Série(4) / Epizody(36)
-
Labyrint (2016) - 10 epizod
-
Dveře (2018) - 10 epizod
-
The New World (2020) - 8 epizod
-
The Choice (2022) - 8 epizod
Obsahy(2)
Seriál inspirovaný stejnojmenným filmem z roku 1973, který napsal a natočil Michael Crichton, pojednává o futuristickém zábavním parku obydleném robotickými bytostmi. Vítejte ve Westworldu! Poznejte svět, který uspokojí všechny vaše touhy... Dramatický seriál z produkce HBO je temnou odyseou, která nás zavede do počátku umělého vědomí a evoluce hříchu. Westworld nám představí svět, kde se protíná blízká budoucnost s minulostí, s níž se dá dle představivosti manipulovat. Svět, ve kterém lze splnit každou lidskou touhu, ať už ušlechtilou, nebo zvrhlou. (HBO Europe)
(více)Videa (37)
Recenze (560)
Nedá sa nič robiť, seriál ako celok sme nútení definitívne hodnotiť po jeho zrušení už po štvrtej sérii. Napriek tomu si myslím, že do istej miery sa príbeh uzavrel, ak by sme si odmysleli napríklad cliffhager na konci štvrtej série a strohé oznámenie, o čom bude päťka, ktorá nebude. Ale ona nakoniec možno bude, pretože petícia fanúšikov a podobne. Každopádne bol Westworld veľmi hutnou sci-fi jazdou od začiatku do konca, kde prvé dve série u mňa prevažujú na druhou polovicou. Takýto komplikovaný západný kyberpunk tu nebol už dlho (vlastne nikdy) a investovať do podobného projektu vyžadujúceho si plné sústredenie diváka sa asi dlho nikto neodváži, v zmysle diela s vysokým rozpočtom. ()
Někdejší Crichtonův Westworld představoval přes jméno slavného spisovatele a účast Yula Brynnera coby hvězdy nejužším způsobem spojené s westernovým žánrem prachobyčejné a z dnešního pohledu nepříliš zajímavé béčko. I když za produkcí stála uznávaná HBO, nečekal jsem, že vznikne něco tak promyšleného a strhujícího, výpravného, něco, co mě přinutí zhlédnout celou první sérii v nejkratším možném čase. Chytrý seriál s komplikovanou strukturou, myšlenkově provokativní, s humanistickým zaměřením, s nejednoznačnými postavami, skvěle obsazený a zrežírovaný, co víc si přát. Westworld si pohrává s dnes tak populární myšlenkou vzniku umělé inteligence, kterou mají na svědomí dva technologičtí vizionáři - Ford a Arnold. Praktickému Fordovi jde o podnikání a kráčí neochvějně za svým cílem postavit obří zábavné centrum, které vytvoří dokonalou iluzi divokého západu 19. století. Jeho obyvateli mají být roboti k nerozeznání podobní lidem. Nic víc než špičkové stroje v nich nevidí a nechce vidět. Kolega Arnold si uvědomuje výsledky jejich snažení a hra na boha ho začíná děsit. Stává se překážkou pokroku a jeho život končí v marné snaze projekt zastavit. O 35 let později stojí paradoxně v cestě bezproblémovému chodu společnosti Ford. Množí se nevysvětlitelné jevy v chování robotů, ztrácí se zaměstnanci, houstne napětí - změna je cítit ve vzduchu. Autoři seriálu rozehrávají partii s divákem zeširoka a dohloubky, matou ho, hrají postranní hry a kombinují žánry. Westworld je pochopitelně ze všeho nejvíc pocta klasickému westernu se všemi jeho identifikačními znaky a typizovanými postavami. Vedle toho jde o sci-fi, ale na své si přijdou i milovníci romantiky, nerdi zvyklí luštit množství odkazů a rébusů a fandové dobrodružné podívané. Co funguje na jedničku, je propojení a vyvážení intelektu