Režie:
Mario MonicelliHudba:
Nino RotaHrají:
Alberto Sordi, Vittorio Gassman, Silvana Mangano, Bernard Blier, Gian Luigi Polidoro, Mario Colli, Folco Lulli, Livio Lorenzon, Romolo Valli, Tiberio Murgia (více)Obsahy(1)
Oreste (Alberto Sordi) přijme úplatek sto lir od Giovanniho, aby nemusel narukovat do první světové války, ale pak se na něj vykašle. Oba muži stejně neuniknou osudu a zúčastní se těžkých bojů na Piavě.... (MVanis)
Recenze (14)
Na me film nezafungoval. Neprozil jsem ho s hlavnima postavama, ackoliv byly pomerne dost vyrazne, predevsim Vittorio Gassman. Chvilema se zdalo, ze film bude velmi dobre odlehcen humorem, ovsem pomerne rychle me to vyvedlo z omylu. Skoda. Rozhodne z filmu je citit vypoved o tom, ze tahle valka byla marnost. ()
Suverenne najlepsi Monicelli, bitka na Piave bol masaker i v ramci I. svetovej vojny. Americke vojnove filmy maju svoje kvality, ale len poniektore, Ruske vojnove filmy - tiez len poniektore videli kvalitu. Kazdopadne pochody na bojisko, vyborne dialogy, tempo, nechybaju vybuchy - humor tu ani snad nebolo treba, ja som sa zameral hlavne na vojnovy film : 92 % ()
Prvé stretnutie s talianskym režisérom, Mariom Monicellim, ktoré nedopadlo, zrovna tak, ako som si sprvoti myslel. Nie je veľa kvalitných filmov z obdobia 1. svetovej vojny, o to som si viac predstavoval, že ma čaká nadštandardný zážitok v podobe slávnych kolegov, ako sú Kubrickov Paths of Glory, či Milestonov All quiet on the western front, samozrejme film disponuje tiež kvalitnými vojnovými pasážami s luxusne dlhými zábermi, a tak mám možnosť vidieť, až dokumentárnym spôsobom, na vlastnej koži, aké to bolo byť zabrodený v zákopoch ! To je na nezaplatenie, áno s tým súhlasím, pričom mi ani neprekáža, že sa film nesie v komediálnom duchu s dvojicou Sordi / Gassman, obidvaja sú vynikajúci. I napriek všetkým pozitívnym faktom, mi vadí to, že sa strašne nudím, patrilo by sa skracovať, tak aspoň, o dobrú pol hodinu ! Nebolo by to od veci, keďže tak strihač s režisérom, neučinili, preto dávam za pekné 3 hviezdičky, ani viac, ani menej, zlatý stred, ktorý tomu najviac svedčí ! PS : Krásna žena, Silvana Mangano tu je, tak kochajte sa ňou, vtedy ma film bavil - vehementne ! ()
Italská klasika, která velice umně pojí komično s tragičností a podává odlehčeným způsobem reálný obraz o 1. světové válce. Ústřední herci hrají bravůrně a film je plný nezapomenutelných scén. Pro úplný požitek z filmu je však podle mě nutná znalost italštiny. Jednotliví vojáci totiž mluví každý svým nářečím, což vytváří jedinoučnou atmosféru a přidává na komičnosti i síle jednotlivým scénám. Netřeba zdůrazňovat, že samotný závěr celé dílo korunuje a potvrzuje, že tento snímek právem patří mezi nejlepší italské filmy všech dob. ()
Pokus o protivojnovú "švejkovčinu" sa vydaril len spolovice, odľahčeného humoru je poskromne, čo som bol prekvapený, čakal som vačší nárez. Doraz je kladený hlavne na vojnovú frontu a dobrodružstvá práporu počas zákopových vojen. Tento vážny aspekt filmu je poctivejší a celá dejová linka so Silvanou Mangano patrí k tomu najlepšiemu. Záver ma presvedčil o štvrtej hviezdičke. ()
Galerie (6)
Photo © Dino de Laurentiis Cinematografica
Zajímavosti (17)
- Novinář a spisovatel Carlo Salsa, který ve válce skutečně bojoval, poskytl své služby jako konzultant a obohatil děj, dialogy a pozadí o živé a originální detaily. (classic)
- Velká válka se zrodila z nápadu Luciana Vincenzoniho, který byl ovlivněn povídkou „Due amici“ od Guy de Maupassanta. Když Mario Monicelli s námětem přišel za Dinem De Laurentiisem, producent okamžitě projevil velký zájem a souhlasil s nápadem dát dohromady Vittoria Gassmana (Giovanni) a Alberta Sordiho (Oreste). (classic)
- Původně chtěl Mario Monicelli vytvořit představu jakéhosi velkého vroucího kotle, z něhož se tu a tam vynoří nějaká postava; amorfní masa lidstva, vojáků, dělníků, nádeníků, vržená do zákopů uprostřed bláta, podél ovčích stezek, z níž se tu a tam vynořují typy a momenty. Přítomnost Vittoria Gassmana (Giovanni) a Alberta Sordiho (Oreste) nakonec zajistila, že se tak nestalo. Ostatně i při psaní scénáře byla oběma protagonistům přikládána větší důležitost, než se očekávalo. (classic)
Reklama