Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Soukromý detektiv z Los Angeles, Philip Marlowe se ujímá případu vydírání a sleduje stopu, jež jej zavádí mezi vrahy, lumpy z nočních klubů, autory pornografie, zkažené zbohatlíky a další. Ale Chandlerův legendární hrdina vše vyřeší v naprosto nesentimentálním a drsném stylu - a styl je to, o čem film "Hluboký spánek" celý je. Režisér Howard Hawks přináší na plátno elegantní setkání jednotlivých postav (zejména to Humphreyho Bogarta s Lauren Bacallovou), rázné tempo a fantastickou atmosféru. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (272)

Arbiter 

všechny recenze uživatele

A to já si užil především všudypřítomný šovinismus a sexuální napětí mezi alfasamcem a jakoukoliv sukní, macho týpky a macho dialogy a pitvořící se zlosyny a elegantní highclass zlosyny a šroubovanou - až groteskní - řeč těla a všudypřítomná cigára a smál jsem se tomu a bylo to fajn. Detektivní zápletka jako z pera Agathy Christie mi byla vlastně fuk. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Pokud se začne mluvit o žánru noir, Hluboký spánek je jedním z titulů, které se filmovému fanouškovi vybaví nejdřív, dalo by se říci, že to je dokonce výkladní skříň žánru. Přitom to není typický zástupce černé série, k noiru patří trpké konce a partnerská míjení, Hluboký spánek má na noir příliš optimistické vyústění. Film navíc oslabují dva nedostatky. Výslednou podobu ovlivnila cenzura, která nerozdýchala homosexuální vztah dvou záporných postav a cudně zamlčela i podstatu nelegální činnosti v Geigerově knihkupectví - tedy výrobu a distribuci pornografických materiálů. Tím se ovšem ztrácejí motivace a vazby důležité pro pochopení příběhu. Nedostatky má i scénář, který kupříkladu nemá žádné vysvětlení pro vraždu šoféra. Ikonický status ale Hluboký spánek nezískal omylem nebo zadarmo. Chemie mezi Bogardem a Lauren Bacall funguje skvěle a dala by se uvádět jako příklad ideálního filmového partnerství. Bogardovi role Marlowa sedla, typově se do ní hodil vizáží i intonací, navíc měl smysl pro ironii a dokázal svého detektiva v příhodnou chvíli lehounce shodit. Režisér měl cit pro atmosféru a filmové řemeslo ovládal znamenitě. Nebyl to sice žádný hledač nových cest, ale chápal, co v žánru funguje, jak to správně nadávkovat a použít. Spletitost příběhu a přítomnost hvězd pak pomohla zakrýt nedostatky scénáře. Celkový dojem: 85 %. ()

Reklama

Madsbender 

všechny recenze uživatele

"The Big Sleep" je termín, ktorým Raymond Chandler vo svojom prvom románe s detektívom Phillipom Marlowom z roku 1939 označuje smrť v jej absolútnej a definitívnej nezvratnosti. Objasňuje ju v istej stati zo záveru knihy, v ktorej si pokladá otázku: "What did it matter where you lay once you were dead? In a dirty sump or in a marble tower on top of a high hill? You were dead, you were sleeping the big sleep, you were not bothered by things like that ..." A smrť je v tomto príbehu všadeprítomná. Osobne sa domnievam, že by sa Hawks bez väčších problémov dostal aj cez normy na minimálny počet mŕtvych vo filme, ktoré Hollywood začal presadzovať po jeho invencii v oblasti prohibičnej gangsterky 30. rokov, keby sa The Big Sleep rozhodol natočiť práve ako gangsterku._____Hawks hravo prekonáva štandard Chandlerových románov, ktoré sú rovnomerne rozložené medzi koncept "character-driven" a inteligentnú premisu, rozvíjanú v komplikovaný prípad plný postáv, zvratov a detailov, korenených neodmysliteľnými kvalitnými dialógmi. Po formálnej stránke zachováva vysokú úroveň, pozorovateľnú aj pri jeho predchádzajúcich filmoch. Po stránke obsahu je jeho prevedenie pôvodného príbehu na plátno síce mierne poupravené pre potreby žánru noir a osekané na úkor predlohy, ale vďaka tomu sa mu darí svižne kľučkovať komplikovaným dejom podobne, ako pero legendárneho autora (dalo by sa teda povedať, že ako lákadlo a reklama na Chadlerov román funguje film bezchybne). Tu sa hrá na štýl a atmosféru starej školy, a to ide Hawksovi najlepšie. Zároveň však stále nie je problém pri chvíľke nepozornosti stratiť niť a preto je potrebné filmu venovať úplnú pozornosť. A naivnosti mnohých žánrových dobových súputníkov je na míle vzdialený._____Postava Phillipa Marlowa je Humphreymu Bogartovi ušitá na mieru. Ako kladný hrdina v americkom filme 40. rokov nie je typickým zástupcom romantických hrdinov, na akých bola vtedajšia divácka obec zvyknutá. Marlow nie je sex symbolom ani vzorom krásy (ako si dovolí Vivian Rutledge alias Lauren Baccal mu opakovane adresovať formou nelichotivej poznámky), no i tak mu jeho šarm a charizma zabezpečujú dostatok atraktívnych ctiteliek, ktoré musí chvíľami priam odháňať; nemá ani žiadne zábrany voči dcére svojho zamestnávateľa (celý film je obostretý ťažkým závojom erotiky a vášne medzi hlavnými postavami, čo sa zreteľne prejavuje najmä v dialógoch a dvojzmyselných obratoch či slovných hračkách). Je arogantný, neberie si servítky a jeho cynický humor je povestný. Jeho vyšetrovacie metódy sú občas pochybné, ale v kritických situáciách je priami, rázny a pre ranu nikdy nechodí ďaleko. S tvárou Huphreyho Bogarta je preňho hračkou získať si sympatie ľudí z vyšších, i nižších sociálnych vrstiev, kde na ňom každý ocení niečo iné - lojálnosť, prefíkanosť či schopnosť vykašľať sa na česť a zahnať súpera do kúta úskokom. Kĺbi v sebe vlastnosti a charakterové prvky, aké divák od detektíva vo filme z tohto obdobia príliš nečaká. To dodáva jeho konaniu istý šmrnc a dávku nepredvídateľnosti._____Howard Hawks si zvolil pre svoj film tak trochu vražednú stopáž, ale remeselná zručnosť, režijné vedenie hercov (a chémia medzi nimi), dynamický dej, kamerové jazdy, pohotová montáž, nepreniknuteľná atmosféra a dramatické hudobné motívy Maxa Steinera ju povyšujú vysoko nad bežnú žánrovú zábavu a nedovoľujú nude priblížiť sa ani na horizont viditeľnosti (čo je pre tak komplikovaný, avšak IMHO stále nie prekombinovaný film zásadné). Sexuálny podtón a dráždivé interpretácie chandlerovskej romance, zahalenej do plášťa neobvyklého noiru s vysokou koncentráciou krások (a mŕtvol) na políčko filmu a cigaretového dymu, sú nepopierateľne lákavé. Bogart numero uno, teším sa na naše ďalšie spoločné stretnutie. Najlepšie opäť v žánri, v ktorom je dom ako ryba vo vode. Nebezpečne blízko "skorodokonalosti". 85% () (méně) (více)

