Režie:
Howard HawksKamera:
Sidney HickoxHudba:
Franz WaxmanHrají:
Humphrey Bogart, Walter Brennan, Lauren Bacall, Dolores Moran, Hoagy Carmichael, Sheldon Leonard, Marcel Dalio, Dan Seymour, Lance Fuller, Ron Randell (více)VOD (2)
Obsahy(1)
V tomto filmu spolu poprvé hráli Humphrey Bogart a debutující 19letá Lauren Bacallová. Životem znavený Harry Morgan v žádném případě nemá zájem pomáhat francouzským odbojářům, ale mění názor, když se svůdná kráska Marie zeptá Nemá někdo zápalku? Rozvíjí se příběh plný vášně s množstvím zápletek a duchaplného humoru. Inteligentní scénář Williama Faulknera a Julese Furthmana režírovaný Howardem Hawksem značně připomíná Casablancu: francouzští odbojáři, bluesový klavírista (Hoogy Carmichael) a bar Martinique a nad tím vším milostný příběh v podání Bogarta a Bacallové. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (77)
Jak říká klasik, příběh je chabej jak k smrti vyčerpanej a vyzvoněnej telefon. Chybí mu ta správná gradace, která je nejlepší ingrediencí v této diskuzi tolikrát zmiňované Casablancy. Ale Hawksova režijní ruka je pevná a dovede ukočírovat i špatný scénář. Atmosféra válečného Martiniku je velmi příjemná i s dokonalou hudbou. Ale hlavně, lepší filmový pár než Bogarta a Bacallovou byste pohledali (a nenašli). Dokázali to už v Hlubokém spánku a dokázali to i teď. ()
Hawks znásilnil Casablancu a k tomu naprosto změnil Hemingwayúv příběh, ale proč mu to mít za zlé? Pouze se svezl na vlně. Bogart je stále jako Rick Blaine skvěle břitký a cynický, ale nudnou Bergmanovou vyměnili za Lauren Becall, která má kouzlo a s Bogartem byli na stejný vlně nejen ve filmu, ale i životě. ()
Přišlo někomu stejně jako mě, že jde o nepřímé pokračování Casablanci? Prostě si nemohu pomoci. Jiná, i když poměrně podobná žena. Stejná tvář hrdiny a podobné zvyky. Vše v podobném prostředí a atmosféře. Ať tak či onak, film není špatný, ale i ke kvalitám "casi" mu něco chybí. Dvojice Bogart + Bacall se příjemně doplňují, ale raději bych po boku Humphreye viděl jiný typ ženy (trochu krásnější aspoň). Howard Hawks je skvělý režisér, který prakticky neumí točit špatné snímky, ale někdy by mu měl scénář pomoci trochu zhustit příběh a děj, protože i přes poměrně krátkou délku se ve filmu neděje nic převratného. ()
"Mít a nemít" se na první zběžný pohled rozestírá na ploše nápadně podobných historických událostí jako o dva roky starší Bogartovská klasika "Casablanca". Zde ovšem jakákoliv vzájemná podobnost obou filmů (naštěstí :-)) končí. Hawksův snímek sice pohříchu postrádá břitký vtip, kouzlo okamžiku a style "Casablanky", ale jako svých zbraní se zase chápe příjemné ironičnosti a nadhledu, jež pramení z až překvapivě nekonfliktně ležérního tónu vyprávění (narozdíl od emocionálně a dramaticky vypjaté "Casablanky"). Skutečné "zbraně hromadného ničení" zde má ovšem na povel ústřední dvojice; v ústrety k jejim vzájemně se prolínajícím chemickým útokům a výbojům lze po delší časovou linku odolávat jen stěží. :-) ()
Kdyby nicim jinym, tak tento film je predevsim zajimavy debutem Lauren Bacall, ktera je mou oblibenou hereckou. Jinak sity film na miru skvelemu Bogartovi. Dejove me vsak snimek moc nezaujal, spise takova ukecana studiovka bez napeti, ale se zajimavymi postavami. Prumerne v zanru i pro dobu sveho vzniku. ()
Galerie (62)
Zajímavosti (7)
- Scénář napsal William Faulkner podle románu Ernesta Hemingwaye. Oba zmiňovaní jsou držitelé Pulitzerovy ceny. (Witta)
- Když Howard Hawks objevil Lauren Bacall, dal jí na výběr pracovat buď s Cary Grantem nebo Humphrey Bogartem. Lákalo jí pracovat s Grantem. Hawks jí však nakonec obsadil s Bogartem, a tak začala jedna z největších romancí Hollywoodu. (Mol)
Reklama