a citové angažovanosti. Složitá stavba příběhu nutí diváka přemýšlet, zneužívání umělých bytostí vzbuzuje vlnu sympatií s jejich osudem, ne nepodobným postavení starověkých otroků. Prachatí návštěvníci parku mají možnost kohokoli z robotů mučit, zabíjet a znásilňovat - a také to často činí. Zatímco v Crichtonově Westworldu představovali roboti hrozbu, v novém zpracování představují tu sympatičtější část seriálových hrdinů. Jejich touha po pochopení smyslu jejich existence a po důstojnosti je zlidšťuje víc než lidi plné nadřazenosti, sobectví a bezohlednosti. Revolta robotů s sebou nese kromě zkázy i naději na obnovení morálních hodnot a humanistických ideálů. Těžko říct, co bych na Westwordlu vyzdvihl nejvíc. Záludnou proměnlivost charakterů ovlivněných přeprogramováním či odhalením identity? Výkon hereckého veterána Anthony Hopkinse v roli velikášského, manipulativního a nebezpečného šéfa parku? Či snad skvělou výpravu? Ať je to jak chce, těším se jak malý kluk na další sérii. Celkový dojem: 95 %. ()
Úprimne netuším, prečo som pozeral desať hodín niečo, čo bolo v Ex Machina spracované oveľa lepšie na necelých dvoch hodinách. Ani 10 dielov nestačilo, aby som uveril postavám a svetu, v ktorom existujú. Koherentný storytelling je, zdá sa, passé a Nolan a spol. si zamieňajú komplikovanosť za komplexnosť. Produkcia virálneho šumu je dôležitejšia než estetika. Ak je dnes fakt tá zlatá éra televíznych seriálov (osobne si myslím, že to príde až vtedy, ak sa nebude míňať šialených 100 mega na niečo, čo má ôsmych režisérov), tak za 30 rokov Westworld zaujme maximálne tým, ako zrkadlí trendy, ktoré určovali skutočné klasiky a duch doby. ()
1. série - 4* » myšlenkami neuvěřitelně nabité, vizuálně vypiplané a atmosférou po většinu času odzbrojující, ovšem místy také poněkud zdlouhavé a rovněž zdaleka ne tak dobře vypointované, jak bych čekal.. do plných tedy jít nemůžu, ale jsem spokojen a těším se na nášup! (5.1.2017) | 2. série - 3* » hrátky s časovými liniemi (no jo, Nolan), které do sebe v první sérii krásně zapadly a vyústily v uspokojující pointu, se ve druhé řadě opakují v daleko větším měřítku a po většinu času jde bohužel jen o samúčelné překombinovávání děje, které působí tak, jako by jen mělo zamaskovat vyprázdněnost celé zápletky.. ačkoli mi to sledování seriálu dost často znepříjemňovalo, tak jsem se přesto u většiny epizod vlastně celkem dobře bavil; hlavní problém ovšem nastal u epizody poslední, kterou měla celá tahle šílená mozaika vyvrcholit - očekávané rozuzlení v kulervoucím finále se totiž zdaleka nekoná a divák má po zhlédnutí závěrečného dílu spíše pocit promarněných 10 hodin života, protože to všechno, co se během předchozích 9 epizod "budovalo", jen tak nějak vyšumí do ztracena.. a samotný konec je přinejmenším zvláštní, takže z mé strany zůstává primárně velká nejistota, zda se vůbec pouštět do následující série... (8.8.2018) | 3. série - 3* | 4. série - 4* ||| průměr = 3,5* ()
