Režie:
Jay RoachScénář:
John McNamaraKamera:
Jim DenaultHudba:
Theodore ShapiroHrají:
Bryan Cranston, Diane Lane, Helen Mirren, Adewale Akinnuoye-Agbaje, Louis C.K., David James Elliott, Elle Fanning, John Goodman, Michael Stuhlbarg (více)VOD (1)
Obsahy(2)
V roce 1947 byl Dalton Trumbo (Bryan Cranston) špičkovým hollywoodským scénáristou, dokud se společně s dalšími umělci neocitl ve vězení a na černé listině kvůli svým politickým přesvědčením. Snímek (v režii Jaye Roache) vypráví o tom, jak Daltonovi jeho umění slova a smysl pro humor vynesly dva Oscary, a poukazuje na absurditu a nespravedlnost černé listiny, na níž se ocitli všichni od bulvární sloupkařky Heddy Hopperové (Helen Mirrenová) až po Johna Waynea, Kirka Douglase a Otto Premingera. (HBO Europe)
(více)Videa (7)
Recenze (220)
No konečně, kurva! Další naprosto jasná pětikule z voleje na sebe nechala čekat skoro měsíc a já už v tom utrpení s podivnýma sračkama málem ani nedoufal. A nedoufal jsem ani v momentě naprosto poctivého nákupu v mém oblíbeném éšopu Zátoka pirátů. Zrovna likvidují sklady, tak prý „daunloud, vole, máme akci“! No nekupte to za ty prachy, i když očekáváte unylou politickou kravinu o nahánění komančů v Holém údu padesátých let a ten Plej mačkáte jen ve snaze pomoci si od insomnie. Och, jak jsem se předjímavě mýlil! Ono se to nakonec zvrhlo v jedno z nejlepších životopisných dramat, na kterých kdy mé kritické oko spočinulo. Famózně zahrané, skvěle zrežírované, naprosto záživné, vtipné, strhující, charismatické, se Cíkej Lujím v roli, v jaké už ho asi neuvidíte, a úchvatně zmrdskou Helenkou Mirenovou, ani chvilku nudné, zajímavé, dokonale natočené včetně předělaných slavných filmových scén a famózně zahrané… Aha, tak to už jsem říkal, abych se z těch superlativů neposral, že! Samozřejmě režisér je zkurvený komunista, scénárista zasraný bolševik a všichni ti vynikající herci agenti KGB, ale i tak jsem si skoro přál, aby to neskončilo, a když už se stalo, bylo to jako bych se po dvou hodinách bezuzdných prasáren dokonale vycákal na katalogové kozy exkluzivní MILFky, měl jsem strašnou chuť na třešně, na dvojitého Brežněva s Husákem před vládním Antonovem, obnovit svůj pionýrský slib, nabít Auroru a vystřelit na Zimní palác. Opět by mě samozřejmě ani ve snu nenapadlo snižovat nesporné nekvality některých místních kolegů, ale svůj objektivní názor naštěstí pořád svobodně vyjádřit můžu. A ten zní, že kdo tomu dá méně než čtyři, je …….. ………! Za ty tečky si můžete dosadit kteroukoliv z následujících výstižných charakteristik v genderových variantách dle libosti – Hloupý buzerant, sebestředný pičus nebo zakomplexovaný kokot. Pokud by si některá nevěděla rady s tím kokotem, ať mi napíče nějakou milou zprávu. ()
Týpek, který natočil blázniviny se Stillerem a Meyersem, se vrhnul na seriózní drama ze zákulisí filmového průmyslu a výsledek nedopadl vůbec špatně. Možná by neuškodilo trochu stříhat (politické debaty mě neberou), ale od chvíle, kdy Trumbo pod cizím jménem odevzdá "Prázdniny v Římě", nabere vyprávění ten správný směr. Asi si konečně seženu "Spartaka", Kirk Douglas byl docela sympaťák :). ()
Trumbo patří do skupiny snímků, ve kterých si Hollywood takzvaně nastavuje zrcadlo - vrací se do minulosti a líčí příběhy postav, které z Hollywoodu udělaly slavnou továrnu na sny. Tentokrát připomíná obtížnou situaci levicových umělců na přelomu 40. a 50. let, kteří byli obviněni z komunistického spiknutí, souzeni a zbaveni možnosti veřejně působit. Trumbo patřil k nejslavnějším scénáristům své doby a lze ho považovat za jednu z nejvýznamnějších obětí McCarthyovského honu na čarodějnice. Snímek má dvě velká plus - hereckého chameleona Bryana Cranstona, kterého bude většina diváků nejspíš znát jako Perníkového tátu ze seriálu Breaking Bad. Ve složitých dramatických úlohách se cítí Cranston jako ryba ve vodě