Reklama

Reklama

Jack staví dům

  • Dánsko The House That Jack Built (více)
Trailer 3

Pro sériového vraha Jacka je každé zabití uměleckým dílem. Své temné mistrovství se snaží během let vybrousit k dokonalosti. I přes jeho vysokou inteligenci se policie pomalu přibližuje, zatímco Jack víc a víc riskuje na cestě k dokonalé vraždě. Ponurý, chytrý i groteskně humorný snímek nás zavádí do USA 70. let. Kontroverzní génius Lars von Trier jej poprvé představil na festivalu v Cannes. (Aerofilms)

(více)

Videa (5)

Trailer 3

Recenze (527)

Flego 

všechny recenze uživatele

Trierova patologická obsesia byť filmársky výnimočným v sebe ukrýva mnoho nedorozumení s divákom. Tí mu nemusia za každú cenu rozumieť, a mne sa zdá, že po tom ani netúži. Potrebuje zobraziť svoje videnie, poukázať na nefunkčnosť mnohých vecí a vysmiať sa spoločnosti, v ktorej sa dokážu páchať rôzne zverstvá. Jack ako architekt, ktorý stavia svoj dom, je chorým mužom, presne ako spoločnosť, v ktorej žije a táto postava sa silno smeje zakorenenej ľahostajnosti a nezáujmu. Jack svojimi vraždami, ktoré považuje za umelecké diela, stále viacej riskuje, ich prevedenie je okázalejšie a pri ľahostajnosti okolia sa dostáva do popredia absurdný humor. Aj občasné policajné vyšetrovanie v niektorých scénach je tragikomické, podobne ako čiernohumorná kreativita pri zabíjaní obetí. Trier vo svojej výpovedi prekračuje všetky hranice, neštíti sa ničoho. Možno nemusí byť taký krutý, toto je len otázkou divákovej únosnosti. Jeho Jack je zlovestný architekt zločinu, ľudského besnenia a inteligentného nebezpečenstva. Robí veci, lebo môže a spoločnosť ho za to odmeňuje mlčaním a ignoráciou. ()

Listeroman 

všechny recenze uživatele

Nic jinýho se od von Triera asi nedalo čekat... čím dále film postupuje tím horší to je. Nějaký scény jsou povedený a občas i poměrně vtipný, ale na dvou a půlhodinový film to nestačilo. Závěr mi hodně připomínal Twin Peaks. Možná kdyby v příběhu figuroval i nějaký detektiv, byl by film zajímavější a alespoň trochu napínavý. Umím si představit kombinaci typického Marlowe detektiva se sériovým vrahem Jackem, troškou víc humoru a hned by šlo pro mě o o třídu lepší film. Takhle je to prostě von Trierova úchylárna, kterou podle mě docela zachraňuje přítomnost jemnýho humoru a Matta Dillona, kterýmu role prostě seděla. ()

Reklama

mchnk 

všechny recenze uživatele

Jack. Cynik, inženýr s duší architekta, perfekcionista posedlý dokonalým úklidem kdykoli a kdekoli, narušený sériový vrah, který chce prostě jen dokončit, co začal, co si zrovna umanul, ale dokonale, ksakru! Také zbabělec, jenž se nakonec naivně snaží utéci z pekla...Lars se nám tedy vypovídal a zajímavě zafilozofoval, pro mě osobně lépe než ve valné většině předchozích počinů, že by se mnou Trier začal komunikovat? Moc rád se přesvědčím příště.[Filmový klub Citadela - Litvínov]. ()

