Režie:
Paul HaggisKamera:
Andrij ParekhHudba:
Nathan LarsonHrají:
Oscar Isaac, Catherine Keener, Jim Belushi, Stephen Gevedon, Hilary Mann, Christian Keiber, John Bianco, Paul Borghese, Craig DiFrancia, J. Mallory McCree (více)VOD (1)
Epizody(6)
Obsahy(1)
Nick Wasicsko se stal starostou v roce 1987, kdy městem Yonkers zmítala krize. Příkaz, jenž mu nařizoval vystavět nízkorozpočtové byty v bílých středostavovských čtvrtích, rozpoutal ve městě "válku" poháněnou rasismem, vraždami a politikou. Nick Wasicsko (Oscar Isaac), mladý starosta středně velkého města Yonkers ve státě New York, se potýká s federálním soudním příkazem, který mu nařizuje vystavět malý počet nízkorozpočtových bytových jednotek v bílých čtvrtích. Starostovo úsilí příkazu vyhovět však znesváří celé město, totálně paralyzuje místní správu a nakonec zničí i samotného starostu a jeho politickou budoucnost. Catherine Keenerová se představí v roli Mary Dormanové, majitelky domu ve východní části Yonkers, která během bitvy o umístění výstavby sociálního bydlení dospěje k pozoruhodnému objevu. Šestidílná minisérie Najděte mi hrdinu od scenáristy Davida Simona (seriály Treme a The Wire - Špína Baltimoru) a režiséra Paula Haggise (oscarové drama Crash), inspirovaná stejnojmennou faktografickou knihou spisovatelky Lisy Belkinové, zkoumá pojmy jako domov, rasa a společenství prostřednictvím životů zvolených představitelů, úředníků, aktivistů i prostých obyvatel města. (HBO Europe)
(více)Videa (7)
Recenze (54)
V tomto zajímavém a poučném televizním zpracování se dozvíme mnoho faktů o tom, jak funguje demokracie ve Spojených státech a jak se proti těmto nařízením občané mohou bránit. V tomto případě se jednalo o rozhodnutí federálního soudce Leonarda Sanda, který v osmdesátých letech dvacátého století uzákonil, že se v bílých čtvrtích vystaví sociální byty pro menšinové obyvatelstvo většinou afrického nebo hispánského původu. Místní obyvatelstvo se začalo bouřit z důvodu jejich bezpečnosti a tím nastal kámen úrazu. Byli nespokojeni s jednáním místní samosprávy a tak zvolili jako svého starostu mladého, nezkušeného a kariérního politika, který jim nasliboval hory, doly, ale skutek utek. V tomto městě, které se jmenuje Yonkers a které hraničí s newyorskou chudinskou čtvrtí Bronx žije necelých dvěstě tisíc obyvatel. Na základě svého negativního postoje k příkazu federálního soudu tento mladík vyhrál volby a stal se starostou. Ihned po zvolení obrátil svůj postoj, kterým se prezentoval před svými voliči a začal propagovat výstavbu nových bytů, které měli získat jejich obyvatelé zadarmo. A v tom vidím tu nespravedlnost, protože v kapitalistické společnosti přece nejde zavádět prvky socialismu, kde jednomu něco dáte zadarmo a druhý nato musí celej život makat. Vůdčí demonstrantů zaměřili své demonstrace proti místnímu magistrátu a tím udělali asi největší chybu, jelikož to byl příkaz od soudce Sanda z federálního soudu, tak se místní pobočka KKK měla spíše zaměřit na tohoto soudce a néé na magistrát, který s tím ani nic udělat nemohl, ale to nikoho z těch demonstrujících nenapadlo, protože se nechali vést špatnými lídry jako je to skoro vždy u všech demonstrací a vidíme to bohužel i u nás, kdy banda tupých ovcí demonstruje a ani člověk občas nechápe proti čemu, Tento pohled do duše americké společnosti a vydíráním občanů a upřednostňování menšin vůči celku mi připadal velice poučný a taky mě ujistil, že politika na všech úrovních je fakt svinstvo. Režisér, ale i celkově tvůrci zde ukazují svůj pohled na věc v tomto černobílém experimentu, kde smíchaj jablka s hruškami a pak čekaj, co se bude dít. Celkem kvalitní herecký výkon podle mě celkem slizkého starosty zde ztvárnil guatemalský herec Oscar Isaac , který přesvědčivě zahrál tohoto