Režie:
Ridley ScottScénář:
Drew GoddardKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Harry Gregson-WilliamsHrají:
Matt Damon, Jessica Chastain, Chiwetel Ejiofor, Jeff Daniels, Michael Peña, Kate Mara, Sean Bean, Kristen Wiig, Aksel Hennie, Sebastian Stan, Mackenzie Davis (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Astronaut Mark Watney (Matt Damon) během mise na Mars málem zahynul v prašné bouři. Zbytek jeho posádky planetu opustil v domnění, že je mrtvý. Ale Watney přežil a ocitne se tak omylem sám na nepřátelské planetě. Má k dispozici jen hubené zásoby a tak musí využít veškerý důvtip, invenci a technické znalosti, aby nejen přežil, ale také nalezl způsob, jak vyslat signál na Zemi, že je naživu. V okamžiku, kdy se mu to podaří, začne miliony kilometrů daleko od něj NASA a mezinárodní tým vědců neúnavně pracovat, aby dostali tohoto „Marťana" domů. Zatímco členové jeho posádky souběžně prokazují svou odvahu na téměř nemožné záchranné misi. (Cinemart)
(více)Videa (15)
Recenze (1 989)
Anti-Interstellar. Nolanův sci-fi opus byl kolonizačním kosmickým westernem o hledání alternativy ke zdevastované modré planetě. V těšitelském Marťanovi musí být naopak „kolonizátor“ zachráněn z divočiny, jež lehce připomíná Monument Valley, a navrácen na Zem. Oslava lidské schopnosti maximálně využít dostupných prostředků je pouze jednou z rovin vyprávění, lépe než kniha provázaného s paralelním organizováním záchranné mise. Prostříhávání mezi událostmi na Zemi a na Marsu začíná dříve než v přeloze a obojí dění je lépe synchronizované. Film má díky tomu větší spád a na rozdíl od Marka nikdy neztrácí dech. Navzdory individualistickému názvu, osamocené tváři Matta Damona na plakátu a pověsti ultimátního profesního dramatu pro geeky je pro mne Marťan zejména zdařilou ukázkou příběhu s kolektivním hrdinou. I v sesíťovaném světě vysokorychlostního internetu, umožňujícího mediální zprostředkování dění v jiném státu, na jiném kontinentu i na jiné planetě, nejlépe funguje na principu vzájemné spolupráce a koordinace. Každá z mnoha postav si užije svou chvilku slávy. Díky jejich postupnému uvádění na scénu a přehlednému vytváření profesních nebo osobních vztahů mezi nimi (ve filmu nakonec není postavy, která by bojovala sama za sebe), si je bez problémů zapamatujeme. Síly přitom nespojují jenom lidé různé rasy, věku a pohlaví, ale i různých národností. Marťan vytváří iluzi, že člověk je na prvním místě jak v mamutí organizaci typu NASA, tak v totalitní zemi jako Čína. Vytváření zvukových můstků mezi scénami a přesný střih, kdy na otázku přímo či nepřímo položenou na Zemi dostáváme odpověď v následujícím záběru z Marsu, posiluje sevřenost vyprávění a dojem globální vesnice, kde ani vzdálenost několik desítek milionů kilometrů není nepřekonatelná. Marťan je skvěle šlapající feel-good zábava, která možná neobnoví vaši důvěru v lidstvo, ale s vysokou pravděpodobností po naběhnutí závěrečných titulků začnete znovu věřit v režisérské schopnosti Ridleyho Scotta. 80% ()
Perfektní režie, vtipné vsuvky, vynikající casting a Ridley Scott opět slaví trefu do černého (nebo červeného?) ve sci-fi žánru. Někdy si říkám, jaká je škoda, že podobné filmy netočil mnohem víc a věnoval čas dílům jako Konzultant nebo Švindlíři. Martaň je skoro až rodinně univerzální film, který svým nádechem pozitivna i na pozadí něčeho poměrně tragického (opuštěný kosmonaut daleko od domova) působí velice pozitivně a film je jak stvořený pro potěchu oka i duše. Bohužel právě ten vtip a určitý nadhled nad vším tím osudem způsobuje, že se vytrácí osudovost a já osobně jsem nebyl ani v závěru stržen vysloveně na kolena... Čisté 4*, otázkou je, na kolik bude chuť se na Mars vracet:-). ()
MARŤAN je asi nejmíň osobytý film Ridleyho Scotta. Vlažná dokumentární příručka "Jak přežít na Marsu", víceméně bez dramatu i emocí. Film sleduje pouze technickou linku příběhu a úplně pouští bokem téměř jakoukoliv psychologii hlavní a víceméně jediné postavy. V tomhle ohledu je rozhodně zajímavější třeba MOON, který se psychologií osamělého člověka ve vesmíru zabývá. Z moderních populárně/vědeckých vesmírných filmů mi INTERSTELLAR rozhodně příjde "chytřejší", GRAVITACE "akčnější" a MOON (anebo třeba Soderberghův SOLARIS) "psychologičtější". MARŤAN jmenované filmy bohužel v ničem nedohání, ale Scottovi ten komerční úspěch přeji. ()
Ridley Scott v plné formě nám představil inteligentní sci-fi dokonalé po stránce audiovizuální (Disco pecky 70. podkreslující kolonizaci Marsu? Proč ne!), odlehčené nejednou humornou scénkou a velkou show Matta Damona. Ani na okamžik jsem se nenudila a neměla čas přemýšlet nad tím, jestli tam náhodou nejsou nějaké blbosti, jak se mi často u jiných filmů stává, když umožní mým myšlenkám těkat (mimochodem ano, chyby tam jsou - třeba gravitace na Marsu je 2,5x menší, než na Zemi). ()
Pomalá, nečekaně civilní robinsonáda na Marsu pro sci-fi geeky, kteří (stejně jako já) četli už předem fantastickou předlohu. Protipól filmů, kde jedinec padne za oběť vznešených myšlenek a greater good. Vesmírný MacGyver. Dokonce je tu i stopové množství podvratného humoru, kterým je celá knížka prodchnuta od začátku do konce. Pro mne asi nejlepší Ridley Scott. 9/10 ()
Galerie (102)
Zajímavosti (70)
- Filmovanie snímky zabralo iba 70 dní. (Lucasion)
- Tweety lidí, které se objevily na Twitteru po premiéře filmu, ukázaly, že překvapivě velké množství lidí bylo přesvědčeno, že film je natočen podle skutečného příběhu, ačkoli žádný člověk nikdy na Marsu nebyl. (Jirka_Šč)
- Slovo "sol", prevzaté z latinčiny, znamená "slnko". (MikaelSVK)
Reklama