Režie:
Lars von TrierScénář:
Lars von TrierKamera:
Lars von TrierHrají:
Bodil Jørgensen, Jens Albinus, Anne Louise Hassing, Troels Lyby, Nikolaj Lie Kaas, Henrik Prip, Trine Michelsen, Anne-Grethe Bjarup Riis, Paprika Steen (více)Obsahy(1)
V rodinném domě na předměstí Kodaně žije skupinka intelektuálů, které spojuje zvláštní zábava – hrají si na idioty a záměrně tak provokují své okolí. Na procházce, v restauraci, v bazénu, na exkurzi v továrně… Dílo s podtitulem „Idiotský film o idiotech a pro idioty“ už ode dne své premiéry v soutěži festivalu Cannes rozděluje publikum a dráždí svou explicitností i zobrazením lidí s postižením. Druhý film z “trilogie zlatého srdce”, první Trierův snímek kompletně natočený na digitální kameru. Režisér zde v praxi zpracoval vlivný manifest z roku 1995, který sepsal spolu s kolegou Thomasem Vinterbergem a v němž žádal „očistu“ filmu od produkčních úprav, návrat k jednoduchosti a soustředění na příběh a postavy. (Aerofilms)
(více)Recenze (209)
Nejsem nějakej uctívač Dogma 95, ale nedá se prostě upřít to, že hlavní cíl, filmy Dogma 95 splňujou. Soustředění se na herecký výkony, postavy a příběh. Útěk od reality a nalezení vlastního idiota v sobě samém. Pro mě nehorázně depresivní film, ač sem chvílema některý postavy chápal, bylo mi pak z nich na nic, ale furt mě to nutilo nad nima přemejšlet a přímo je neodsuzovat. prostě výborná Trierova práce. Na něm miluju to, že se ničeho nebolí, ať už jde o scény, který s klidnym srdcem označim za porno, nebo o cestu do nitra postav. ()
[6,5/10] (3 Emme, Argus, CoBo Fund, DR, Jennie Cinematografica, La Sept, Canal+, Liberator, Nordic Film & TV Fund, October, PGO TV Holland, Rai, SVT, VPRO TV, Zentropa, ZDF, arte) (Barevný /// Produkce: Vibeke Windeløv /// Scénář: Lars von Trier /// Kamera: Casper Holm, Jesper Jargil, Kristoffer Nyholm, Lars von Trier) [1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE] ()
Zajímavý syrový film o idiotech v každém z nás. Roztřesená kamera, neherci, titulky načmárané křídou na zemi, primitivní hudební motiv, občas je vidět mikrofon nebo někdo ze štábu... a přitom to obohatí víc než kdejaký vypiplaný megafilm. Popravdě, nedivím se lidem, co hodnotí nízko, protože Idioty asi ne každý stráví, ale mě to zaujalo. Minimálně svojí originalitou, protože něco takového nikdo nenatočil předtím a nenatočí potom. ()
Na Idioty jsme se koukali "skupinově" - smála jsem se jediná... Trier vytvořil zajímavé a rozhodně originální dílo na hraně snesitelnosti (2 kamarádky v polovině oděšly s tím, že se na takový hnus nebudou dívat). Je fakt, že mi představa mentálně postiženého, který řídí dodávku, přijde neuvěřitelně vtipná znakem mojí nemorálnosti a absence empatie? Proč by měl? Proč se stále skrývat před nějakým tabu? Trier tímhle filmem samozřejmě šokuje, ale zároveň i otevírá oči - neodcházejte v polovině, nezatracujte po prvních 10 minutách, prostě koukejte. ()
Byl jsem mladej, blbej, z dnešního pohledu jsem vlastně neměl žádnej filmovej přehled, ale i tak jsem se dostal do kina na tento jak se snaží sám o sobě tvrdit "přelomovej film". Pocity rozporuplný. Jak ze své tehdejší neznalosti, tak s ohledem na to co se z Dogma 95 nakonec vyklubalo. ()
Galerie (9)
Zajímavosti (5)
- Lars von Trier trval na tom, aby herci v milostných scénach skutočne súložili. (morgos)
- Příběh filmu byl sepsán za čtyři dny. (D3VIL)
- Druhý film von Trierovy "Zlaté trilogie", v níž hrdinové zůstávají navzdory svým činům naivní. Dalšími jsou Prolomit vlny a Tanec v temnotách. (D3VIL)
Reklama