Režie:
Howard HawksKamera:
Sidney HickoxHudba:
Franz WaxmanHrají:
Humphrey Bogart, Walter Brennan, Lauren Bacall, Dolores Moran, Hoagy Carmichael, Sheldon Leonard, Marcel Dalio, Dan Seymour, Lance Fuller, Ron Randell (více)VOD (2)
Obsahy(1)
V tomto filmu spolu poprvé hráli Humphrey Bogart a debutující 19letá Lauren Bacallová. Životem znavený Harry Morgan v žádném případě nemá zájem pomáhat francouzským odbojářům, ale mění názor, když se svůdná kráska Marie zeptá Nemá někdo zápalku? Rozvíjí se příběh plný vášně s množstvím zápletek a duchaplného humoru. Inteligentní scénář Williama Faulknera a Julese Furthmana režírovaný Howardem Hawksem značně připomíná Casablancu: francouzští odbojáři, bluesový klavírista (Hoogy Carmichael) a bar Martinique a nad tím vším milostný příběh v podání Bogarta a Bacallové. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (77)
Nebyl by to pořádný listopad bez alespoň jednoho Bogarta, nicméně tady to je slabší číslo. Exotický válečný Martinik je cukřík jako prostředí (bary & loďky), ale celý děj mě nebral, je nevýrazný a nedotažený - film jako by někdo utnul přesně než konečně vypukne nějaký to akční drama. #Noirvember ()
Hawks znásilnil Casablancu a k tomu naprosto změnil Hemingwayúv příběh, ale proč mu to mít za zlé? Pouze se svezl na vlně. Bogart je stále jako Rick Blaine skvěle břitký a cynický, ale nudnou Bergmanovou vyměnili za Lauren Becall, která má kouzlo a s Bogartem byli na stejný vlně nejen ve filmu, ale i životě. ()
Exotický snímok z 2. svetovej vojny, ktorý je exotický svojimi LA dekoráciami, variáciami na ostrov Martinik. Film pôsobí potom aj napriek téme odboja veľmi príjemne, akoby stačilo sa iba vzoprieť systému a vyhrajete. Ak máte na to povahu. Ak trochu porozmýšľame na Bacallovej postavou, tak pre príbeh je úplne zbytočná, ale bez nej by film nemal šťavu a musel by sa potom viac zahustiť dej. Obe herečky sú krásne, elegantné, muži šarmantní, mužní, alebo vtipní. Nevidíme žiadnych Nemcov, zlo je už infikované okupáciou v mysliach tých hore a prichádza tak z francúzskej strany. Nie je to žiadna sláva, ale má to šarm, spád a atmosféru. ()
Skoro až nedůstojná variace (resp. kopie) na Casablancu. Ovšem paradoxně na mě tento snímek zapůsobil mnohem lépe. Možná proto, že kolem něj není taková aura "dokonalosti" a zcela jistě z důvodu, že ústřední dvojice má v mých očích uvěřitelnější vztah. Příjemný snímek, který nepřináší nic nového, ale po jehož dokoukání rozhodně nebudete času u něj stráveného litovat. ()
Knihu Mít a nemít jsem četl, a proto jsem byl poněkud zklamaný filmem, který se vydává za Ernest Hemingway´s To have and have not, a přitom má s knihou společný jen název a jméno havního hrdiny. Nehledě na to, že ten název je ve vztahu k filmu nesmyslný. Z filmu totiž vypadla všechna srovnání třídních odlišností. Naprosto tu také byla obroušena spisovatelova schopnost líčit krutost, nelítostnost prostředí To ale jen zbytečně kritizuju něco, o co se film ani trochu nesnažil. Ústředním motivem filmu je jiskření mezi Bogartem a Bacallovou. Všechno ostatní (ilegální převážení lidí, problémy s policií) je jen vata, která není vůbec důležitá Mohlo by se to stejně tak odehrávat někde jinde, být o něčem jiném, a výsledek by byl stejný – prázdné, přitom však geniální dialogy se v ústech ústřední dvojice mění ve ZLATO!!! První (a pak i všechny ostatní) pohledy na mladou Bacallovou v jejím debutovém filmu patří do kategorie toho nejlepšího, co si přestavuji pod pojmem femme fatale. Bogart hraje to co vždycky – člověk, který neřeší žádná velká dilemata (na rozdíl od svého literárního předobrazu), na každý problém má perfektní úsměv, vždy je připraven jednat. Mít a nemít je buď smutná ukázka hollywoodského zprznění skvělé literární předlohy, nebo skvělý příklad toho nejryzejšího Hollywoodu, s těmi nejcharizmatičtějšími hvězdami, jaké kdy oblažili svou přítomností filmové plátno. Jako film sám o sobě rozhodně fungující. ()
Galerie (62)
Zajímavosti (7)
- Když Howard Hawks objevil Lauren Bacall, dal jí na výběr pracovat buď s Cary Grantem nebo Humphrey Bogartem. Lákalo jí pracovat s Grantem. Hawks jí však nakonec obsadil s Bogartem, a tak začala jedna z největších romancí Hollywoodu. (Mol)
- Scénář napsal William Faulkner podle románu Ernesta Hemingwaye. Oba zmiňovaní jsou držitelé Pulitzerovy ceny. (Witta)
Reklama