Režie:
Agnieszka SmoczyńskaScénář:
Robert BolestoKamera:
Jakub KijowskiHudba:
Barbara WrońskaHrají:
Kinga Preis, Michalina Olszańska, Marta Mazurek, Jakub Gierszał, Andrzej Konopka, Zygmunt Malanowicz, Marcin Kowalczyk, Magdalena Cielecka (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Dvě mořské panny poznávají svět varšavských tanečních párty 80. let plných neonových světel a flitrů. Přes noc se stanou senzací celé scény, avšak stačí jedno zlomené srdce a situace se vymkne kontrole. (Skylink 7)
Videa (2)
Recenze (31)
Tohle šupinaté disko by se dal žánrově odbýt jako bizarní drama, ale jde spíše o mytický muzikálový thriller s gore výjevy. Netradiční debut, který měl velmi solidní rozpočet (3 miliony dolarů) a prodal se do řady zemí. Film vypráví o dvou mořských pannách Stříbrné a Zlaté („Hepnarová“ Olszanská), které se dostanou do světa lidí, který je zasazen do ponurých barev komunistického Polska. Od nevinné víly z disneyovského animáku by se však tyto zpěvem vábící sirény nemohly lišit více. Pracují v nočním klubu jako zpěvačky a striptérky, které svými lascivními pohyby a velkými ocasy dostávají diváky do varu./// Film je protkán polskými písněmi a americkými hity ze 70. let, které však svým textem poněkud překvapivě s příběhem korespondují jen málokdy. Nazpívány jsou však zcela bez playbacku a pouze herci. Muzikálové snahy se jeví velmi ambiciózně, neboť ve filmu jsou písně velmi odlišných žánrů, což nebývá pro muzikály pravidlem, výběr však koresponduje s žánrovou rozháraností a celkovou bizarností filmu. Černohumorný tón prostupuje snímkem již od začátku, kdy jsou obě bytosti ihned zaměstnány, aniž by kohokoli více zajímalo, co jsou vlastně zač a jak je vůbec možné, že existují./// Ve většině scén mají panny odhalená prsa, tváří se nesmírně nadrženě a hypnotizují očima, což se po čase poněkud vyčerpá. Když mají hlad, narostou jim ostré špičáky a nastávají jatka, která má na svědomí Zlatá. Stříbrná je spíše romantickou bytostí, která se zamiluje do místního basisty, avšak vzhledem k tomu, že zde platí pravidla o proměnění se v mořskou pěnu z Andersonovy pohádky, musí si bytost dávat pozor. Napětí ale pramení z toho, že do poslední chvíle netušíme, jaké atributy z pověstí a pohádek fikční svět přejal, a také nevíme, jak takovou mořskou pannu ulovit a postavit před spravedlnost, když si drze odplave do Ameriky… [LFŠ 2016] ()
S vlkodlaky, zombiemi, upíry či upírky se můžeme v horrorech setkávat pravidelně, ale aby si podobné vlastnosti přivlastnily sličné mořské panny, proměňující pod vodou své nohy v rybí chvosty, to vnímám jako nečekaně originální zjev na poli žánru. Nezůstává jen u toho, přidat k dobru nutno i nevšední, až lyricky pojaté muzikálové(!) zpracování fantaskního příběhu plného romantiky, magického tajemna i prolité krve. Absolutně jsem netušil, co od Poláků v takto neotřelé žánrové kombinaci čekat, ale byl jsem často uchvácen atmosférou a naprosto pohlcujícími muzikálovými čísly, které sice i vzhledem k častému kroužení kolem osmdesátkových diskoték nejsou pojaté vyloženě jako přehlídka hudebních žánrů napříč filmem, přesto vedle diska v září reflektorů dojde i na nějaký ten folkový popěvek (v krásném úvodě u jezera), jazzrock nebo emotivní muzikálové šansony. Moje pocity se občas pohybovaly na hraně menšího bizáru, u několika scén v čele s „ledovou“ operací bizáru byly dost nepříjemné a jednoduchý příběh se pohybuje kdesi na mezi drsnější moderní pohádkou a brakovým horrorem. Ale zpracování s originálním stylem, nadstandardním hudebním a scénickým ztvárněním i neobvyklým zasazením do socialistického Polska pro mě z Vábení sirén vytvořilo do jisté míry hodně silný zážitek. [75%] ()
Na pobreží malého mestečka v Polsku sa objavia dve morské panny. Miestny vlastník klubu si ich najme a vytvorí z ich krásnych hlasov žiadanú atrakciu. Dievčatá však majú svoje vlastné plány a rozhodne sa neuspokoja s tým, že budú návštevníkom slúžiť len ako atrakcia. - Ako režijný debut je toto dielo zvládnuté presvedčivo, ale je na tom vidieť určitý zmätok a nejasný ciel. Najviac sa mi páčili interiéry a špičková práca s osvetlením, doplnené peknými maskami. Tá muzikálová zložka je znesitelná, aj keď tento pre mňa nepríjemný žáner spôsobuje trápne, preafektované a neprirodzené herecké výkony. V Polsku by už konečne mohol vzniknúť poriadny horor, pretože talent tam rozhodne je, ale ak sa to tvorcovia budú stále snažiť miešať s inými žánrami, počkáme si ešte poriadne dlhú dobu. + herečka z Demon ()
Je to vlastně moderní variace na pohádku o malé mořské víle. Anotace vypadala lákavě, bohužel zatajila, že jde o MUZIKÁL plný hrůzostrašné polské pop music. Přesto mě to postupně začalo bavit, ale hlavně díky ponuré a pitoreskní atmosféře, bizarnostem, brutalitě a erotice (Olga Hepnarová je tu nahá častěji než v Já Olze Hepnarové). Zajímaly by mě reakce běžných Poláků, protože k mainstreamu to má daleko. Obávám se, že pro nePoláky je film nepochopitelný (kdokoli mimo ČSSR by taky asi neskákal nadšením z Trháku nebo Rebelů). Nejvíc WTF film MFFKV 2016, a to počítám i Aaaaaaah! ()
Vzhledem k tématu vás asi nepřekvapí, že film je takvou ujetou verzí pohádky o Malé mořské víle. Atmosféra filmu je skvělá, trochu pohádková, trochu magicko-realistická a trochu pornografická. A nenechte se mýlit, ty dvě holky mají právem zuby a ocasy jako barakudy. Čili i na krev dojde. Asi nejlepší částí filmu jsou hypnotická hudební čísla. Co filmu podráží nohy je konec, od kterého bych čekala vzhledem k odvážnosti filmu něco přece jenom inovativnějšího. ()
Reklama