Režie:
Roy Ward BakerScénář:
Nigel KnealeKamera:
Arthur GrantHudba:
Tristram CaryHrají:
James Donald, Andrew Keir, Barbara Shelley, Julian Glover, Bryan Marshall, Duncan Lamont, Keith Marsh, John Bown, James Culliford, Hugh Manning, Eric Kent (více)Obsahy(1)
Při rozšiřování stanic londýnského metra narazí dělníci v podzemí na lidské ostatky. Přivolaný paleontolog neoficiálně stanoví stáří kostí na pět milionů let. Další rozruch na pracovišti vyvolá objevení velkého kovového objektu. V přesvědčení, že jde o nevybuchlou bombu, zavolají armádní specialisty. Věc je z nezničitelného, radioaktivního materiálu. Záhadný předmět se snaží identifikovat vedoucí týmu British Experimental Rocket Group, profesor fyziky Bernard Quatermass. Předpokládá spojitost nalezených ostatků a objektu. Teorie bomby se začíná pomalu rozplývat poté, co se věc začne znovu po pěti milionech let projevovat. Film odpovídá na dávnou otázku, zaznívající i v Kubrickově Vesmírné odysseji - proč právě my jsme jediné inteligentní bytosti na Zemi. (Trevize)
(více)Videa (1)
Recenze (34)
Profesor Quatermass je celkem zajímavou postavou, ale v tomhle filmu mě více dostalo barevné provedení a jednotlivé triky, které jsou docela dobré. Ten příběh mi přišel jako semletí všeho možného, co v té době sci-fi nabízelo, i když je pravdou, že autor předlohy i scénářem měl tenhle příběh venku docela dlouho. Nějak jsem se do toho příběhu ale nemohl dostat. ()
Netypická ale zato slušne zvládnutá Hammerovka, ktorá zaujme predovšetkým svojim nápadom a pútavejším príbehom. Ten, hlavne v prvej polovičke, dokáže udržať pozornosť diváka, hneď na začiatku tu máme jednu veľkú záhadu v podobe čudného nálezu, potom tu je jeho postupné odkrývanie, skúmanie, protichodné teórie o pôvode.... skrátka nastolené otázky pekne vydráždia zvedavosť. Neskôr v druhej polovičke a hlavne pri konci s finálnym rozuzlením začal príbeh v tomto smere trochu strácať a ponúknuté vysvetlenia miestami vyvolali úsmev na perách, hlavne keď sa k tomu pridali aj na tú dobu priemerne zvládnuté trikové efekty. Celkový dojem mi však aj napriek tomu vychádza mierne nadpriemerný. 70/100 ()
Velké zklamání, tenhle film jsem si šetřil a moc se na něj těšil, takže příliš nechápu všechen ten humbuk kolem něj. Nechytla mě atmosféra, kterou Britové v tomto žánru tak ovládali, přehrávané scény u rakety korespondují s neúplnými náznaky něčeho, co by mohlo být nebo spíš kdysi bylo. K filmu se ještě možná vrátím, viděno v originále bez titulků. ()
Klasické šedesátkové kulisové sci-fi se zajímavým začátkem, nudným prostředkem, a dramatickým koncem za který si film zaslouží přídomek horror. Námět vypadal slibně, a navnadil mě na inteligentní snímek postavený na dialozích, a pyšnící se postupně houstnoucí atmosférou založenou na neustále se prohlubujícím poznání. Dá se říct že jsem to i dostal. Quatermass and the Pit je sice podobně naivní jako adaptace starých verneovek, ale komu se podobné příběhy líbí, tak nebude zklamán. ()
Hodně sympatická kombinace scince fiction a hororu, přičemž navrch má stránka scifózní, což mě trošku překvapilo (mile), jelikož film natočilo studio Hammer, kteréžto mám zafixováno jako autory podivuhodných britózních hororismů. Většina filmu je povedená konverzačka o nálezu podivných koster a ještě podivnějším (ne)kovovém předmětu raketo-člunovitého tvaru a je to vskutku zábavné, stejně jako konec filmu nesoucí se ve znamení povedeného atmosferického rozuzlení. Pomáhá i charisma hlavní postavy profesora Quatermasse, jehož představitel budí zdání, že by snad dokonce mohl být v jiné dimenzi šikovným hercem _..._ Sice je pravda, že variací na podobné téma tu jistě bylo dost a film moc originální není, stejně jako je pravda, že tam bohužel není vesmírná vydra s chapadly (což je samozřejmě neodpustitelné provinění), ale i tak je to jednoduše povedená záležitost. Domluvil jsem. ()
Galerie (47)
Zajímavosti (8)
- Réžia bola zverená Royovi Wardovi Bakerovi hlavne vďaka jeho skúsenostiam s úspešnou veľkorozpočtovou Skázou Titanicu z roku 1958. (classic)
- Ku slovu sa dostali i zvláštne efekty, pôsobivá, hoci nie celkom explicitná je scéna dávneho marťanského masakra, nakrútená kombináciou bábok a živých kobyliek. (classic)
- Scenár snímku bol dokončený už v roku 1961, keď ešte v povedomí britských divákov doznieval úspech televíznych seriálov s Quatermassom. (classic)
Reklama