kingik 

všechny recenze uživatele

Filosofující (nes)mysl v podání Larse von Triera. Matt Dillon ubližuje ženám, dětem i zvířátkům, pojem mražená pizza si vysvětluje po svém, buduje svoji zvrácenost svéráznou architekturou a kupodivu i po této své odpudivé kreaci sehnal další herecké angažmá v "normálních" filmech. Na ploše více jak dvou hodin, kdy finální fáze představovala to nejpičoidní vyvrcholení, kontroverzní tvůrce neviditelně tajtrlíkuje po boku svého sériového vrahounka, který se (mnohdy filosofujícím způsobem) zpovídá (pro diváka skryté mužské osobě) ze svých zvěrstvech páchaných na živých tvorech, načež je prezentuje prostřednictvím jakýchsi pěti kapitol/incidentů. Což o to, jeho vyprávění má svá silná místa, bohužel, režisér své extrémy bere seriozně, groteskní rysy vyprávění si má divák objevit/dosadit sám, čímž vzniká rozkol. Mně přišlo veškeré dění až často k smíchu, mrtvoly málem mrkaly a nepolapitelný Rafinovaný vrah se mnohdy choval imbecilně. Tak třeba incident s Riley Keough, Elvis Presley by čuměl, jaké pěkné poprsí má jeho vnučka, byl úplný vrchol stupidity. Ta odhalí jeho totožnost, ovšem s policistou to nehne a jejímu křiku z okna, ke kterému je vrahem mohutně nabádána, nikdo ze sousedů a ani z okolí nevěnuje pozornost. Jiný režisér, béčkový nebo méně známý, by to prudce schytal, ovšem Trierovi je to tolerováno. Mezi námi, ani ta technická kvalita nebyla z nejdražších, chápu nezaostřené záběry/snímání, jistě, režisér musí ze svého nitra (třeba zrovna takto) zprostředkovat autenticitu prožitku, ovšem mnohem lépe by se hodilo jeho počínání vměstnat do přijatelnější stopáže. Přes dvě hodiny se dívat na Dillona, jak nehne ani brvou, s ubohoučkým finále k tomu, je docela zápřah. 6/10 ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Navzdory přitomnému násilí se jedná o jeden z těch všeobecně přístupnějších Trierových filmů, protože symboliku a polemiku v něm nahrazuje pragmatismus a černý humor. Ale přesto moc nevím, co si z toho mám odnést. Díky artovému přístupu totiž dochází ke stylizaci násilí, které je přitom docela brutálně prováděno i na dětech, a úplným navázáním pouze na psychiku a myšlenkové pochody vraždícího magora se pro mě Jack stává jen dráždivou, wannabe intelektuální pózou. A co na tom, že občas je to zábavné a koncept vyprávění ve finále zmáklý, když nemám takřka jediný podnět, abych si tenhle příběh subjektivně užíval a vžil se do něj. Možná je to geniální testament současné společnosti, což se ukáže až časem, ale mně osobně to pořád zas tak zlé na tom světě nepřijde. V součtu jsem se hlavně díky brilantnímu Dillonovi a řadě super dílčích nápadů nenudil, jen mě to prostě minulo obloukem... ()

Galerie (55)

Zajímavosti (16)

  • Pohled ze začátku jedné kapitoly na „zamyšlené“ vodní chaluhy, kolébající se v proudu vody, je odkazem na zásadní ekvivalentní záběr v Solarisu (1972) – Tarkovského je totiž Trier obdivovatelem. (AlDelon)
  • Magazín Deadline uvedl, že Jack staví dům měl být původně televizním seriálem. Nakonec dal ale režisér přednost celovečernímu filmu. (CrypzzXD)
  • Představitele Vergilia, Bruno Ganze, využil Lars von Trier skutečně důkladně, jak bývá jeho zvykem. Ganzova nejznámější a nejoceňovanější filmová role je totiž role Hitlera v Pádu Třetí Říše (2004). Touto rolí se stal Ganz velmi známým po celém světě, a to díky parodickým videím, které využívají scénu naštvaného Hitlera z tohoto filmu s předělanými titulky, které reagují a parodují aktuální události. Tato videa jsou velmi oblíbená i v České republice. Je tedy velmi zajímavé sledovat, jak stejný herec stejným hlasem oponuje Jackově (Matt Dillon) fascinaci Hitlerem, kterého přitom tak přesvědčivě představuje v historickém filmu a tisíci videích na internetu. (Sidarius)

Související novinky

S Kreativní Evropou na festival do Cannes

S Kreativní Evropou na festival do Cannes

06.03.2019

Program Kreativní Evropa letos v lednu již po třetí vyhlásil celoevropskou soutěž s názvem #euFilmContest, v níž si filmoví nadšenci mohou otestovat své znalosti současného evropského filmu. Deset… (více)

TOP 2018 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

TOP 2018 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

29.12.2018

Nejoblíbenější uživatelé ČSFD.cz tradičně sestavili trojku nej filmů a seriálů, uvedených do distribuce nebo na filmových festivalech v uplynulém roce. S pěti hlasy jednoznačně vyhrávají mezi filmy… (více)

71. Cannes Film Festival a jeho vítězové

71. Cannes Film Festival a jeho vítězové

20.05.2018

71. ročník byl zahájen snímkem Oscary ověnčeného Asghara Farhadiho Všichni to vědí, jemuž vévodí slavný španělský herecký pár Penélope Cruz a Javier Bardem. Česká stopa byla výrazně znát v úvodu… (více)

Lars von Trier a sériový vrah

Lars von Trier a sériový vrah

27.12.2016

Slavný dánský režisér se po Nymfomance na pár let odmlčel, jeho fanoušky tak určitě potěší, že konečně chystá další projekt. Trierův nový film se jmenuje The House That Jack Built, uvidíme ho v roce… (více)

Reklama

Reklama