Režie:
Sofia CoppolaKamera:
Philippe Le SourdHrají:
Colin Farrell, Nicole Kidman, Kirsten Dunst, Elle Fanning, Oona Laurence, Angourie Rice, Addison Riecke, Emma Howard, Wayne PéreVOD (4)
Obsahy(2)
Dusno až k zalknutí. Tak lze nejlépe charakterizovat atmosféru v izolované dívčí internátní škole, kde se znenadání objeví muž. Jediný široko daleko. Za zdmi izolované dívčí školy zuří americká občanská válka, ale její studentky a učitelky probíhající konflikt neberou na vědomí. Dokud nezaklepe na jejich dveře. Těžce zraněného nepřátelského důstojníka Johna McBurneyho (Colin Farrell) se ujmou v aktu křesťanského milosrdenství, aby ho, hned jak se trochu postaví na nohy, vydaly „svým" vojákům jako válečného zajatce. Jenže John si postupně omotá kolem prstu nejen mladičké studentky v čele s krásnou Alicií (Elle Fanning), ale i jejich staropanenskou učitelku Edwinu (Kirsten Dunst) a především ředitelku školy (Nicole Kidman). Ve všech se díky němu probouzejí emoce, které ještě nebo už dlouho nezažily. O to jsou ničivější a nebezpečnější, protože John si neuvědomuje, že se ocitl uprostřed bitvy, která je strašlivější než všechny boje probíhající války. (Cinemart)
(více)Videa (9)
Recenze (210)
OK, nádherný obrázky, skoro tableu vivant, fantastický přirozený svícení, charismatický cast, ale já se ptám: PROČ? Existuje pro to hezké slovo - všechno v tomhle filmu je "underwritten". Charaktery i příběh, který se kupředu pohybuje prostřednictvím prudkých zvratů v náladě jediného mužského charakteru. Chápu, že Sofinka chtěla obrátit perspektivu, ale nepodařilo se jí to. Oklamaný / Oklamaná / Oklamané jsou totiž příliš prázdné na to, aby nabídli/y materiál k subverzi. Nakonec to nejlíp vystihla jedna americká divačka, která při odchodu z canneského Palais de Cinema utrousila: COMPLETELY USELESS. Souhlas. ()
Sofia Coppola natočila vizuálně podmanivý film, kterému asi není moc co vytknout do stylizace, kostýmů a výpravy, čemuž ještě pomáhají herci, kteří svoje party zvládli skvěle, hlavně Kirsten mi tu přišla krásně v pozadí, taková skoro hloupá, což mi k ní nesedí, ale přitom to zvládla skvěle. U Nicole se tomu ani nedivím. ()
Kirsten Dunst je možno sledovat pod taktovkou Sofie již po dvě desetiletí a co film, to rozkoš. Nyní poprvé k sobě přizvaly také Nicole. A výsledek? Nádherný vizuální zážitek, který je vyprávěný vlastním tempem, pouze s diegetickou hudbou. Skvělé téma z občanské války kazí pro našince pouze fakt, že původní román nebyl přeložen a chybí toliko kontext. ()
Odehrává se na okraji americké občanské války v uzavřeném prostředí zlaté klece dívčí školy obklopené divokou přírodou. Jediný mužský protagonista je dle žánrových pravidel velmi podezřelou osobou, neboť kolem sebe rozprašuje slušnost a decentnost s intenzitou kropicího vozu, přitom je čím dál zřejmější, že se uhlazeným způsobem snaží především vytěžit ze situace, co to dá. Jistým způsobem jsou beguiled všichni – on i dívky či ženy, které jej obklopují. Hrdina není coby údajný zahradník milující vše divoké ve skutečnosti schopen zkrotit všeobjímající přírodu - vnější i onu zosobněnou v ženském kolektivu. Ženské osazenstvo je zase ve srovnání s mužem octnuvším se u nich v lékařské péči žalostně nezkušené. Každopádně je to on, kdo selže, neboť naivní dívky v okamžiku ohrožení konsekventně sledují racionální přístup obranné strategie, a to bez ohledu na věk. Pouze Marrion se zdá být výsledkem zklamaná a zůstává poněkud na okraji kolektivu. Je u ostatních dívek v lehkém opovržení a svůj vnitřní život si drží důsledněji v duševní odlehlosti. Každopádně, ať již pro ni závěr znamená cokoli, příběh její postavu procházející si proměnou nakonec poněkud nepochopitelně opomíjí a výsledek jejího konfliktu nijak moc neukazuje. Všeobecně jsou postavy psychologicky trochu plošší, hlavně co se týče muže - podobně jako u Big Little Lies je zde zdánlivou obětí, ale ve skutečnosti představuje psychologicky jednorozměrného nepřítele žen, které se v rámci své kolektivní empatické souvztažnosti proti němu spojí, přičemž jejich drobné různice jdou v rozhodující chvíli stranou. Křesťanská láska, díky níž raněného nepřítele nevydají do rukou jižanské armády coby zajatce, je zde nakonec jen jakousi vadnou iluzí, která je na dívky nasazena pomocí patřičné výchovy, zřejmě aby je zkrotila a vykořenila jejich divokost. Odhaluje se tak jako prostředek, který ženy činí bezbrannějšími vůči mužskému světu. Z tohoto hlediska jde o film přitakávající pohanství – odmítající západní výchovu a kulturní nános jako falešný pro obě pohlaví. Zároveň se zde ovšem ukazuje, že ženy se díky tomu dostávají do osidel společenského řádu, kdežto mužům se poskytují mimikry nezávadného společenského vystupování. Křesťanská výchova je zde tedy nástrojem zotročení jednoho pohlaví druhým. ()
Sofii Coppolu mám moc ráda. Oklamaný rozhodně není taková pecka jako Ztraceno v překladu nebo Smrt panen, přesto si mě film dokázal přetáhnout na svou stranu. To, co u mě vyzdvihlo tento film, je práce s postavami, kterou Sofia prostě umí. Nepotřebuje slova, nebo dlouhé dialogy, aby divák přesně věděl, co si která postava právě myslí a co prožívá. Celý film mi hrozně rychle utekl. Sofie už možná nepatří mezi Hollywoodskou elitu, ale stále je to tvůrkyně, na jejíž filmy se budu vždycky těšit. ()
Galerie (91)
Zajímavosti (14)
- Strihačka filmu Sarah Flack robila zábery za pochodu, strihala už počas nakrúcania. (classic)
- Filmovanie prebiehalo v Louisiane. (chesterko)
- Film bol natočený za 26 dní. (classic)
Reklama