1. série - 90% - Za každým rohem zaprášeného městečka, za každým kopcem vzdáleného pohoří, tam se skrývá takového potenciálu, že mi prvních několik epizod běhal mráz po zádech jen ze všemožných představ, jak bych se asi zachoval v leckteré zapeklité situaci. Jonathan Nolan s Lisou Joy fikaně vypráví v rozvážném tempu, které sice předkládá spoustu otázek, ale zároveň stíhá na ty nejpalčivější velice rychle odpovídat pomocí drobných stop, takže pozorný divák pointy hádá správně už nějakou dobu dopředu. Když se ale taková temná tušení potvrdí, je to za asistence fenomenálních výkonů Hopkinse, Simpsona nebo Newton nefalšovaná divácká slast. Westworld zatím stále není dokonalý, ale svoje hrany otesává díl od dílu rychleji a i přes bolestivé ztráty některých oblíbených postav vím po uzavření překvapivě velkého množství dveří v samotném finále hlavně jedno. Chci víc a jsem jedině rád, že v tom nejsem sám. 2. série - 60% - Smířlivé hodnocení ruku v ruce s vyšperkovaným vizuálem, strhujícími hereckými výkony a zvláštními efekty, které z každé epizody dělají událost. V kombinaci s téměř urážejícím tempem a nutností šokujících finálových zvratů je ale z druhé sezóny dost možná největší zklamání poslední doby. Snaha HBO udělat z Dolores novou plakátovou Daenerys Targaryen je až směšně křečovitá, tím spíš, že její linka získala na významu možná tak na samém konci. Jinak totiž celý počin paradoxně ztrácí na síle tím víc, čím lépe známe hlavní postavy. Jako kdyby výtvory ztrátou ovlivnitelnosti ztratily svou tajemnost a zůstaly jen dvourozměrnými figurkami, za jejichž postupem či zdánlivým vývojem se žádné překvapení neskrývá. Nebýt Williamových vzpomínek, jdu rozhodně níž. Takhle beru druhou desítku epizod jako nešťastné (ale stále ještě vykupitelné) škobrtnutí. 3. série - 85% - Nepamatuji, kdy se naposledy stalo, aby se spásou nastoleného seriálu stala nová postava. Lidský element nepředvídatelnosti přináší Caleb v podání zabejčeného Aarona Paula a právě díky němu funguje symbióza filozofických myšlenek, třikrát přeleštěných záběrů i promyšlené akce. Úplná rána na solar to i přes vražedně rychlé tempo a spolehlivou hereckou partu není, na to jsou třenice mezi Dolores a Maeve snad až příliš vychtěné a směřování k božskému stroji zase až moc přímočaré. Přesto jsem zůstal slušně překvapený z toho, jak moc se na pravidelnou dávku robotických emocí těším a každý zvrat vychutnávám. Pro někoho je přešlapávačka mezi hodnými a zlými snad až příliš jasně čitelná, ale já mám radost, že jeden z nejambicióznějších seriálů dneška se nebojí vrátit blízko k divákovi takhle razantním krokem. 4. série - 80% - Uzavřený kruh, smyčka, návrat a povědomost. Vizuálně krásná a čistá sci-fi, která svým obsahem občas balamutí, zdánlivě uspává, velice zřídka šokuje, ale do samého konce baví a nenápadně diváka bere za ruku a dovádí ho - kam vlastně? Na konec všeho? Na samý začátek? Od obojího trochu? Nevadí mi, že tahle cesta skončila a že ona volba z názvu sezóny nakonec zůstává v tom, jak můžu celou robotickou odyseu vnímat. Jestli jako nadějný pohled do budoucnosti, nebo naopak jako bezvýchodnou situaci pro (nás) všechny. () (méně) (více)
Galerie (660)
Zajímavosti (72)
- V této epizodě zazní v úvodu intro skladby „A Forest“ od kapely The Cure. (Epistemolog)
- El Lazo znamená ve španělštině „smyčka“ nebo „oprátka“. (HellFire)
- Meno postavy Anthonyho Hopkinsa (Robert Ford) je odkazom na skutočnú osobnosť divokého západu, Roberta Forda, ktorý sa "postaral" o najznámejšiu osobnosť divokého západu, Jesseho Jamesa. (Sexy_Beast)
Reklama