Kamera:
Tristan OliverHudba:
Clint MansellHrají:
Douglas Booth, Holly Earl, Chris O'Dowd, John Sessions, Helen McCrory, Eleanor Tomlinson, Aidan Turner, Saoirse Ronan, Jerome Flynn, Cezary Łukaszewicz (více)Obsahy(1)
Celovečerní snímek o malíři Vincentovi van Goghovi S láskou Vincent (Loving Vincent) navazuje na slova samotného génia, který jednou pronesl, že "může komunikovat pouze skrze své malby". Byl natočen kombinací hraného filmu a animace originálních olejomaleb. Přesněji řečeno 66 960 originálních olejomaleb vytvořených 125 umělci z celého světa podle 94 původních van Goghových děl. Slovy tvůrců by "rozložené obrazy dokázaly pokrýt celý Londýn nebo Manhattan". Jedná se o první film svého druhu na světě. Předlohou pro animované obrazy jsou hrané scény se skutečnými herci. V obsazení figurují jména jako Saoirse Ronan, Aidan Turner nebo Helen McCrory. Scénář vznikl na základě 800 van Goghových dopisů adresovaných především jeho bratrovi. Příběh vrcholí v červenci 1890, kdy se van Gogh léčící se z deprese postřelí do hrudníku a o dva dny později, ve svých 37 letech, na následky tohoto zranění umírá. Okolnosti jeho smrti nebyly nikdy zcela objasněny. (Bohemia MP)
(více)Videa (2)
Recenze (297)
Po Temném obrazu a Béowulfovi mám pocit, že "hraná animace" je prostě slepá ulička, která moc nefunguje. Loving Vincent dokázalo tohle omezení alespoň částečně překonat. V mnoha scénách byl rozdíl krajinných záběrů nakreslených animátory a těch "pouze zkompírovaných" od Van Gogha znát minimálně. O to víc bohužel animace selhává na lidských figurách, zejm. tvářích, kde bylo vidět, že tvůrci vyšli vstříc podivné představě, že co je detailní a uhlazené, je pro diváka stravitelnější (když to člověk srovná s deformovaností malířových portrétů, je to k zaplakání). Příjemně ale potěší příběh, od něhož jsem v zásadě nic nečekal. Namísto toho je divákovi servírováno vyprávění jako vystřižené z Čapkovy noetické trilogie, v níž pokusy dobrat se objektivní pravdy narážejí na nepoznatelnost reality. ()
Poviem pravdu. Tá animácia je natoľko vynikajúca, že by som sa na "Loving Vincent" dokázal pozerať celý deň a vôbec by mi to nevadilo. Fakt, že je to animované ako skutočný obraz, ktorý sa pohybuje a všetky farby sa menia počas pohybov postáv, vzniká z toho absolútne živý a nádherný film, ktorý môžem len vrchovatou mierou oceniť. Škoda, že príbeh drží trošku menej a je treba ho pozorne sledovať. Veľmi mi to pripomenulo slovenský projekt "True Štúr". Toto bolo o niečo zaujímavejšie, no i tak mám pocit, že sledovať príbeh muža, ktorý chce doručiť lisť od mŕtveho maliara jeho zosnulému bratovi a následne nájsť niekoho, kto by ho mohol predať blízkej rodine, pričom sledujeme rôznych ľudí, ktorí rozprávajú o Vincentovi a jeho samovražde a jeho dôvodoch. V tomto smere to podľa mňa funguje, len treba to sledovať veľmi dôsledne. Nie je to jednoduchý príbeh, ale pozerateľný. Myslím si, že stojí to za pozornosť a na jedno pozretie. Ale myslím, že viackrát si to človek asi nepozrie, lebo to nie je príbeh, ku ktorému sa človek moc vracia. Jediné čo skutočne stojí za to a je perfektné je štýl animácie. Absolútne nádherný. Ostatné je podľa mňa dobré, ale nie natoľko pohlcujúce, aby sa k tomu človek vrátil. Hodnotenie: B+ ()
Působivá forma převedení obrazu na plátno, to bezpochyby. Nikdy jsem nic podobného neviděl (ačkoliv to není první film natočený olejomalbou) a možná už ani neuvidím. Trošku mě to obohatilo, co se týče osoby slavného malíře, pokud ovšem byl film tvořený z větší části dle dochovaných memoárů. Po chvilce jsem zapomněl, že koupám úplně na něco jiného, než na typický hraný film nebo animovaný, chcete-li. A možná i proto mi to po hodině přišlo až možná příliš dlouhé či minimálně rozvleklé a příběh mě tolik nepohltil. V tomto případě pro mě forma vyhrála nad obsahem. ()
Pamatuji si, že nám v obýváku visely ony slunečnice. Posmutněle a obtěžkány těžkým dřevěným pozlaceným rámem. Nikdy jsem ten obraz nepochopila. Tak jako jsem, jako malá nedokázala chápat osobnost samotného Vincenta. Připadal mi jako ulítlý zrzek, co si zkrátka z lásky uřízl ucho. Tudíž řekněme, že jsem si k němu našla cestu až v pozdějších letech. Rozhodně mu patří můj obdiv a dodám pouze hořce: smrt mu "sluší", ostatně jako všem umělcům, kteří předčasně tragicky zahynuli. Ta temná fatálnost k němu patří, třeba by jeho díla zapadla jinak hluboko pod nános prachu a přišli bychom o takové skvosty. Slunečnice nám sice ze zdi zmizely, avšak tento uctivý film mi je příjemně připomněl a klaním se tak vzácnému propracování. ()
Mám rád Goghove obrazy, rád som sa zoznamoval s jeho životným príbehom a bol som zvedavý na tento film, o ktorom som nič nevedel. Každý pozná kreslené filmy, ale maľovaný film som videl po prvý krát v živote. A preto tie štyri hviezdičky i keď pátranie o okolnostiach jeho smrti nebolo príliš nosnou témou. Ale vidieť Goghove zvláštne svetielkujúce rozpohybované obrazy bol pre mňa zážitok, ktorý umožňuje tolerovať to, čo filmu chýbalo. A koľko úsilia musela vynaložiť stovka dobrovoľníkov je pre mňa nepredstaviteľné. ()
Galerie (46)
Photo © Odessa International Film Festival
Zajímavosti (8)
- Celkem bylo využito 77 Vincentových pláten – tým výtvarníků tvořil jednotlivá políčka filmu v malých kójích ateliéru, přičemž každý se specializoval na konkrétní postavu příběhu. (ČSFD)
- Film vznikal v britskej koprodukcii a predovšetkým poľských ateliéroch. (Paldiny)
- Vincenta van Gogh nedaroval své ucho prostitutce, jak bylo dříve uváděno, ale uklízečce, která v noci pracovala v nevěstinci a přes den v obchodech. Její skutečné jméno bylo Gabrielle. (Macik1982)
Reklama