egoistického, arogantního starostu, kterému v té době bylo pouhých dvacet osm let, takže neměl zkušenosti a nedokázal vysvětlit lidem vůbec nic a který kydal hnůj na své oponenty. A jaké ponaučení z toho plyne. Asi mě napadá hlavně to, že stát se rozhodne něco udělat a vůbec se nezajímá o to, co si o tom myslí lidé, kteří v dané oblasti žijí. Tvůrci to natočili jako jednostrannou agitku, kde vidí jen jednu stranu a tu druhou stranu očerňují, což je v dnešním obráceném světě asi už zcela normální. A proto dávám pouhých 70% za tento jednostranný pohled na tuto věc. ()
O Nicku Wasicskovi jsem před zkouknutím minisérie nikdy neslyšel a s jeho reálným osudem jsem nebyl obeznámen ani co se za nehet vejde. A nejspíš proto mě závěr téhle řemeslně vycizelované nálože z produkce mého oblíbence Davida Simona (The Wire) dostal do kolen. Najděte mi hrdinu je režijně i scenáristicky vypulírované drámo postavené na hutných dialozích a silných tématech. Úvod je možná trošku těžkopádný a občas je z toho cítit závan lehce strojeného patosu, ovšem těch závěrečných deset minut vám probodne srdce. Vážně. Oscar Isaac má našlápnuto k zářné kariéře a byla by škoda ji celou promarnit za kniplem X-wingu. Více takových rolí! ()
David Simon spolu s ostatními zabodoval. Možná, že to nebylo tak komplexní či záživné jako The Wire či Generation Kill, ale pořád tam neuvěřitelně dobře fungovala realističnost s dramatičností, a ona tragédie, která byla již v názvu slibována, v posledním díle mocně dolehla. Líbí se mi, jak seriál pracuje s komplexními tématy z více perspektiv, jak kontrastuje a leckdy i spojuje osudy svých postav a hlavně jak umně dokáže přiblížit i takovému paku, jako jsem já, politiku a americkou společnost lidsky bez přehnané zaujatosti. ()
Celému příběhu trochu dává zabrat formát seriálu, kvůli němuž scénář vypráví víc, než nezbytně musí. Haggis má každopádně propracovanou nástěnku s postavami a od začátku ví, kam chce hlavní hrdiny i diváka dostat. Občasný patos, naivita a zjednodušování schémat politiky a komunitního života nakonec zaveze do správných kolejí v duchu "you piece of shit!" a člověk má na dlouho o čem přemýšlet. Dokonce bych řekl, že se to občas sveze až k socreal seriálům typu "My všichni školou povinní", naštěstí to posleství, že si sice za svá rozhodnutí neseme odpovědnost sami, ale že i blízcí lidé můžou občas pomoct s dost zásadními a pozitivními životními změnami, je ok. Předpokládám, že v Česku se bude tenhle typ seriálu vysílat v 23:30, až skončí všechny pořady o vaření, seriálové vymývárny a talk show s ušatým pudlem. V Česku je totiž důležité, aby postava třeštila oči na to, že pan A řekl paní B nějaký nesmysl. Místo, aby řešila, že venku se občas opravdu něco musí i řešit a to co lidí říkají a dělají by mohlo kromě panických nadávek tu a tam dávat i nějaký smysl. ()
Ukažte mi hrdinu a já vám napíšu tragédii... David Simon pokračuje v tradici Scotta Fitzgeralda a ve svém hrdinském tažení za povýšení televizní produkce z bohapusté zábavy na společensko-filosofické traktáty, které člověka donutí zamýšlet se nad nejpalčivějšími problémy dnešní doby. Pro českého diváka bude sice obtížné ponořit se do děje zasazeného v reaganovské Americe konce 80. let, ústřední témata jeho díla (politika, chudoba, rasismus, atd.) jsou však nadčasová a jejich aktuálnost je bolestně zjevná nejen v současné Americe, ale i u nás. Simonovo historické drama je navíc špičkově obsazeno a z režijní stoličky jištěno vynikajícím Paulem Haggisem. 90% ()
Galerie (45)
Zajímavosti (2)
- Na začátku tohoto dílu slyšíme skladbu „Gave It a Name“, která byla nahrána již v roce 1991, ale jelikož se nevešla na album „Human Touch“, tak byla vydána až na výběrovém albu s názvem „Tracks“, které vyšlo v roce 1998. (Trajektt)
Reklama