HAL 

všechny recenze uživatele

Ukrutně překomplikovaná noirová detektivka s dokonalým Bogartem a dokonale krásnou Lauren Bacall (jeho čerstvá novomanželka, nedivím se mu). Chandlerovskou atmosférou má moc pěknou, ale v příběhu a motivacích postav se dá snadno ztrácet, a hlavně je hlavní hrdina tak cool a vše zvládá s takovou lehkostí, že je těžké cítit kolem něj nějaké silné drama. Kdo by se o něj bál, když je to sakra Bogart? ()

Madison 

všechny recenze uživatele

Na rovinu, tento zmätený rozprávačský chaos päťdesiatich detektívnych línií by nerozlúštil ani vyhlásený Hercule Poirot. Scenáristicky je to zbytočne prekombinované a nejasné, mnoho postáv, ktoré sa spočiatku javia ako dôležité pre ďalšie fungovanie, sa nakoniec stratí v hmle, ich úmysly sú slabo definované. Tento veľký nedostatok mi prekvapivo nenarúšal plynulosť deja, hoci divák je v spleti scenára bezpochyby stratený. Noirovská pochmúrna atmosféra je však natoľko famózna, že mi ruka v ruke s dokonalou remeselnou stránkou, hrôzostrašnou hudbou, decentnými hereckými výkonmi, nedovoľuje skĺznuť na 3*, pretože dojmy sú - ak odpustím zamotaný scenár - pomerne silné napriek tomu, že doteraz neviem čo tam zvláštne mihotavé postavy Harry, Geiger, Lonino, Eddie, Brody, Regan, vlastne stvárali. ()

Galerie (69)

Zajímavosti (19)

  • Claude Chabrol vo svojej kritike považuje dielo za mimoriadne, ktoré však nespĺňa obecné nároky žánru. Dielo je veľmi osobité, aby ho šlo zaškatuľkovať. Zdôrazňuje rolu autorského vkladu a spontánnosti pri tvorbe diela. Zásadnou je pre neho osobnosť autora. Podľa Chabrola nemôže byť tento film rekonštruovaný, napr. v podobe remakeu, lebo by sa z diela vytratil jeho tvorca a dielo by pôsobilo dojmom podradnej imitácie. (Biopler)
  • Režisér Howard Hawks pri prestrihaní filmu odstránil časti, kde Marlowe vysvetľuje zločiny. Úspech filmu v ňom podporil rastúce presvedčenie, že divákom, ak sa dobre bavia, pramálo záleží na tom, či dej dáva zmysel alebo nie. (beso74)
  • Humphrey Bogart a Lauren Bacall se během natáčení natolik sblížili, že to Bogartovi způsobilo velké manželské potíže, jejichž řešení hledal Bogart v alkoholu a nebyl schopen herecké práce. Tři měsíce po dokončení filmu se Bogart a Bacall vzali. Bylo to jedenáct dní po Bogartově třetím rozvodu. Z tohoto manželství vzešly dvě děti. (Kulmon)

Související novinky

Noir Film Festival 2022: Filmy na černé listině

Noir Film Festival 2022: Filmy na černé listině

12.08.2022

Noir Film Festival letos slaví 10. narozeniny. Unikátní žánrová akce, která se v roce 2013 poprvé konala na hradě Kokořín a rok poté se přestěhovala na hrad Křivoklát, se již podruhé v řadě bude… (více)

Zemřeli Robin Williams a Lauren Bacall

Zemřeli Robin Williams a Lauren Bacall

13.08.2014

Dvě hollywoodské legendy během dvou dnů? Smutnější týden letos filmový svět ještě nezažil a snad už ani nezažije. Nejdříve jsme přišli o třiašedesátiletého komediálního génia Robina Williamse, který… (více)

Reklama

Reklama