Režie:
Jay RoachScénář:
John McNamaraKamera:
Jim DenaultHudba:
Theodore ShapiroHrají:
Bryan Cranston, Diane Lane, Helen Mirren, Adewale Akinnuoye-Agbaje, Louis C.K., David James Elliott, Elle Fanning, John Goodman, Michael Stuhlbarg (více)VOD (1)
Obsahy(2)
V roce 1947 byl Dalton Trumbo (Bryan Cranston) špičkovým hollywoodským scénáristou, dokud se společně s dalšími umělci neocitl ve vězení a na černé listině kvůli svým politickým přesvědčením. Snímek (v režii Jaye Roache) vypráví o tom, jak Daltonovi jeho umění slova a smysl pro humor vynesly dva Oscary, a poukazuje na absurditu a nespravedlnost černé listiny, na níž se ocitli všichni od bulvární sloupkařky Heddy Hopperové (Helen Mirrenová) až po Johna Waynea, Kirka Douglase a Otto Premingera. (HBO Europe)
(více)Videa (7)
Recenze (220)
,,ČO MAJÚ DO PEKLA KULISÁRI SPOLOČNÉ S PÍSANÍM SCENÁROV?" ,,ČO AUTORI NAPÍŠU, KULISÁRI POSTAVIA." __ ,,Trumbo" sa v mojom diváckom záujme ocitol už dávno pred jeho premiérov v kinách, resp. pred sprístupnením jeho kópie na internete a akonáhle sa k nemu objavili titulky, stiahol som si ho a pozrel v nedeľu večer, pár hodín pred udeľovaním Oscarov. Hoci splnil moje divácke očakávania, nevedel som čím zaujímavým prispieť ku komentárom ostatných, takže dôvod prečo až teraz prichádzam s prezentáciou vlastného stanoviska je zrejmý. Nakoľko je ,,Spartakus" jeden z mojich najobľúbenejších filmov, nebol pre mňa Trumbo neznámy autor a vedel som do akých šľamastík sa dostal v 50. rokoch, keď v USA vrcholil komunistický ,,hon na čarodejnice." O zásluhách môjho obľúbenca Kirka Douglasa (v súčasnosti 99 ročného) na Trumbovej rehabilitácii som nevedel. V tejto súvislosti je zaujímavá paralela, že odkedy sa Trumbovo meno znova oficiálne uvádzalo vo filmových titulkoch sa už nikdy tento uznávaný scenárista žiadnej ďalšej nominácie na Oscara nedočkal. Ako fanúšik Kubrickovho ,,Spartakusa" som si však nemohol nevšimnúť - možno zámernej - chyby, kedy je pri premiére filmu Trumbovo meno uvedené hneď po ,,exucutive producer Kirk Douglas" hoci v skutočnosti je to ešte predtým. Cranston výkon je samozrejme skvelý a určite si zaslúžil vyhral viac než štandartný, čisto fyzicky hrajúci DiCaprio, ktorého výhru považujem skôr za výsledok akéhosi hollywoodskeho lobingu. (958. hodnotenie, 84. komentár k filmu) ()
Pred časom som v komentári film Exodus, nazval Premingerovým Spartakom. Doteraz som žil v tom, že obom geniálnym režisérom pokazili ich filmy Newman s Douglasom, a teraz zistím, že obe tie sračky písal ten istý patlal a ešte naraz. :D A je sranda, jak som Cranstonovi zožral Heisenbera, so všetkými jeho vraždami a svinstvami aj s navijákom, ale s manieristickým, egoistickým komunistom sa stotožniť nedokážem. Stratil ma hneď na začiatku, keď sa svojimi utopistickými žvástami pokúšal indoktrinovať vlastné dieťa, a jedno ospravedlnenie, zhruba v trištvrťke filmu, to už potom nezachránilo. Ten týpek bol dobrovolne komunistom, v čase Stalina. Sláva mu. Iba tie jeho Prázdniny v Ríme milujem. Životopis je to napísaný brilantne. C. K. sa išiel pretrhnúť a Helen Mirren by konečne zaslúžila oscara za celoživotné dielo. Celkovo podarená vec, len je o hlúpom človeku. ()
Trumbo je skvělá postava. Je chytrá, ironická a téměř nepředvídatelná a film stojí a padá s ní. Kdykoliv je na scéně je na co se dívat a první polovina filmu je takto silná právě díky ní. Ovšem: v druhé polovině - když už je divák dost nabažen dobré filmařiny, je třeba opět přistoupit na starou známou hollywoodskou řeč, protkat to scénami s rodinou a sentimententem s hudbou z Armageddonu, aby to bylo každému jasné: je to přece film o Hollywoodu, je třeba tam dát hollywoodské klišé. Nebo až příliš přeceňuji tvůrce? (Podle mne ano.) Vždy když taková scéna začala, skřipali mi zuby a snímek klesal a klesal do propasti, kterou si sám hloubil. Ani jedna z těchto scén nebyla pro děj podstatná, byly tam navíc, první polovina k nim vůbec netíhla a jedinou vazbu měly k sobě navzájem a to velmi lehkou (Aristotelský celek, ze kterého nelze nic odebrat a nelze k němu nic přidat film tedy jistě netvoří). Po pár dnech mi nezůstává v paměti ta první polovina, kdy se děj rozjížděl (tematicky je to pro mě taky nezajímavé, ale řekl jsem si budiž) a představovali se zajímavé postavy (karikující skutečné osoby), ale jen nějaký matmý obraz Daltona Trumba a pak ta kupa klišé, kterou do druhé poloviny někdo naházel vidlemi. Je to škoda. Třeba se jednou najde někdo odvážný, kdo to sestříhá na rozumnou úroveň. ()
Rozhodně informačně výživný materiál, nicméně výsledek mohl být lepší. Úvodních 40 minut dávala velkou naději, že by příběh mohl být ještě silnější. Škoda návratu z vězení a následného utlumení dramatičnosti. Cením si nicméně faktu, že jsem se o Hollywoodu leccos dozvěděl, o tom že komunisté ve "svobodné" Americe prožívali své horké chvilky podobně jako u nás kapitalisté jsem věděl. Bryan Cranston pozoruhodný výkon a zasloužené nominace. 70% ()
// Film, který z vás málem udělá komunistu. To nejlepší na něm však je, že mu je vaše politická náklonnost naprosto u zadku. Je to prostý příběh muže, scenáristy, který do poslední chvíle bojoval zato, aby mohl dělat, co ho bavilo. Jednoduché, obsáhlé, skvěle zahrané a ještě lépe napsané. Co se studené války týče, mnohem raději doporučím Trumba, než zoufale nudný Most Špiónů. 8/10 ()
Galerie (49)
Zajímavosti (10)
- Ve filmu jsou novináři velmi často vidět s mikrofony, které se začaly používat v 70. letech. Film se však odehrává na konci 40. let. (hansel97)
- Během filmu je zmíněn film Pojistka smrti (1944) a později také dva snímky, ke kterým scénář napsal samotný Dalton Trumbo, těmi jsou The Brave One (1956) a Exodus (1960). (hansel97)
- V televizi se Dalton Trumbo s rodinou dívá na 26. ročník předávání Academy Awards (Oscarů). (hansel97)
Reklama