Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Bezmála „švejkovský“, místy až bizarní příběh židovského mladíka, který musí před celým světem zapírat svou totožnost, se odehrává na řadě míst Evropy a odhaluje v celé hrůze nesmyslnost lidské netolerance, fanatismu, a války vůbec podle autobiografického románu S. Perela.

Salomon Perel se příliš neliší od svých součastníků, vlivem bouřlivé válečné doby jeho životní cesty dostávají nečekaný spád. Nejdříve s rodiči patřícími k německo-židovské komunitě utíká před hrozbami nacistů, pak se za letního táborového soustředění sám stává podezřelým politickým živlem. Po nečekaném útočném vpádu Němců na polské a ruské území je jejich zajatcem a tlumočníkem. Ironií osudu se ocitá v centru německé říše, kde prožívá první milostné vzplanutí k mladé Němce, ale vzápětí pocítí na vlastní kůži život obyvatel židovského gheta... (pstp)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (150)

Aidan 

všechny recenze uživatele

Vzpomínky Sallyho Perela pod názvem "Salomon: Přežil jsem v Hitlerjugend" vyšly před časem i v češtině. Kdyby to nebyla skutečnost, považoval bych tohle vyprávění za přitažené za vlasy. "Výtečný námět," říkal jsem si, když jsem knihu četl, "a přitom je to všechno tak neobratně napsané." Film Agnieszky Hollandové naštěstí využívá dramatický potenciál příběhu naplno, mnohem lépe než knižní předloha. Přítomnost židovského chlapce, jenž je nucen skrývat svou identitu v baště mládežnického nacismu je neustálým zdrojem napětí. A absurdita celé té situace dává všemu potřebný přesah. Jen jsem se pořád nemohl smířit se Sallyho bezskrupulózním pragmatismem, s nímž pohotově měnil role a zapíral víru svých otců, jen aby si zachoval krk. A ono se mu to ne a ne vymstít. Člověk z toho nakonec může nabýt dojmu, že holé přežití je ta nejdůležitější hodnota. (Na druhou stranu, měl bych být opatrný v soudech, když jsem žádnou podobnou zkouškou neprošel...). ()

Terminus 

všechny recenze uživatele

Hrdina proti své vůli, jehož osud připomene Pianistu, je titulní postavou celosvětově úspěšného filmu A. Holland. Téma druhé světové války přibližuje z odlehčeného pohledu mladé postavy, která nebezpečenstvími války proklouzne sérií až neuvěřitelných náhod. Nelze však štkát nad nesoudností scenáristů - toto je "příběh podle skutečné události" a "realita bývá podivnější než fikce". Židovský mladík, který se strachuje o prozrazení své identity odhalením obřízky, se dostane z Německa do Lodźe, do ruského sirotčince, k německé vojenské jednotce, jejímž hrdinou se stane paradoxně ve chvíli, kdy chce dezertovat k Sovětům. Jako hrdina se dostává do elitní školy Hitlerjugend a až na konci přebíhá k Sovětům a je zachráněn náhodnou přítomností svého bratra, který potvrdí jeho identitu. Divák tohoto příběhu, lidského a odlehčeného, nikoliv však zlehčujícího, zažívá údiv z výstřednosti ve scénách tančícího Hitlera a Stalina a ve scéně, v níž se ve skříni skrývá Hitler. K humornému, ale hluboce pravdivému zesměšnění rasové teorie pak dochází ve scéně, v níž je hlavní hrdina - Žid - prohlášen za typického Árijce. V roli fanaticky vydrilované dívky poznáme Julii Delpy, herečku a v případě sequelu i spoluscenáristku ceněných filmů Před úsvitem a Před soumrakem. ()

Reklama

sulimo 

všechny recenze uživatele

"Cítil jsem se zmatený. kdo jsou moji přátelé, kdo nepřátelé? Proč jsou na mě hodní a ve stejnou dobu tak hrozně zabíjejí? Proč je to tak? Co nás rozděluje? Jenom předkožka?" Odpověď je jednoduchá-absurdita ideologie. Absurdita války, nepřátelství, rasových a třídních rozdílů očima dospívajícího chlapce, který se z pudu sebezáchovy, a snad i ze snahy vybrat si jednu stranu, kde jedna je horší než druhá a není alternativa na důstojný život, zachová jako 90% lidstva - přizpůsobí se. A Žid Salomon se přizpůsobuje až s Gumpovskou absurditou a paradoxem těm absurdním a paradoxním situacím - aneb jak raději ztratit identitu než život. "A tak jsem se místo dezertérem stal hrdinou jednotky". Prazvláštní film, u kterého se dokážete zároveň jak smát, tak bát a pořádně se znechutit nad hrdinovou přizpůsobovistí, jenže do toho se neubráníte obdivu vůči jeho osobě. Dobře divný film. ()

Deschain 

všechny recenze uživatele

Tancujúci Stalin a Hitler a cukríky padajúce z "neba". Na tieto scény asi nikdy nezabudnem. Na druhej strane, Hitlerjugend, židovská otázka, druhá svetová vojna, skoro všetci okolo mňa sa veľmi často smiali, smiala som sa tiež, ale väčšinou som len zhrozene alebo znechutene pozerala, čo sa na plátne deje. Fuj tá demagógia v akejkoľvek podobe, či už u boľševikov alebo u nacistov. (Lumiére - 1.4.2012 - Febiofest) ()

Aky 

všechny recenze uživatele

Ideologie je nemoc a fundamentální náboženství je nemoc a Evropa je zřejmě ještě dlouho nevyléčitelně tím vším nemocná. Dovedně vedený příběh, který je přes všechny zobrazované absurdity zcela uvěřitelný. Na jeho pozadí humorně, dramaticky a tragicky současně autoři vykreslují zhoubnost všeho, čeho se lidé a národy chytají, když je nedostatek víry v sebe zažene hledat autoritu v něčem vznešeném vyšším. Vznešené vyšší vždycky skončí jako hnus na dně kanálu, ať se tomu říká jakkoliv. ()

Galerie (36)

Zajímavosti (6)

  • Ve filmu se říká, že se Salomon Perel narodil ve stejný den jako Hitler, tedy 20. dubna. Ve skutečnosti se narodil o den později 21. dubna. (Kulmon)
  • V rodném Německu byl snímek zpočátku přijímán velice vlažně, filmovým výborem nebyl dokonce ani navržen na možnou účast v boji o Cenu Akademie pro “nejlepší cizojazyčný film“. Jaké pak přišlo překvapení a rozpaky, když se ukázal jako jeden z nejúspěšnějších německých filmů, který byl kdy v USA uveden a získal nejen Zlatý glóbus, ale i oscarovou nominaci pro “nejlepší adaptovaný scénář“. (džanik)
  • Skutečný Salomon Perel se objevuje na konci filmu. (Kulmon)

Reklama

Reklama