a celým filmem prochází jako absolutní suverén. Druhým kladem je scénář, který by, myslím, pochválil i sám velký mistr pera Trumbo. Jsou v něm obsaženy všechny emoce - na náležitých místech umí dojmout, jinde vzbudit napětí a na dalších zase rozesmát. Za zmínku stojí John Goodman v malé, ale nepřehlédnutelné roli šéfa studia zabývajícího se výrobou těch nejbrakovitějších filmů, který se po veřejném zatracení rozhodne vzít Trumba pod svá ochranná křídla (nikoliv zadarmo, pochopitelně). K filmu mám jen dvě připomínky - Hollywood má rád velké příběhy a velké postavy. Trumbo tyhle požadavky splňoval. Byl králem mezi tehdejšími scénáristy, disponoval značným majetkem, a to mu zaručovalo, že ať se děje, co se děje, nikdy nespadne až na dno. Méně známé oběti tehdejší kampaně takové štěstí neměly. Za druhé pro ty, kteří by rádi srovnávali s paralelně probíhajícími represáliemi ve východním bloku: přes nepopiratelně odpudivý charakter perzekuce v Americe nikdy ani vzdáleně nedosáhla takového rozměru jako na Východě, kde stát představoval prakticky jediného zaměstnavatele a kontroloval všechny sféry života. Celkový dojem: 80 %. ()
Pred časom som v komentári film Exodus, nazval Premingerovým Spartakom. Doteraz som žil v tom, že obom geniálnym režisérom pokazili ich filmy Newman s Douglasom, a teraz zistím, že obe tie sračky písal ten istý patlal a ešte naraz. :D A je sranda, jak som Cranstonovi zožral Heisenbera, so všetkými jeho vraždami a svinstvami aj s navijákom, ale s manieristickým, egoistickým komunistom sa stotožniť nedokážem. Stratil ma hneď na začiatku, keď sa svojimi utopistickými žvástami pokúšal indoktrinovať vlastné dieťa, a jedno ospravedlnenie, zhruba v trištvrťke filmu, to už potom nezachránilo. Ten týpek bol dobrovolne komunistom, v čase Stalina. Sláva mu. Iba tie jeho Prázdniny v Ríme milujem. Životopis je to napísaný brilantne. C. K. sa išiel pretrhnúť a Helen Mirren by konečne zaslúžila oscara za celoživotné dielo. Celkovo podarená vec, len je o hlúpom človeku. ()
Je zajímavé, že v tak krátkém časovém údobí dostane mimo bratrů Coenů nápad natočit film na téměř totožné téma i Jay Roach, dokonce se shodují i ve stylizaci do estetiky klasického Hollywoodu. Oba filmy se však zásadně liší v žánru - Ave, Caesar! je tradičně ujetá komedie bratrů Coenů a zároveň pocta dané filmové éře, kdežto Trumbo je klasické biografické drama, byť s častými komediálními prvky. Jedna z temnějších stránek historie USA, tedy mccarthistický hon na čarodějnice a coby leitmotiv legendární nechvalně proslulá černá listina (na které bylo nejdříve 10 a později stovky osob - zejména scenáristů, ale i herců, režisérů atd.), kterou vytvořil Výbor pro neamerickou činnost, má dle mého soudu svůj umělecký vrchol ve snímku Martina Ritta Na černé listině s geniálním Woody Allenem v hlavní roli, ale i přesto je životopisný snímek o Daltonu Trumbovi velmi cenným příspěvkem k reflexi Ameriky a její historie. Formálně film sice nedosahuje absolutního uměleckého patra, chvílemi je to až moc nasládlé a chybí cokoliv nadstandardního (řekněme překvapivá střihová skladba, výraznější hudební složka, změny dynamiky atd.), ale hodně zachraňuje Perníkový táta Bryan Cranston a jeho herecké umění, stejně jako opravdu povedený casting a zapojení autentických dobových záběrů v kombinace s trikovými montážemi dotvářející dobový materiál. ()
Galerie (49)
Zajímavosti (10)
- V kině jsou vidět ukázky filmů, na kterých Dalton Trumbo jako scenárista pracoval. Těmi jsou Spartakus (1960) a Prázdniny v Římě (1953). (hansel97)
- Do role Daltona Trumba zvažovali Garyho Oldmana, ale tvůrci se nakonec rozhodli pro Bryana Cranstona. (hansel97)
- Během filmu je zmíněn film Pojistka smrti (1944) a později také dva snímky, ke kterým scénář napsal samotný Dalton Trumbo, těmi jsou The Brave One (1956) a Exodus (1960). (hansel97)
Reklama