Jistě každý chápe jak je to myšleno! Chtělo by to širší záběr...po obsahové stránce nedokonalé, formu bych také zvolil více směrem "do ulice" a k samotným kořenům české punkové scény. Mě tam chybějí, ty pro punk typický garážový "pankáči" plný ideálů a vnitřní svobody. Prostě a jednoduše - je to trochu strojené ale pro to, aby si neznalý člověk udělal alespoň maličký obrázek o této subkultuře by to snad mělo stačit. Pro fajnšmejkry je to ale velice málo :( Vyloženě zklamanej nejsem ale čekal jsem širší pojetí a velkolepější zpracování 3,5* za 66% ()

TheDon 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Pipes and pints? Ten postpunkovej skate cool přeslazenej buzík nemá s punkem naprosto nic společnýho. Takový lidi mě neskutečně serou. Vyrostl jsem na Plexisu , E!E atd. a tohle má být punker? Ty woe, tohle ne. Zbytek staré gardy má pořád svoje ideály a svůj styl života, kterej k punku neodmyslitelně patří. New age of punk jsou jen pozéři žeroucí avokádo. Ale starej punk nikdy nezemře ! ()

Galerie (12)

Reklama

Reklama