Režie:
Tobias LindholmScénář:
Tobias LindholmKamera:
Magnus Nordenhof JønckHudba:
Sune Rose WagnerHrají:
Pilou Asbæk, Tuva Novotny, Søren Malling, Charlotte Munck, Dar Salim, Dulfi Al-Jabouri, Cecilie Elise Søndergaard, Adam Chessa, Andreas Buch Borgwardt (více)Obsahy(2)
Vojenský důstojník Claus (Pilou Asbæk) je se svou jednotkou na zahraniční misi, zatímco jeho žena Maria (Tuva Novotny) se doma snaží vypořádat s každodenními starostmi a péčí o tři děti. Během rutinní obhlídky se jednotka dostane pod těžkou křížovou palbu a Claus je v krizové situaci donucen učinit rozhodnutí, které vyústí v odvolání z mise a obvinění z válečného zločinu. Nekompromisní soudní dohra však zdaleka není tak tíživá jako morální dilema, které Clause nutí volit mezi osobní ctí a zájmy vlastní rodiny. Mistr tichého napětí Tobias Lindholm představuje po filmech Hon nebo Únos další působivé drama, které si hned po premiérovém uvedení na festivalu v Benátkách vysloužilo mimořádné ovace, korunované nominací na Oscara za nejlepší cizojazyčný film. (Aerofilms)
(více)Videa (6)
Recenze (188)
Vynikající válečné drama dánské provenience, u kterého jsem zvažoval i plný počet hvězdiček. Úvodní části mě sice až tak nezaujaly a nejvíce mi utkvěly v hlavě okamžiky, kdy hlavní hrdina telefonoval domů a docházelo tak k jakémusi polidštění vojáků, nebo scéna, v níž se tamní domorodec nechce s rodinou vracet do vesnice a žádá, aby mohl setrvat na vojenské základně, neboť má strach o život svých blízkých (pěkná ukázka toho, že ne každý muslim je terorista), ale se vším všudy mě příběh vtáhl do děje až po incidentu, který vyvolal soudní dohru. Morální dilema hlavního hrdiny či nejasnost, jak vše skončí, to vše mě zaujalo natolik, že opravdu přemýšlím i o páté hvězdičce. ()
Lepší než Hon a horší, než Únos, takže ten dnešní čtverec je tak akorát. Velmi přesvědčivě natočené drama, o tom, že ty největší boje nemusí probíhat vždy ve válce, ale často až po ní. Moc se tady toho nenamluví, ale o to tenhle film působí, aspoň pro mě přesvědčivěji. Každá, z těch zhruba dvou stejných polovin je pro mě zhruba stejně kvalitní a Plilou se Sorenem tomu dodávají už jen ten správný, herecký šmrc. Velmi, velmi, dobré. ()
V první hodině jakoby se nic nedělo, ale přesto byla velice solidní. V jedné rovině je tu dánská jednotka plníci misi na Blízkém východě a i přesto, že byly vojenské sekvence dobře natočené, nebylo tu nic, co by stálo za extra zapamatování, byť díky určté míře odosobnění vše působilo autentičtějším dojmem. To samé platí o druhé linii, která je jen vlastně jen sondou do života rodiny hlavní postavy. V druhé části, kdy dojde na samotný proces, stává se film strhujícím a to i přesto, že výkony všech představitelů zůstávají poněkud suchopárné a vlastně se jedná jen o procedurální drama. Ale na druhou stranu kdyby zde dostaly výraznější prostor ukřičené emoce, nebylo by to ono. Pilou Asbæk tady nemusel ani příliš hrát a přesto si zaslouží absolutorium a nezklamali ani další herci včetně představitelky žalobkyně, která mě dokázala několikrát vytočit v dobrém slova smyslu. K dokonalosti sice něco chybí, ale i tak si Lindholm zaslouží znovu potlesk. 85% ()
Problematika blízkého a středního východu je mi velice blízka, a proto i film severského větru odehrávající se v Afgánistánu (pravděpodobně v Armadillu) mě oslovuje více než průměrného diváka. Film zabrouzdá do denního života vojáků z předsunuté vojenské základny, kteří nasazují životy, aby pomohli zpustošené zemi se vzchopit..a bohužel ne všechna rozhodnutí jsou dobrá, ale v daný moment byla správná. Každý musí nést následky, ať už právně nebo v sobě. ()
Tento americký trend sa mi hnusí. Ja viem, že je to dánsky film, ale silno cítiť ten propagandistický americký podtón. Vojaci, alebo skôr nájomní vrahovia, čo za peniaze na úplne inom kontinente, v inej krajine tisíce kilometrov od domova sa chrapúňsky rozťahujú a buzerujú domácich civilistov, akože im pomáhajú v demokracií a v slobode? Častokrát nevedia ani meno kto to je a z kadiaľ prišiel a oni ho bez milosti zastrelia ako keby ide o počítačovú hru. Smutné je, že sú presvedčení o tom, že prišli pomôcť. Prečo potom nepomáhajú takému Kongu a iným krajinám, kde to bolo a je omnoho horšie. To už majú z tých peňazí, čo tam zarobia zelené hlavy? Osprostení z TV a tých hier naplnené propagandou ako tento film, čo si prevažná väčšina neuvedomuje. Cieľom týchto filmov je diváka citovo naviazať na v podstate plateného vraha a tým sa mu odpustí zabíjanie a jeho arogantné počiny. Dokonca keď ho zabijú ešte ho aj poľutovať. Z obetí robia zver, divochov a kadečo, a z vrahov obete. Chápem, že to robia Američania a viem aj prečo, ale prečo to robia Dáni? Ani by som sa nedivil, keby to bolo financované z fondov EU. Za chvíľu takýto film natočia aj Slováci, aj keď za celý rok natočia iba tri celovečerné filmy a aj to tam hrajú aj českí herci. Samozrejme za prispenia z fondov EU. Hnus! Za 40 minút sa vie človek lepšie pobaviť ako u tejto nudnej sračky. ()
Galerie (27)
Photo © Per Arnesen
Zajímavosti (6)
- Tobias Lindholm navštívil počas príprav afganský utečenecký tábor v Turecku. Tu narazil na bývalého príslušníka Talibanu, s ktorým neskôr spolupracoval na filme. (ambron)
- Natáčalo sa v Kodani a v tureckej provincii Konva. (Wargoo)
- Natáčelo se také ve Španělsku a Jordánsku. (Zlatohlávek)
Reklama